تاريخچه كشتي در جهان – فایل جدید

تاريخچه, كشتي, در, جهان, تاريخچه كشتي در جهان , ص

تاريخچه كشتي در جهان
بسياري از كتيبه هايي كه از روزگاران قديم و حدود پنج هزار سال پيش به جايي مانده ثابت مي كند كه كشتي در ميان مصريان و اشوريان رواج بسيار داشته است . در كتيبه هايي ك در دهكدة بني حسن ، در كنار رود نيل ، از دوران مصر باستان به دست آمده صدها نقاشي از حالات مختلف كشتي گرفتن ديده مي شود ، و هر تصوير بيانگر اجراي يك فن خاص كشتي است . در سال 1938 ميلادي ، در ويرانه هاي معبد « كيا فاجه» ( در بين النهرين ، نزديك بغداد ) در لوح سنگي و برنزي بدست آمد كه بر روي آن شكلهاي برجسته اي از مبارزة كشتي گيران ديده مي شود ، اين لوح ها متعلق به سومريان در سه هزار سال پيش از ميلاد است .
1-1-1- كشتي در يونان : از بين النهرين و مصر ، فنون كشتي به مناطق دور و نزديك آسيا و روم و يونان راه پيدا كرد و در هر جا گسترش و تكامل بيشتري يافت . مربيان كشتي در يونان باستان ، مراحل اجراي هر فن كشتي را به صورت چند نقاشي در حالات مختلف بر روي صفحات كاغذ پاپيروس يا پوست نقاشي مي كردند و به كمك انهاشاگردان خود را تعليم مي دادند .
با رواج كشتي در يونان ، مسابقات مربوط به آن نيز از سال 704 قبل از ميلاد به مواد پنجگانه بازيهاي المپيك باستان افزوده شد . كشتي گيران يوناني ، بدن خود را با روغن زيتون چرب مي كردند تا به آساني به جنگ حريف نيفتند و هنگام گير افتادن همچون ماهي رها شوند و اگر كشتي گيري زمين خورد ذرات خاك به بدن او چسبيده و همين نشانه و مدركي محكم بر شكست او باشد .
« قوانين اولية كشتي در يونان باستان ، چنين بود كه هركسي سه بار زمين بخورد مغلوب به حساب آيد » ولي در بيشتر كشتيهاي باستاني رسم بر اين بود كه اگر ، هر قسمت از بدن ( بجز كف پاها ) با زمين تماس پيدا كند ، ان كشتي گير با زنده اعلام شود . از مشهورترين كشتي‌گيران يونان در قرن ششم يونان در قرن ششم پيش از ميلاد پهلواني به نام « ميلو » از اهالي «كروتون » بود . « ميلو » در شش دورة پياپي بازيهاي المپيك به مقام قهرماني رسيد . و در 32 مسابقة بزرگ ، حريفان خود را شكست داد و پر آوازه ترين كشتي گير دوران خود بود .
در يونان باستان ، نوعي مسابقه به نام « پانكرانيوم » به معني باتمام قدرت ، متداول بود كه تركيبي از كشتي و مشت زني بود و بيشتر به يك نزاع خونين و خطرناك شباهت داشت ، كه اغلب به صدمات سنگين بدني تا حد مرگ مي انجاميد .
2-1-1- كشتي در مغلوستان :
در مغولستان ، كشتي ورزشي عبادي و سنتي است كه همراه با مراسم خاص برگزار مي شود و همة پسران بايد فنون اين ورزش را از سنين كودكي بياموزند .

3-1-1- كشتي در ژاپن :
در يكي سندها كه متعلق به قرن ششم ميلادي است ، از كشتي گير هميشه پيروزمندي به نام ، «سوكون» ياد مي شود . در قرن هشتم ميلادي ( حدود 1200 سال قبل ) بنا به فرمان « شومو» امپراطور ژاپن ، كشتي گرفتن هم به شمار مراسم مذهبي و عبادي درآمد . در سال 858 ميلادي ، دو پسر امپراطور « بونئوكيو » با يكديگر كشتي گرفتند تا هركس كه پيروز شد ، صاحب تاج و تخت پدر شود .
از سال 1600 ميلادي به بعد ، چون حكمرانان محلي ژاپن ، براي دفاع از منافع خود ، كشتي گيران و پهلوانان را با حقوق زيادي استخدام مي كردند ، ورزشهاي رزمي در ژاپن رواج فراوان يافت ، و جنگجوياني موسوم به « سامورايي » ظهور كردند كه در فنون كشتي مهارت بسيار داشتند و علاوه بر اين ، شمشير زن و سوار كار نيز بودند . به اين ترتيب ، رفته رفته كشتي در ژاپن به دو شاخه تقسيم شد ، يك شاخه كه به طور عمده جنبه زورگري داشت ، به كشتي
« سومو» شهرت يافت و شاخة ديگر را كه تركيبي از فنون جنگي و مهارتهاي رزمي بود .
«جو جيستو » ناميدند .

 

دانلود مستقیم فایل