فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی و خودشیفتگی و سازگاری اجتماعی – به روز شده

فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی و خودشیفتگی و سازگاری اجتماعی – به روز شده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی و خودشیفتگی و سازگاری اجتماعی به صورت کامل و جامع در حجم 74  صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.


بخشی از متن:
2-4- پیشرفت تحصیلی

2-4-1- تعریف پیشرفت تحصیلی

توجه به پیشرفت تحصیلی نیز از زمان بینه آغاز شد. او دریافت که نمرات آزمون وی قادر است کودکانی که با توجه به مشاهدات کلاس درس « باهوش » و « کم هوش » قلمداد شده بودند را از هم تفکیک کند بعدها نتایج امتحانات دانش آموزان ملاک قرار گرفت ( فاتحی، 1382). در واقع پیشرفت تحصیلی فرآیندی است که می توان آن را نتیجة یادگیری دانست . به عبارت دیگر پیشرفت تحصیلی ، معلومات یا مهارت های اکتسابی عمومی یا اختصاصی در موضوع های درسی است که معمولا به وسیله ی آزمایش ها و یا نشانه ها و یا هر دو که معلمان برای دانش آموزان وضع می کنند اندازه گیری می شود (شعاری نژاد، به نقل از محمدی، 1377).
تحقیقات نشان داده است تجارب خانوادگی تأثیر عمده ای بر تکامل فرد در طول دوره نوجوانی و بعد از آن دارد و ارتباطات خانوادگی سایر جنبه های زندگی نوجوانان را مانند موفقیت تحصیلی را تحت خود قرار می دهد ( بایرن و هات داک و پوستونس ،2002).
از آنجا که فرزندان هر خانواده، آینده سازان مملکت هستند، پیشرفت تحصیلی آنها امری است که پس از سلامت جسمی و روانی، از اهمیت ویژه برخوردار است. حال با توجه به اینکه فرزندان در در محیط خانواده رشد می یابند و تربیت می شوند. بنابراین الگوی تربیتی والدین نقش مهمی را در پیشرفت فرزندانشان دارد. پیشرفت تحصیلی به معنای مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد است به طوری که بتوان آهنا را در دو مقوله کلی عوامل مربوط به « تفاوتهای فردی و زندگی خانوادگی » و « عوامل مربوط به مدرسه و نظام آموزش و پرورش» مورد مطالعه قرار داد. پیشرفت تحصیلی به جلوه ای از وضعیت تحصیلی دانش آموز یا دانشجو اشاره دارد که این جلوه ممکن است نشان دهنده نمره یک دوره، میانگین نمرات برای مجموعه ای از دوره ها در یک درس یا میانگین نمرات دوره های مختلف باشد. بنابراین یافته های پژوهشی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می دهد که شیوه های تربیتی والدین به طور مستقیم و غیر مستقیم، نقش مستقیمی در پیشرفت تحصیلی نوجوانان دارد ( ولترز ، 1998).
پژوهش (پارسونز ، آدلر و کاچالا ، 1982) در مورد کودکان کلاس سومی که در مدرسه عملکرد خوبی داشتند ولی خود را دست کم می دانستند نشان داد که این خودپنداره در آنان به این علت بود که والدینشان تواناییهای آنها را دست کم می گرفتند.
در پژوهش آنولا و همکاران نشان داده شد که بین شیوه تربیتی والدین با میزان موفقیت تحصیلی نوجوانان ارتباط وجود دارد . به نحوی که هر چه میزان حمایت و پاسخدهی والدین در شیوه تربیتی بالاتر باشد، میزان پیشرفت تحصیلی فرزندان نیز بالاتر است (آنولا ،2000 ).

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تعریف خودشیفتگی
خودخواهی، خودبینی، خودپسندی، خودکامگی کلمات مترادفی در زبان فارسی برای خودشیفتگی می باشند. از دیرباز و در تمام جوامع، پدیدة خودپسندی و خودبینی، خودشیفتگی شناسایی شده و نشانه های افراد خودپسند در اخلاقیات ملت ها تشریح شده است. اما اولین بار زیگموند فروید بود که سعی کرد این پدیده را به طور علمی بررسی کند و از تئوری های روانکاوی خویش، برای بیان علت پدید آمدن، نشانه شناسی و چگونگی درمان این بیماری استفاده کند.

خودشیفتگی ساختاری شخصیتی است که حجم عظیمی از مطالعات تجربی را از دیدگاه روان شناسی اجتماعی ، شخصیت و بالینی را به خود اختصاص داده است (آگرونی زاک، پی پر، جویس، استینبرگ و دوگال ، 2009 ؛ راسکین و تری ،1988 ؛ براون و زیگلر – هیل ،2004 ؛ کاین، پینکاس و انسل ،2008 و میلر و کمبل ،2008).

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سازگاری :
2-3-1 تعریف سازگاری

سازگاری از رفتار مفید و مؤثر آدمی در تطبیق با محیط فیزیکی و روانی، به گونه ای است که تنها با تغیرات محیطی همرنگی نکرده و به پیروی ناهشیار از آن کفایت نکند و خود نیز بتواند بر محیط تأثیر گذاشته و آن را به گونه ای مناسب تغیر دهد (بارلو ، 1992 به نقل از زارع مقدم 1385 ). همچنین شخص سازگار کسی است که از سلامت روانی برخوردار باشد اما تغیرات فشرده و سریع، معمولا قابلیت سازگاری فرد را به طور جدی زیر سؤال می برد و در نتیجه احتمال تضاد، تعارض، استرس و سر در گمی پدید می آید، آن چه این شرایط را تحت تأثیر قرار می دهد فرایند ادراک فرد از عملکرد تحصیلی است. در این فرآیند، فرد با دریافت و تعبیر محرک ها، پنداشت ها و برداشت های خود را از محیط تنظیم و تفسیر می کند ( بذل، 1383 ).
سازگاری به اساس کنار آمدن فرد با خود و شرایط جدید اطلاق می گردد به عبارت دیگر سازگاری به توانایی تغیر رفتار در پاسخ به تغیرات محیطی اشاره دارد به طوری که فرد بین آن چه که می خواهد و آن چه شرایط جدید در اجتماع برایش ایجاد کرده، توازن برقراری کند. این سازگاری و کنار آمدن لزوما به معنای رضایت از شرایط جدید نیست. بلکه هدف ایجاد تعادل و توازن حداقلی تا رسیدن به مطلوب ها و نیازها می باشد و اگر این سازگاری از حد مورد انتظار فراتر رود می تواند به خمودگی رفتاری، عدم رضایت و ناخشنودی و به تبع آن پرخاشگری در محیط زندگی منجر شود. در واقع می توان گفت که سازگاری جریانی است که در آن فرد برای وفق دادن خود با فشارهای درونی و بایدهای بیرونی تلاش می کند (رد ریکتور ، 2003).

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی و خودشیفتگی و سازگاری اجتماعی ,مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودشیفتگی,مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازگاری اجتماعی ,مبانی نظری پیشرفت تحصیلی,پیشرفت تحصیلی ,2,4,1, تعریف پیشرفت تحصیلی ,سازگاری اجتماعی,خودشی

 

دانلود مستقیم فایل