بررسی و دانلود فایل پاورپوینت تاریخچه ساز تار
تاریخچه تار,ساختار تار,اجزای تشکیل دهنده تار,شکل ظاهری,کوک سیم ها,کلید نت نویسی و مضراب,ویژگی های دیگر تار,علایم معمول در تار
بررسی و دانلود فایل پاورپوینت تاریخچه ساز تار
تاریخچه تار,ساختار تار,اجزای تشکیل دهنده تار,شکل ظاهری,کوک سیم ها,کلید نت نویسی و مضراب,ویژگی های دیگر تار,علایم معمول در تار
بررسی و دانلود فایل پاورپوینت درباره ساز چنگ
تاریخچه ساز چنگ, ,معرفی ساز, ,ساختار ساز, ,اجزاء تشکیل دهنده ساز, ,چنگ های دارای پدال, ,انواع ساز,پاورپوینت درباره ساز چنگ
فایل پاورپوینت موسیقی بتهوون (21 اسلاید) – به روز شده
لودویگ فان بتهوون, لودویگ فان بیتهوفِن, موسیقی, بتهوون,پاورپوینت موسیقی بتهوون,تاریخچه بتهوون,دوره های موسیقی بتهوون,بررسی برخی از آثار بتهوون,اگمونت (بتهوون),برای الیزه,فیدلیو,سمفونی شماره 6 (بتهوون),سمفونی شماره 9 (بتهوون)
فایل تحقیق موسيقي دوره قاجاريه – به روز شده
مقدمه
بشر با درك زيبايي از طبيعت الهام گرفت و با تقليد اشكال و آهنگهاي طبيعي و انعكاس اين آثار، هنر را كه يكي از عوامل مهم ابزار احساسات و بيان زيبائي است به وجود آورد و آن را به صورتهاي گوناگون منعكس شود. غم و شادي و عواطف و احساسات انساني مفاهيم واحدي است، اختلاف در طرز بيان و توصيف آن است.
افلاطون در تعريف موسيقي گويد: «موسيقي يك ناموسي اخلاقي است كه روح به جهانيان و بال به تفكر، و جهش به تصور، و ربايش به غم و شادي، و حيات به همه چيز مي بخشيد. جوهر نظمي است كه فرد بر قرار مي كند و تعالي آن به به سوي هر چيزي است كه نيك و درست و زيباست و با اينكه نامريي است مشكلي است جزء كننده و هوس انگيز و جاويدان.»
موسيقي دوره قاجاريه
استاد:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- مقدمه 1
2- سرگذشت موسيقي ايران در اوايل دوره قاجاريه 3
الف : تاريخ ضبط صفحات در موسيقي 3
ب: تاريخچه تبديل و تنظيم موسيقي ايران از نظام ادواري به دستگاهي 4
3- موسيقي در عصر فتحعلي شاه قاجار 7
الف: موسيقي درباري 8
4- موسيقي در دوره محمد شاه قاجار 13
5- موسيقي عصر ناصر الدين شاه 16
6- موسيقي مذهبي دوره قاجار 20
الف: تعزيه
ب: روضه خواني
ج: نوحه خواني
د: اذان و مناجات 20
24
25
26
7- نقاره خانه در عصر قاجار 28
الف: تشكيلات نقاره خانه ها 29
8- تاسيس مدرسه موزيك نظام 31
الف: شاگردان شعبه موزيك دارالفنون 33
9- تصنيف در دوره قاجار 35
الف: عارف قزويني
ب: محمد علي امير جاهد 37
38
10- تصنيف سازان دوره قاجار
الف: علي اكبر شيدا 38
39
11- موسيقي نوين ايران 40
12- مكتب موسيقي ملي ايران 42
13- مكتب موسيقي كلاسيك ايران 44
14- خلاصه موسيقي ملي ايران در عصر قاجاريه 46
سرگذشت موسيقي ايران در اوايل دوره قاجاريه 3,الف : تاريخ ضبط صفحات در موسيقي 3,ب: تاريخچه تبديل و تنظيم موسيقي ايران از نظام ادواري به دستگاهي 4,3, موسيقي در عصر فتحعلي شاه قاجار 7,الف: موسيقي درباري 8,4, موسيقي در دوره محمد شاه قاجار 13,5, مو,,,
فایل مقاله در مورد پیانو – به روز شده
تاریخچه
پیانو را آقای بارتولومئو کریستوفوری در سال ۱۷۰۹ میلادی در شهر پادووای ایتالیا اختراع کرد. قبل از اختراع پیانو از سازی قدیمیتر به نام «هارپسیکورد» (Harpsichord)استفاده می شد. تفاوت عمده و مهمی که پیانو با سازهای مشابه قبل از خودش داشت آن بود که در سازهای مشابه قبلی، شدت صدای حاصل از فشردهشدن یک کلاویه، مستقل از شدت ضربهٔ واردشده بر کلید پیانو، مقداری ثابت بود، اما در پیانو نوازنده قادر بود با ملایم ضربهزدن به کلیدها صدایی نرمتر ایجاد کند، یا با ضربات محکمتر صدایی درشتتر با پیانو تولید کند. همین ویژگی باعث شد که به سرعت پیانو مورد توجه آهنگسازان قرن هجدهم میلادی قرار بگیرد.
نامگذاری
نام کامل ساز پیانو، پیانو فورته (Pianoforte) است، که از دو قسمت پیانو به معنی ملایم و فورته به معنی قوی تشکیل شدهاست، و به خوبی منعکس کنندهٔ توانایی این ساز در تولید صداهای ملایم و قوی میباشد.
پیانوهای اولیه ابعاد بزرگ، و شکل خاصی داشتند. آنچه که در اصطلاح به آن پیانوی بزرگ گفته میشود (و در ایران با نام نادرست پیانویرویال شناخته میشود) غالباً بیش از دو متر طول دارد و دارای در بزرگیاست که برای هرچهبهترشدن صدای پیانو، معمولاً در هنگام نواختن ساز این در را در وضعیت نیمهباز توسط پایهٔ کوچکی ثابت میکنند. انواع دیگر پیانو با نامهای پیانوی ایستاده یا دیواری (Stand یا Upright) پیانوی چهارگوش (Square) و غیره، ابعاد کوچکتری دارند و برای مصارف خانگی یا در اماکن عمومی طراحی شدهاند.
انواع پیانو
پیانو دیواری (Vertical – Upright)
پیانو اسپینت
پیانو کنسول
پیانوی بزرگ البته پیانوهای بسیار زیادی در گذشته رایج بودهاند. برای مثال پیانوهای گنجهای، صرافی، میزی، میز منشی، دوطبقه و انواع دیگر. ولی امروزه دیگر آنها رواج ندارند و از پیانوهای پیشرفته تر استفاده میشود.
پیانو اسپینت
پیانو دیواری (Vertical – Upright)
هدف ما این نیست که راجع به مزایای فنی پیانو دیواری به ریز صحبت کنیم، نگاهی کوتاه داریم به ویژگی هایی از این پیانو که می تواند به هنگام خرید برای ما قابل ملاحظه باشد.
پیانوهای دیواری در ارتفاع های مختلف، با بدنه – اغلب با چوب تمام شده – متفاوت و انواع مدل ساخت بدنه وجود دارند که بدون شک می توانند سلیقه شما را راضی کنند. در اولین قدم مهمترین پارامتر برای اینکه متوجه شوید پیانو عمودی چقدر حالت مبتدی دارد و چقدر حالت حرفه ای ارتفاع پیانو دیورای است. ارتفاع یک پیانو دیواری از کف زمین تا بالای آن اندازه گیری می شود (چه پیانو چرخ داشته باشد چه نداشته باشد).
دلیل این امر بیشتر به این خاطر است که عرض و تقریبآ عمق پیانو ها با کمی تفاوت یکسان است و این ارتفاع ساز است که در حجم بدنه پیانو تاثیر بیشتر را می گذارد، هرچه ارتفاع بیشتر باشد پیانو حجم صوتی بیشتری دارد. حجم صوتی ارتباطی به رنگ یا شفاف و مات بودن صدا ندارد و صرفآ صوت حاصله از این پیانو قوی تر خواهد بود. چرا که پیانو بلند علاوه بر آنکه سیم های طولانی تری هم دارد، صفحه صدای (Sound Board) بزرگتری دارد که باعث تولید صدای قوی تر می گردد.
پیانو کنسول
پیانوهای اسپینت (Spinet) معمولآ کوتاه ترین نوع پیانوهای دیواری و از ارزانترین نوع آنها هستند. ارتفاع این پیانوها از حدود 90 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 100 سانتیمتر ادامه دارد. جعبه صدای آنها کوچک و سیستم انقال نیرو (Action) آنها ساده ترین شکل خود را دارد به همین علت، اغلب قیمت مناسبی دارند و برای مبتدی هایی که معلوم نیست در آینده نوازندگی را ادامه دهند بسیار مناسب است. فاصله سطح کی برد تا بلندترین قسمت این پیانوها بسیار کم بوده و حداکثر حدود 20 سانتیمتر است.
رنج بعدی پیانو های کنسول (Console) است که از ارتفاع حدود 100 سانتیمتر شروع می شود و تا حدود 110 سانتیمتر ادامه پیدا می کند. ساختمان سازه آنها بگونه ای است که بدنه ای بسیار محکم و بادوام دارند و معمولآ در آموزشگاه ها یا مدارس موسیقی و نیز استودیوها برای تمرین – نه معمولآ ضبط – از آنها استفاده می شود. انواع آمریکایی این پیانوها – که در بازار ایران کم هستند – زیبایی خاصی دارند و روی بدنه خارجی آنها زیاد کار شده است.
اگر قصد دارید از ابتدا پیانویی بخرید که به احتمال زیاد دیگر آنرا عوض نکنید، حتمآ از نوع کنسول انتخاب کنید، چراکه قیمت و دوام خیلی خوبی دارند. بدنه این پیانوها بخصوص در قسمت کی برد، محل قرار دادن نت موسیقی (Music Rest) و نیز دیواره های اطراف کی برد به گونه ای ساخته شده است که شباهت زیادی به پیانو های بزرگ (رویال) دارد. به تفاوت سطح بالایی پیانو از کی برد در پیانوهای اسپینت و کنسول دقت کنید.
پیانو دیواری حرفه ای
مقاله, در, مورد, پیانو
فایل پاورپوینت درباره ویولن – به روز شده
مقدمه :
منشا آن چیزی را که ما امروزه به نام ویولن می شناسیم از ایتالیا، در سالهای ۱۴۹۶ تا ۱۵۰۵ میدانند.
تا سالها پس از ساخت این ساز، از آن تنها برای همراهی سایر سازها استفاده میشد، چرا که موسیقیدانها به ضعف رنگ آمیزی موسیقی توسط سازهای بادی پی برده بودند و نیاز به سازی با رنگ صدای جدیدتر داشتند.
اواسط قرن ۱۷ بود که ویولن بعنوان یک ساز solo مطرح شد، البته این ساز ابتدا فقط در محافل رسمی و اشرافی نواخته میشد اما بتدریج به پای به محافل طبقه متوسط و عادی نیز گذاشت.
روایت های دیگری نیز راجع به این ساز وجود دارد. اگر به زمانهای قدیم بازگردیم در سرزمینهای اسلامی اعراب، سازی بوده بنام Rebab که تنها یک سیم داشته. بتدریج با گذشت زمان و پیشرفت علم و موسیقی، اعراب به تعداد سیم های آن افزودند و ساز دیگری بنام Rebec بوجود آمد.
فهرست :
تاریخچه ویولن
سازندگان
بخشهای ویولن
انواع اصلی سیمها
ویولن و موسیقی فولکلوریک
انواع ویولن
شخصیت صدایی
نقش دست چپ در نوازندگی
معروف ترین نوازندگان ویولن در جهان
نوازندگان صاحب سبک (در سبک موسیقی ایرانی)
تاریخچه ویولن,,سازندگان,,بخشهای ویولن,,انواع اصلی سیمها,,ویولن و موسیقی فولکلوریک,,انواع ویولن,,شخصیت صدایی,,نقش دست چپ در نوازندگی,,معروف ترین نوازندگان ویولن در جهان,,نوازندگان صاحب سبک (در سبک موسیقی ایرانی)
فایل پاورپوینت درباره سه تار – به روز شده
مقدمه :
سه تار از سازهای ملی ایران است و از آنجایی که مربوط به هیچ قوم و یا منسوب به ناحیه ای خاص نمی باشد، سازی شهری به حساب می آید و در دسته بندی سازها نیز به واسطه داشتن سیم (زه) و نواختن با مضراب ، در دسته ی سازهای زهی مضرابی قرار می گیرد.
سه تار با ویژگیهای خاص خود همواره در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستان ، شعرا ، عشاق و… قرار گرفته و بسیاری از بزرگان تصوف و عرفان ، در سیاحت معنوی خود از این ساز بهره جسته اند.
در مسیر تکامل عود باستان ایران و تنبور خراسان قرار دارد. این ساز در نقوش مربوط به دوره ی ساسانی و حتی قبل از آن دیده می شود، از این رو عمر این ساز را می توان بیش از 1000 سال تخمین زد.که رفته رفته در طول تاریخ تغییراتی در شکل ظاهری و پرده بندی آن داده شده و به صورت سه تار امروزی در آمده است .
فهرست :
معرفی ساز سه تار
خصوصیات سه تار
اجزاء سه تار
ابعاد سه تار
تنظیم پرده های سه تار
نحوه نواختن سه تار
پاورپوینت درباره سه تار,معرفی ساز سه تار,,خصوصیات سه تار,,اجزاء سه تار,,ابعاد سه تار,,تنظیم پرده های سه تار,,نحوه نواختن سه تار
فایل پاورپوینت معرفی انواع دستگاه موسیقی ایرانی – به روز شده
مقدمه :
يك دستگاه دارای نغمه ها و گوشه های مختلف می باشد. اصولاً آوازهای بزرگ را دستگاه می نامند. موسيقی ايران شامل هفت دستگاه است. هر دستگاهی در موسيقی ايرانی مانند يك گام درموسيقی كلاسيك عمل می كند و با يك و يا چند قطعه به نام درآمد آغاز می شود. به عبارت ديگر دستگاه موسيقی عبارتست از توالی نظام يافته، قالب هايی موسيقايی به نام نغمه ها و يا گوشه هاكه در حوزه تنال آن دستگاه ترتيب يافته است.
فهرست :
شور
نوا
ماهور
سه گاه
چهارگاه
همایون
راست پنجگاه
بخش فرعی ردیف موسیقی ایرانی
الفبای موسیقی سنتی
پاورپوینت معرفی انواع دستگاه موسیقی ایرانی ,ماهور,,سه گاه,,چهارگاه,,همایون,,راست پنجگاه,,بخش فرعی ردیف موسیقی ایرانی,,الفبای موسیقی سنتی
فایل پاورپوینت تاریخچه ساز تار – به روز شده
تعداد اسلاید : 18 فرمت : pptx
مقدمه :
تار از سازهای زهی و ایرانی است که با زخمه نواخته میشود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها و بخشها رایج است.واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته است.
هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبانهای تحت تاثیر فارسی و یا دیگر زبانهای ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانی تبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد.
در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار میرود.
فهرست :
مقدمه
تاریخچه تار
ساختار تار
اجزای تشکیل دهنده تار
شکل ظاهری
کوک سیم ها
کلید نت نویسی و مضراب
ویژگی های دیگر تار
علایم معمول در تار
تاریخچه تار,ساختار تار,اجزای تشکیل دهنده تار,شکل ظاهری,کوک سیم ها,کلید نت نویسی و مضراب,ویژگی های دیگر تار,علایم معمول در تار
فایل پاورپوینت درباره گیتار – به روز شده
تعداد اسلاید : 26 فرمت : pptx
مقدمه :
گیتار نوعی ساز زهی است که با پیک یا انگشت نواخته میشود و از این جهت که سیمهای آن در اثر ارتعاش تولید صدا میکنند، به سازهای گروه کوردوفون به انگلیسی: Cordophones یا زه صدا تعلق دارد.
این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیکهای نوازندگی) توانسته است همگام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشمگیری داشته باشد؛ که در نتیجه گونههای متفاوتی از آن بوجود آمده و هم اکنون جایگاه ویژهای در موسیقی جهان دارد.
فهرست:
•مقدمه
•سیر تاریخی گیتار
•اجزای گیتار
•انواع گیتار
•نوازندگان ایرانی معروف گیتار
مقدمه,سیر تاریخی گیتار,اجزای گیتار,انواع گیتار ,نوازندگان ایرانی معروف گیتار,پاورپوینت درباره گیتار,دانلود مقاله گیتار