بررسي علل اعتياد جوانان – فایل جدید

بررسي علل اعتياد جوانان,1) قطع آني ماده مخدر , , 3) قطع تدريجي و منظم ماده مخدر ,10,2, درمان وابستگي رواني , , شيوه هاي درمان وابستگي رواني , 1) روان درماني فردي , 2) روان درماني گروهي ( گروه درمان )

فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-1- مقدمه 2
2-1 – تعريف موضوع تحقيق و هدف آن 4
3-1- اهميت و انگيزه انتخاب موضوع 5
4-1- فرضيات و متغيرها 6
5-1- قلمرو مکاني و زماني 6
6-1- روش تحقيق 7
7-1- روش جمع آوري اطلاعات 7
8-1- تعريف نمونه و جامعه 7
9-1- محدوديتهتاي تحقيق 7
10-1 – تعاريف و اصطلاحات خاص 8

فصل دوم و سوم : ادبيات تحقيق
1-2 – تعريف اعتياد به صورت جامع 11
2-2- تاريخچه مواد مخدر در جهان و ايران 12
3-2- نشانه‌هاي اعتياد 14
4-2- عوارض اعتياد به مواد مخدر 16
عنوان صفحه
الف ) عوارض جسمي – رواني 16
ب ) عوارض اقتصادي و مالي 17
ج) عوارض فرهنگي – اجتماعي 19
د) عوارض معنوي 20
5-2- عوامل اعتياد 22
1) وراثت 22
2) لذت طلبي و هوسراني 23
3) عدم آگاهي نسبت به عواقب خطرناک‌ 24
4) اضطراب، افسردگي و احساس پوچي 25
5)غفلت جواني 27
6) عشق خودبزرگ بيني 28
6-2 – عوامل اجتماعي و خانوادگي 29
1) معاشرت بالوسکان ناباب 29
2) سابقه اعتياد در خانواده 30
3) آشفتگي و نابساماني در خانواده 31
4) از بين بردن قبح و زشتي مساله 31

عنوان صفحه
7-2- عوامل اقتصادي 33
1) فقر و تنگدستي 33
2) ثروت زياد و احساس بي نيازي 34
3) بيکاري 35
4) فاصله غير متعارف طبقاتي 37
8-2- عوامل سياسي 38
1) دست استعمار 38
9-2- درمان وابستگي جسمي 39
1) قطع آني ماده مخدر 39
2) قطع نيمه تدريجي ماده مخدر 39
3) قطع تدريجي و منظم ماده مخدر 40
10-2- درمان وابستگي رواني 40
– شيوه هاي درمان وابستگي رواني 41
1) روان درماني فردي 41
2) روان درماني گروهي ( گروه درمان ) 41

عنوان صفحه
فصل چهارم : تجزيه وتحليل داده ها
1-4- روش تحقيق 46
2-4- روش جمع آوري اطلاعات 46
3-4- روش نمونه گيري 47
4-4- نمونه پرسشنامه 48
5-4- تجزيه و تحليل اطلاعات پرسشنامه 50
6-4- متغير مستقل و وابسته 54

فصل پنجم : نتيجه گيري و پيشنهادات
1-5- نتيجه گيري 56
2-5- ساير نتايج تحقيق 56
3-5- پيشنهادات 56
1) پيشنهادات براي حل مشکل يا بهبود اوضاع 56
2) پيشنهادات براي محقق بعدي 58
4-5- منابع و ماخذ 59

1-1- مقدمه :
هر چند شناخت و مقابله با تمامي آسيب‌هاي اجتماعي از ظرافت و پيچيدگي خاصي برخوردار است اما شايد بتوان ادعا نمود که هيچکدام از آنها به پيچيدگي اعتياد، در اوضاع و احوال کنوني جامعه بشري نباشد استفاده نابجا و اعتياد به مواد مخدر بلاي خانمان برانداز و آتش هستي سوز جوامع بشري است، آتشي که تا کنون صدها ميليون انسان را در کام خود فرو برده است و صدماتي که بر پيکره جوامع انساني وارد نموده است که هيچگاه قابل جبران نيست. براي خاموش کردن يا کم کردن گسترة اين آتش، اقدامات شايسته و تلاشهاي فراواني صورت گرفته اما مع الاسف روز به روز دامنة آن گسترده تر شده است. به راستي آيامي‌توان در چنين وضعي سپر انداخت و آيه ياسي خواند و نظاره گر اين صحنه دردناک بود؟
چهره اعتياد هر چند زشت است و نفرت هر انساني را برانگيخته مي‌کند، فرد معتاد را بايد در چهره يک بيمار نگريست و بيمار را بايد مداوا و معالجه کنند، در اين راه هم، نخستين گام اطلاع رساني درست و علمي و آگاهي دادن به جامعه است.
آمار و ارقام هشدار دهنده هستند و ما را به هويستاري بيشتر مي‌خوانند. بر اساس آمار دولتي تا کنون 2 ميليون معتاد در کشور وجود دارد، اما برخي از صاحبنظران معتقدند اين تعداد بين 3 تا 6 ميليون نفر است و با جرم بودن اعتياد باعث فقدان برنامه ريزي مناسب براي مبارزه با اين آسيب اجتماعي شده، و مشکل يک ميليون و 200 هزار از اين معتادين بسيار جدي و وخيم گزارش شده است.
اعتياد به نظر شخصي بنده از هر نوع بيماري مانند، سرطان ، وبا و طاعون خطرناکتر و وحشتناکتر است چون فرد معتاد به هنگام نياز همه شئونات اخلاقي را زير پا مي‌گذارد.
اعتياد، نيروي کنترل و فرماندهي فرد را تصميم‌گيري و اجراي هدف است را از او باز مي‌ستاند و فرد را همانند يک وسيله بازي و ناپايدار بار مي‌آورد که برابر کوچکترين حادثه و مشکل او را از پاي در مي‌آورد.
و خلاصه اينکه اين مسئله را بايد يک امر مهم قلمداد کنيم و براي ريشه کن کردن آن همه و همه اعم از دولت، مردم و فرد فرد جامعه بايد اين تلاش را در اين عرصه انجام دهند، چون اين اعتياد اگر به شکل گسترده وسعت يابد مي‌تواند ريشه هر مملکتي را که افراد موريف فروبخش کاراي هر جامعه است را بخشکاند، به اين اميد روزي که جامعه و مملکت عزيزمان ايران آري از هر گونه وجود اعتياد در بين مردم باشد تا بتوانيم جامعه اي سالم و پويا داشته باشيم به اميد آنروز.

2-1- تعريف موضوع تحقيق و هدف آن
با نگاهي واقعي به مساله اعتياد ودر ميان جوانان به مواد مخدر و سوء مصرف آنها به راحتي در مي‌يابيم که سوء مصرف مواد افيوني از قرنها پيش وجود داشته است و اکنون نيز ، تقريبا کشوري وجود ندارد که از گسترش و سوء مصرف اين گونه مواد در امان مانده باشد.
اگر چه از ديرباز در تمام جوامع بشري سوء مصرف مواد افيوني به عنوان عادتي غير اجتماعي و نامعقول تلقي شده اسا، اما با وجود اين عدم مقبوليت، طبقات مختلف اجتماع با اين مسئله بصورت جدي درگير مي‌باشند. به طوري که هم اکنون مردان و زنان زيادي خصوصا از سنين نوجواني تا ميان سالي مواد مخدر مصرف مي‌کنند و به آن وابسته شده‌اند ما در اين تحقيق قصد و هدفمان اين است که اطلاعات علمي روزي در خصوص نقش خانواده و بازي‌هاي مختلف خانوادگي در گرايش فرد به اعتياد ، موضع گيري هاي مختلف خانواده هنگام آگاهي يافتن از اعتياد عضو خانواده سبب و علل گرايش به بيماري است و در مراحل مختلف زندگي ، از خانواده‌هاي منشاء گرفته تا زمان کودکي، بلوغ و بزرگسالي، ارتباطات پدر و مادر با فرزندان و نقش آن در اعتياد فرزندان و مداخلات درماني از ديدگاه روابط خانوادگي بپردازيم.
و بررسي ديگر عوامل موثر درگرايش به اين بيماري، مانند، دوست، طلاق، اعتياد پدر و مادر بپردازيم.

3-1- اهميت و انگيزه انتخاب موضوع :
امروزه در جامعه‌اي زندگي مي‌کنيم که بخش اعظم آن را جوانان و نوجوانان تشکيل داده اند و جوان‌ها ستون جامعه ونيروي سازنده هستند که مي‌تواند جامعه‌اي را به اوج برساند. ولي متاسفانه مشاهده مي‌شود که بيماري اعتياد يکي از بزرگترين و وسيع ترين مشکلاتي است که امروزه گريبانگير جوانان و افراد بسياري زيادي را از مرد و زن و جوان و پير درگير کرده است .

 

دانلود مستقیم فایل