تحقیق درباره ی پسته ایران – فایل جدید

پسته,دانلود تحقیق درباره ی پسته

بخشی از متن:
مقدمه
پسته يكي از مهمترين محصولات باقي كشور مي باشد. در حال حاضر بيش از 300هزار هكتار باغ پسته با توليد ساليانه 240هزار تن پسته خشك در ايران، وجود دارد. به دليل شرايط مناسب اقليمي كشور، پسته ايران داراي مرغوبيت بالايي بوده و از نظر كيفيت نيز در بين رقباي خارجي خود كم نظير مي باشد. ساليانه بيش از 100هزار تن پسته به خارج صادر شده و در آمدي در حدود چهارصد ميليون دلار را براي كشور به ارمغان مي آورد. با توجه به افزايش سطح زير كشت از طريق احداث باغهاي جديد پسته در استانهاي كشور و مصرف داخلي كم آن در مقايسه با مقدار توليد، ضرورت توجه به امر صادرات پسته، از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين رابطه خريداران خارجي با پرداخت بها كالا، محصولات را خريداري مي كنند كه از كيفيت عالي برخوردار بوده و عاري از هرگونه مواد خارجي و يا عوامل زيان آور براي سلامت انسان باشد.
براي حفظ رتبه اول توليد و صادرات اين محصول در جهان، لازم است توجه خاصي به امر توليد و صادرات داشته و با برنامه ريزي دقيق حضور خود را در بازارهاي جهاني تنظيم و ثابت نماييم. براي رسيدن به اين جايگاه لازم است كليه مراحل داشت، برداشت، عمل آوري، بسته بندي، انبار و حمل و نقل اين محصول را دقيقاً كنترل نماييم تا ضمن ارايه محصول مرغوب و عاري از هرگونه آلودگي و منطبق با استانداردهاي مشخص، همچنان در عرصه هاي توليد و تجارت بين الملل بي رقيب مانده و از اين راه كمك مؤثري به توسعه صادرات غير نفتي نماييم.
بنابراين بر دست اندركاران توليد پسته واجب است كه در حد امكان و با توجه به نكاتي كه پيرامون آن صحبت خواهد شد از تشكيل و بوجود آمدن زهرابه ها در محصول پسته جلوگيري نموده تا به اين وسيله هم از نظر مالي لطمه يي به آنها وارد نيايد و هم اين كه حيثيت كشورمان در عرصه بين المللي حفظ شود.
تاريخچه آفلاتوكسين:
در حدود 40 سال قبل (سال 1960ميلادي) و در فاصله چند ماه بيش از 100هزار بوقلمون در شرق انگلستان در اثر ابتلا به بيماري نامعلومي از بين رفتند. بيماري مشابهي نيز در جوجه اردكها و جوجه قرقاول ها مشاهده شد. همچنين در آمريكا يك نوع بيماري بين خوكهايي كه از ذرت هاي كپك زده تغذيه نموده بودند، شيوع پيدا كرد.
حدود يكسال پس از اين واقعه براي اولين بار توانايي قارچ آسپرژيلوس براي توليد آفلاتوكسين بر روي بادام زميني و محيطهاي كشت آزمايشگاهي مشخص گرديد.
ساليانه مقادير قابل توجهي از محصولات كشاورزي به ارزش ميلياردها دلار دستخوش حمله قارچها قرار گرفته و نابود مي شوند. محصولات حاوي توكسين كيفيت مرغوبي نداشته و به قيمت ارزانتري ارايه مي شوند و در صورتي كه به عنوان مواد غذايي و علوفه براي انسان و دام مورد استفاده قرار گيرند، ضايعات مختلفي داشته و در نهايت منجر به مرگ خواهد شد. موادي كه آلودگي به آفلاتوكسين در آنها آشكار شده است، عبارتند از: ذرت، پنبه دانه، بادام زميني، پسته، گردو، بادام، نارگيل، انجير، برنج، سورگوم، سويا، آفتابگردان، قهوه، كاكائو و دانه هاي روغني، حبوبات، محصولات ريشه اي، انواع علوفه و لبنيات.

 

دانلود مستقیم فایل