فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقاشی در شخصیت کودکان – به روز شده

فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقاشی در شخصیت کودکان – به روز شده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقاشی در شخصیت کودکان به صورت کامل و جامع در حجم 60  صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.

بخشی از متن:
اولين وسيله آموزش:‌

راهها و وسايل پرورش كودك فراوان است يكي از آنها كه كمتر مورد توجه قرار مي‎گيرد ولي قبل از هر وسيله بيش از هر چيز ديگر مي‎تواند به آموزش كودك كمك نمايد (نقاشي) است. رنگ و تصوير بيش از هر چيز ديگر ذهن را متوجه خود مي‎كند و در عين حال وسيله‎اي است كه بچه قبل از هر چيز مي‎تواند به خلق آن بپردازد. براي درك رنگ و تصوير كافي است چشم، ببيند و براي خلق آن كافي است كه بچه دست در رنگ كند و آن را بر ديوار يا روي هر چه كه دم دستش باشد حتي بر سر و صورت و لباس خود بمالد.
اگر نقاشي عميق‎ترين وسيله آموزش كودك نباشد مي‎توان گفت يكي از مهمترين و اولين وسيله آموزش و پرورش اوست و با اين وجود در نظام آموزشي كشور ما به خصوص در دورة ابتدايي كمتر از هر چيز ديگر به آن توجه مي‎شود و اگر بخواهيم استدلال كنيم كه نقاشي در تمام مرحله‎هاي زندگي حتي در سنهاي بالا مي‎تواند وسيله مؤثري براي اعتلاي انسان باشد و به جرأت مي‎توان گفت كه براي تربيت رواني و تكامل فكري بچه وسيله مؤثري است منتها بايد مانند هر علم يا فن ديگر راه استفاده از آن را بدانيم (داداش‎زاده، 1373، ص 17).
نقاشي چيست؟
نقاشي فعاليتي است كه از تحول شناختي، عاطفي، اجتماعي تأثير مي‎پذيرد و عبارت است از منعكس كردن زمينه ذهني فرد بر روي يك زمينه خارج از ذهن به كمك وسايلي مانند مواد، قلم، آب دهان، انگشت و ‎….
در پرتو نقاشي كودكان آثاري پديد مي‎آورند كه با بررسي آنها پدر و مادر، مربيان، معلمان و پزشكان مي‎توانند به سرعت به انديشه‎اي درباره تحول روان‎شناختي و ماهيت مشكلات احتمالي آنان دست يابند (دادستان، منصور، 1371، ص 1).
بررسي ديدگاه‎هاي مختلف راجع به نقاشي:
1- ديدگاه تكاملي: (نقاشي به مثابه بازي)
يكي از نظريه‎هاي مربوط به بازي اين است كه انسانها ذاتاً فعالند و بازي يكي از شيوه‎هاي تخليه انرژي هيجاني ما افراد است. اين نظريه تبيين قابل قبولي براي نقاشي عرضه نمي‎كند. زيرا نقاشي عموماً مستلزم صرف كمترين انرژي است يكي ديگر از نظريه‏هاي زيست‎شناختي اوليه بازي، نظريه (بازپيدايي) است كه مي‎گويد بازي و نقاشي تمرين آن فعاليت‎هاي غريزي است كه براي اجداد ما هم بوده است، مثلاً پسر خردساليكه تصاويري از سربازان جنگ رسم مي‎كند تكانه‎هاي پرخاشگري ابتدايي را تخليه مي‎كند (وسيكلر، ترجمه مخبر، 1370، ص 83-82).

فهرست مطالب:
اولين وسيله آموزش
نقاشي چيست؟

بررسي ديدگاه‎هاي مختلف راجع به نقاشي
1- ديدگاه تكاملي: (نقاشي به مثابه بازي)
2- ديدگاه پياژه
مراحل رشد از نظر پياژه
الف ‎- مرحله حسي ‎- حركتي
ب- مرحله پيش عملياتي
ج- مرحله عملياتي عيني
د- مرحله عمليات صوري
3- ديدگاه روانكاوي
سوابق تحقيق
پژوهش در مورد نقاشي
نقاشيهاي فرافكني
نقاشي سالم
الف- امنيت و اعتماد به نفس
ب- باز بودن
ج- ثبات و نظم
عوامل مؤثر در بيان نقاشي كودكان
تفاوت‎هاي خلقي در كودكان
ميزان فعال بودن
تحريك‎پذيري
بازداري و ترس
تفاوتهاي پسران و دختران
تكامل چهره‎نگاري
مراحل تحول شناختي
شكل آدم
نمادهاي اصلي اندامها 
سر
صورت
دهان و دندان
چشم
بینی
دست ها و بازو ها
بالاتنه
سایه زدن
بكارگيري رنگ در نقاشي
منشاء اهميت رنگ
منابع

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نقاشی در شخصیت کودکان,پیشینه تحقیق نقاشی در شخصیت کودکان,مبانی نظری نقاشی در شخصیت کودکان,تحقیق شخصیت کودکان,بررسي ديدگاه‎هاي مختلف راجع به نقاشي,دیدگاه پیازه در مورد نقاشی,دیدگاه روانکاوی در مورد نقاشی,فرافکنی نقاشی

 

دانلود مستقیم فایل