فایل پاورپوینت بررسی و تحلیل تکیه دولت – به روز شده

فایل پاورپوینت بررسی و تحلیل تکیه دولت – به روز شده

توضیحات:
پاورپوینت بررسی و تحلیل تکیه دولت ، در حجم 43 اسلاید قابل ویرایش ، همراه با یک هدیه ویژه.

بخشی از متن:

تکیه دولت که از آن با عناوین دیگری همچون تکیه همایونی دولتی، تکیه قصر، تکیه بزرگ شاهی نیز نام برده شده‌است، بنایی است که در عهد ناصرالدین شاه قاجار و به منظور اجرای مراسم تعزیه و برگزاری آئین‌های سوگواری و روضه خوانی در ایام عاشورا در تهران قدیمبرپا شد. تکیه دولت نه تنها به لحاظ معماری و جنبه‌های تاریخی بلکه از لحاظ اجرای مراسم با شکوه تعزیه نیز دارای اهمیت خاصی بوده‌است.

این ساختمان در سویه جنوب خاوری کاخ گلستان و در جنوب باختری شمس‌العماره، شمال سبزه‌میدان و روبه روی مسجد شاه تهران جای گرفته بود. ساختمان تکیه در سه طبقه و به شکل گِرد و آجری به قطر تقریبی شصت متر و به بلندای ۲۴ متر بود. مساحت آن حدود ۲۸۲۴ متر مربع و در میانه صحن تکیه، سکوی گردی وجود داشت که برای اجرای تعزیه در نظر گرفته شده بود.

«محمدکریم پیرنیا» در کتاب «معماری ایران»، از معماری نه چندان شناخته شده به نام استاد «حسینعلی مهرین» به عنوان معمار این بنا نام برده است.

مجلس مؤسسانی که در ۱۳۰۴ تشکیل شد و احمد شاه را بر کنار کرد و رضاخان را به ریاست حکومت گمارد نیز در همین تکیه بر پا گردید.

تکیه دولت پس از سال‌ها ویرانه ماندن، در ۱۳۲۵ برای ساخت شعبه بانک ملی در بازار تهران، تخریب شد و بیشتر عرصه آن زیربنای بانک گردید.

تکیه دولت را که اکنون اثری از آن به جا نمانده‌است، می‌توان نماد تهران در عصر ناصری تلقی نمود و آن را از معدود بناهایی دانست که علاوه بر تأثیر بسزایی که در تاریخ تعزیه داشته‌است، به عنوان یک شاهکار معماری عصر قاجار نیز مطرح بوده‌است.
و…

فهرست مطالب:
اطلاعات کلی بنا
موقعیت بنا روی نقشه تهران
معرفی بنا
پیشینه ساخت بنا
موقعیت تکیه دولت
ویژگی‌های بنا
صحن مرکزی
ورودی‌های بنا
اتاق‌ها و طبقات بنا
ایوان ویژه شاه
تزئینات داخلی
نورپردازی بنا
سایر تزئینات
منبر تکیه
سکوی تکیه دولت
سبک معماری تکیه دولت
کاربری تکیه دولت
برخی وقایع تاریخی مهم در این بنا
برخی نظرات دربارهٔ تکیه دولت
فرجام تکیه دولت
گالری تصاویر

این فایل با فرمت پاورپوینت در 43 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

هدیه محصول:
فایل پاورپوینت بنای عالی قاپوی اصفهان(23 اسلاید)

دانلود پاورپوینت بررسی و تحلیل تکیه دولت,بررسی و تحلیل تکیه دولت,تکیه دولت,تکیه قصر,تکیه همایونی دولت,تکیه بزرگی شاهی,پاورپوینت بررسی و تحلیل تکیه دولت,معماری تکیه دولت,معماری دوره قاجار,بنای تاریخی

 

دانلود مستقیم فایل