فایل پاورپوینت گلهای نشایی (کشت و کار) – به روز شده

فایل پاورپوینت گلهای نشایی (کشت و کار) – به روز شده

پاورپوینت گلهای نشایی (کشت و کار) 

فهرست مطالب 
اهمیت تاریخی واقتصادی 
جایگاه ایران ازنظرجغرافیایی 
موسسات ومراکزپرورش گل وگیاه 
گیاهانی که درگلکاری مورد توجه قرارمیگیرند 
گلهای نشایی 
نشاهای فصلی 
گیاهان یکساله مقاوم وحساس 
— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —- 

اسلاید ۱ : 
اهمیت تاریخی واقتصادی 
قدمت کشت و کار و نگهداری گل‌ها در ایران شاید همزمان با شروع کشاورزی بوده است. ایران یکی از خواستگاه‌ها و زادگاه‌های طبیعی گیاهان زینتی از جمله لاله، سنبل، زنبق، سیکلامن و برخی از درختچه‌ها و تعداد زیادی از درختان میوه بشمار می‌آید، و در منابع علمی دنیا اسناد و مدارک مربوط به این موضوع موجود است. ولی از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه هنوز موقعیت مناسبی در سطح دنیا ندارد.
اسلاید ۲ :

جایگاه ایران از نظر جغرافیایی:

۱- ایران در یک منطقه پر رود با طول روز بلند و روشنایی کامل آفتاب قراردارد و از این نظر می‌تواند در بسیاری از هزینه‌های مربوط به گرم کردن و روشن نگه داشتن گلخانه‌ها که برای کاشت و تکثیر گیاهان زینتی اهمیت زیادی دارد، صرفه جویی کند.

– موقعیت ایران بدلیل قرار داشتن در کنار کشورهای پر مصرف گل و گیاه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است. همسایه‌های شمالی و جنوبی ایران از خریداران بسیار خوب گیاهان زینتی هستند. ایران با داشتن یک بازار متعادل و نسبتاً ثابت و دائمی قادر است جایگاه واقعی خود را در این عرصه پیدا کند.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی و هم‌چنین وضعیت نیروی کار، ایران در مقایسه با هلند از موقعیت مناسب‌تر و ارزان‌تری برخوردار است .
اسلاید ۳ :

شرایط آب و هوایی برای گلها

تاکنون ۱۴ گونه اقلیم آب و هوایی در جهان شناسایی شده که از این تعداد ۱۲ گونه آن در سرزمین پهناور ما وجود دارد.

هلند یکی از کشورهای موفق در امر صادرات گل به جهان است، این کشور با یک چهلم مساحت ایران بیش از ۵۷ درصد کل صادرات گل و گیاهان زینتی دنیا را از آن خود کرده و در صدرقرارگرفته.ما از نظر تولید گل و گیاه، کشور هفدهم دنیا هستیم.
اسلاید ۴ :

موسسات و مراکز پرورش گل و گیاه شامل سه دسته کلی میشوند :

۱ – موسسات تولیدی گل و گیاه :

این موسسات هرکدام به وسائل تهیه گلها و گیاهان خاصی که پرورش می دهند مجهز هستند .در این موسسات گلخانه ها دارای تجهیزات و وسعت زیاد میباشند که بصورت حرفه ای به تولید میپردازند.

۲ – موسسات عمومی و شهری :

مثل شهرداریها که مسئول اداره پارکهای عمومی ، میدانها ، درختان خیابانها و بلوارها و سایر مکانهای شهری و عمومی می باشند .این موسسات نیز بنوبه خود از امکانات ضروری برای تکثیر و کاشت و داشت گیاهان و درختان زینتی استفاده می نمایند .

۳ – افراد علاقمند :

یا به عبارت دیگر آماتورها که در باغ ، باغچه یا محیط بسته خانه و آپارتمان خود گلها را می کارند و نگاهداری می کنند.
اسلاید ۵ :

گیاهانی که در گلکاری مورد توجه قرار گرفته اند به چند دسته تقسیم می شوند:

۱ -آنهایی که دارای اندام زینتی هستند و گل ندارند مانند انواع سرخس…

۲ -گیاهانی که برگ آنها زیباست مانند انواع نخل ، شمشاد و…

۳ -درختچه های گلدار مانند گل سرخ ، یاس خوشه ای و…

۴ -گیاهان دائمی مانند نباتاتی است که چندین سال زندگی می کنند

۵ -گیاهان سوخوار (پیازی)
اسلاید ۶ :

گیاهان برای گل دادن به طول روز متفاوت و هوای خاصی نیاز دارند

گیاهان روز بلند :

ابری ، اطلسی ،تنباکو زینتی ، ختمی ؛رعنا زیبا ، شاه پسند ، گل میمون، گل گندم .

گیاهان روز کوتاه :

آهار ، تاج خروس ، جعفری آفریقایی ، سلوی، شاه اشرفی ، کوکب گیاهان بی تفاوت :

پریوش ، حنا، تکمه ای، بگونیای همیشه گلدار،بنفشه آفریقایی .

اگر کشت گیاهان روز کوتاه زود و در زمستان انجام شود گلدهی در مدت زمان کمتری نسبت به زمانی که کاشت بذر در بهار صورت گیرد ، انجام می شود.
اسلاید ۷ :

الف – گلهای یکساله فضای سبز: گیاهانی هستند که چرخه کامل زندگی یعنی از جوانه زدن بذر تا تولید گل و بذر جدید را در یک فصل رشد کامل می نمایند. لازم به ذکر است یک فصل رشد ممکن است شامل یک فصل تقویمی و یا بیشتر ولی حداکثر تا یکسال به طول می انجامد این گیاهان پس از تولید بذر خشک می شوند و می میرند.

از جمله این گیاهان می توان به گل اطلسی ، لادن،بنفشه،شب بو،ستاره ای،میمون،همیشه بهار، شاه پسندیکساله،قرنفل،گل ناز،آفتابگردان زینتی،مینای پرپر،مینای چمنی و جعفری اشاره کرد که تمامی چرخه زندگی آن از کاشت بذر تا تولید گل و تولید بذر در یک فصل رویش محقق می شود. نکته مهم این است که در گلهای یکساله گاهی گروههایی از گیاهان دوساله و یا چند ساله وجود دارد ولی بعلت اینکه فقط در سال اول گلهای آنها با ارزش می باشد پس از تولید مرحله اول گل دیگر ارزش نگهداری ندارند که از این گروه می توان به میمون و مینای چمنی اشاره کرد.
اسلاید ۸ :

ب –گلهای دو ساله فضای سبز:

در فضای سبز گلهای دوساله به گیاهانی اطلاق می شود که چرخه کامل زندگیشان در دو فصل رشد تکمیل می شود. لازم به ذکر است که دو فصل رشد گیاهی منطبق با دو فصل تقویمی نیست بطوریکه دو فصل رشد عموما” بیشتر از یکسال شمسی و حداکثر تا دو سال تقویمی به طول می انجامد. این گیاهان در سال اول فقط رشد رویشی می نمایند یعنی فقط شاخ و برگ تولید می نمایند و در طی این فصل رشد ، مواد غذایی را در اندامهای مختلف خود ذخیره می نماید و در سال دوم به گل می نشینند ( به شکوفایی می رسند ) و تولید بذر نموده و پس از رسیدن بذر می میرند .

گیاهان دو ساله در سال اول فاقد ساقه بوده و بر روی زمین گسترش می یابند و برای تولید ساقه حقیقی یعنی ساقه گل دهنده احتیاج به یک دوره سرما دارند پس از اینکه در زمستان سرمای لازم را دریافت نمودند در سال دوم ساقه گلدهنده که معمولا” طویل می باشد ایجاد می شود از جمله این گیاهان گل شب بو،ژربرا،تاج الملوک،کوکب کوهی،شقایق نعمانی، می باشد.
اسلاید ۹ :

گلهای نشایی :
روش افزایش اکثر گیاهان نشایی از بذر است .

کشت این گلها به دو طریقه کلی انجام میشود.

یکی در زمین و در هوای آزاد و دیگری در گلدان و ظروف کاشت دیگر.

طبیعی ترین و آسان ترین روش گلکاری روش اول یعنی کاشت در هوای آزاد است .

زمان کاشت بذر به زمان عرضه گل به بازار و محل بستگی دارد. از آنجایی که تنوع زیادی در رویش و زمان گل دهی گیاهان بسته به شرایط محیطی دیده می شود بنابراین نمی توان برنامه هایی را برای کاشت بذر در مقیاس های بین المللی ارائه کرد. حتی در یک محل نیز شرایط از یک سال به سال دیگر تغییر می کند. بهترین برنامه ها نیز نمیتواند ارتباط دقیقی بین کاشت و عرضه به بازار برقرار سازد اماعدم اطمینان را تا حد زیادی از بین میبرد.
اسلاید ۱۰ :

برنامه کاشت به این مسئله که آیا گیاهان را روی گل و یا به صورت گیاه سبز به بازارعرضه کنیم بستگی دارد.

از جمله عوامل قابل کنترل در برنامه ریزی دما است. تنوع دمایی موجب تنوع زمانی میشود،چون بذر در دماهای مختلف خاک، در زمانهای متفاوتی سبز میشود. و از طرف دیگر سرعت رشد گیاه سبز تحت تاثیر قرار میگیرد. با توجه به آب و هوای محل میتوان روزهای لازم از کاشت بذر تا زمان گل دهی گیاهان را تعیین کرد و در تولید تجاری از آن بهره جست

دانلود پاورپوینت گلهای نشایی ( کشت و کار), گل ppt

 

دانلود مستقیم فایل