مقاله اختلال بلع وبهداشت دهان ودندان دربیماری ام .اس – فایل جدید

مقاله اختلال بلع وبهداشت دهان ودندان دربیماری ام ,اس,مقاله اختلال بلع,بهداشت دهان ودندان ,بیماری ام ,اس

اخلال بلع وبهداشت دهان ودندان دربیماری ام .اس
بیماری ام .اس باعث اختلال بلع می شود که این امر دیس فاژی نام دارد .بین سی ال چهل درصد ازبیماران اختلال بلع راتجربه می کنند.اما اختلال بلع دربعضی ازافرادبه قدری خفیف است که به سختی ازوجود آن مطلع می شوند.
مثل دیگر نشانه های ام .اس اختلال بلع عودکننده وفروکش کننده است .برای مثال تغییرات موقتی دربلع درطول یک حمله ام .اس ظاهر می شود وبه مرور زمان ناپدیدمی شود.
دربعضی افراداختلال بلع مدت طولانی باقی می مانداما راهکارهای عملی جهت رفع این مشکل وجودداردکه بلع راتاحدممکن آسان می سازد.
عمل بلع چطورانجام می گیرد؟
 وقتی که بلع کامل وبدون عیب صورت بگیردتصوراین که برای یک بلع ساده چه اعمال متفاوتی انجام می گیردمشکل است.برای یک لحظه غذایا نوشیدنی وارددهان می شود ودریک لحظه به معده می رسدعمل بلع شامل درگیری چندین ماهیچه ومخابره پیام های حسی به مغز می باشد.
پس ازاین که غذاوارددهان شدزبان ودهان غذارابه عقب می رانندخرد می کنندوبابزاق مخلوط می نمایند.درنتیجه این اعمال توپی ازغذاکه آماده بلع است ایجادمی شود که Bolusنامیده می شود.
1.اولین عمل بلع عملی است که ما به طورآگاهانه برآن کنترل داریم.زبانBolusرابه سمت بالاوعقب می راند وآن را به طور محکم به سقف دهان می فشارددرنتیجهدغذا تکه شده وبه سمت عقب وگلومی رود.ازاین مرحله به بعدبلع یک عمل اتوماتیک (خودکار)می شود.به جای کنترل بربلع حالابلع یک عمل رفلکسی است که به طورخودکاربه پیام هایی ازقسمت هایی ازمغزکه به نخاع متصل می شودBrain stemپاسخ می دهد.
این مرحله بلع خودکار دوقسمت دارد.قسمت اول تحت عنوان مرحله فانژیال یا حلقی نامیده می شود:
الف)کام نرم راه بینی رابه سمت بالامی بندد.هم زمان زبان لقمه رابه سمت عقب دهان وگلومی راند.
ب)به محض ورودلقمه به گلو اپی گلوت وحنجره راه ورودبه ریه ها را می بندند.این چیزی است که ازوروداشتباه غذابه پایین جلوگیری می کند.
2.دومین مرحله اتوماتیک بلع وقتی است که ماهیچه های گلودرهم فرومی روندتالقمه رابه سمت معده بفرستند.لوله ای که گلو ومعده رابه هم متصل می کندمری نام دارد.هماهنگی دقیق بین عضلات درسراسرمری وجوددارد.این انبساط وانقباض موجی تولیدمی کند که باعث انتقال لقمه به معده می شود.
وقتی که غذابه معده رسیدورودی معده بازمی شودتابه غذااجازه ورودبدهد.ورودی معده معده وقتی که غذاواردمعده شد جهت جلو گیری ازبازگشت غذابه مری دوباره بسته می شود.اگرغذابه مری پس بزندعارضه ای ایجادمی شودکه ریفلاکس یا سوزش سینه نام دارد.
.اختلال بلع
غیرمعقول نیست که درمورداختلال بلع نگران وناراحت باشید.بلع جزیی اززندگی روزمره است که هرگونه تغییری درآن باعث شوک می شود.امااگرتغییراتی مشاهده کردیداین به آن معنا نیست که این مشکل بدترمی شودبلکه بامراقبت صحیح به طورموثربر طرف می گردد.
.چه مشکلاتی می تواند بروز کند؟
 اگرمشکلات زودتر تشخیص داده شونددرمان اختلال بلع بهترخواهد بود.حتی اگر مشکلتان جدی نیست یااگریک یا چند مشکل زیرراداشتیدبا پزشک یا پرستارتان در میان بگذارید.
1.اشکال در جویدن
2.گیرکردن غذادر گلو
3.پس زدن مایعات یا غذابه طرف بالا
4.حرکت آهسته غذابه طرف پایین یا اشکال در حرکت غذابه طرف عقب دردهان
5.سرفه کردن حین وبعدازغذاخوردن
6.ترشح بزاق اضافی که ازدهان بریزد
کنترل وبررسی این علایم به پیشگیری ازایجادمشکلات بیشتر کمک میکند.
Aspiration

 

دانلود مستقیم فایل