مقاله نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی – فایل جدید

نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی,مقاله نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی,نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی ,بودجه ,فرآیند یک بودجه پویا ,اهمیت بودجه ,مروري بر تحولات نظام بودجه ريزي ,مقدمه ,روند اصلاحات ,تاملی بر قانون بودجه سا,,,

فهرست مطالب
پیشگفتار 1
نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی 1
بودجه 2
فرآیند یک بودجه پویا 3
اهمیت بودجه 4
مروري بر تحولات نظام بودجه ريزي 5
مقدمه 5
روند اصلاحات 8
تاملی بر قانون بودجه سال 84 12
ارزيابي مركز پژوهشها از برخي نا هماهنگي‌هاي بودجه 84 با قانون برنامه چهارم 12
گزارش ياد شده تعارض موجود ميان لايحه بودجه 1384 با قانون برنامه چهارم 13
پایین بودن بودجه ی فن آوری 14
انضباط مالي دولت، حرف اول مجلس در بودجه 84 16
وضعيت «درآمد مالياتي» در بودجه 84 18
گزارش مركز پژوهش ها درباره منابع درآمد و مصارف دولت 19
نقایص مالیاتی : 21
منابع 26
پیشگفتار
نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی
سه وظیفه اصلی مدیریت در یک سازمان عبارت است از :
برنامه ریزی – اجراء – کنترل
این امر به تجربه ثابت شده است که اگر مدیر بهترین برنامه را در اختیار داشته باشد ولی آن را در کشو خود قرار دهد مدیر موفقی نخواهد بود و چنانچه در بعد اجرایی . مدیری با قابلیت زیاد فاقد هدف و برنامه باشد . همانند راننده ای است که از تجربه کافی برخوردار است ولی مقصد را نمی داند و چنانچه یک سازمان مجهز به مدرن ترین سیستم کنترلی باشد ولی فاقد برنامه باشد عملا جزء مشکل چیز دیگری نخواهد داشت .
بررسی شرایط فوق نشان دهنده این واقعیت است که بین سه وظیفه مهم یاد شده یک حلقه مفقوده وجود دارد که همان بودجه است و وجود برنامه در کنار مدیر این اطمینان را به او می دهد که دارای یک برنامه مدون برای یک سال آینده خود باشد و در اجراء به علت این که قبل از اجراء مقصد را می داند سعی در رسیدن به این هدف خواهد کرد . که خود تضمین کننده موفقیت اوست . در نهایت با اعمال کنترل بین برنامه ( در قالب بودجه ) و عملکرد واقعی و استخراج انحرافات از بودجه و تحلیل به موقع آنها سه وظیفه فوق به نحو مطلوب تحقق خواهد یافت .
بودجه
بودجه یک سند برنامه ریزی است که قبل از انجام فعالیت ها تهیه می شود و اغلب برنامه جهت اجراء (plan of Action) نامیده می شود . بودجه می تواند از اطلاعات مالی ، اطلاعات غیر مالی و یا ترکیبی از هر دو تهیه شود . این اطلاعات برای یک سری از رویداد ها از پیش برآورد می شود . هدف اولیه بودجه عبارتست از (( پیش بینی رویداد ها و فعالیت های مالی و غیر مالی )) . همان طور که ملاحظه می شود بودجه عملا ترجمه سیاست ها و هدف های موسسه است که در قالب برنامه تجلی پیدا کرده است . نکته دیگری که از تعریف فوق می توان نتیجه گرفت این است که بودجه صرفا متکی به اطلاعات مالی نیست بلکه اطلاعات غیر مالی را نیز در برخواهد داشت . به طور مثال ارقام مربوط به تعداد تولید یا فروش اطلاعات غیر مالی است که در ساختار بودجه منعکس می شود و یا مثلا تعداد نفر ساعت مورد نیاز در یک دوره مالی از موارد دیگری است که اطلاعات غیر مالی است ، درصد ظرفیت به کار گرفته شده و درصد ظرفیت بیکار ، اوقات تلف شده ناشی از عدم بکارگیری صحیح ظرفیت به علت محدودیت های بودجه و …. نیز از مصادیق دیگری است که ظاهرا اطلاعات غیر مالی بوده ، ولی قابل تبدیل به داده های مالی خواهد بود .

 

دانلود مستقیم فایل