پاورپوینت پخت سوم کاشی و سرامیک – فایل جدید

پاورپوینت پخت سوم کاشی و سرامیک,پاورپوینت, پخت, سوم ,کاشی, و ,سرامیک,

نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 29 اسلاید

قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :

عنوان پروژه:پخت سوم کاشی و سرامیک
آشنایی انسان با مواد سرامیکی و استفاده از آنها ، قدمتی بطول تاریخ دارد. سفالینه‌های کشف شده در مناطق باستانی دنیا نشان می‌دهد که انسان در دوران باستان ، گل رس و چگونگی کار با آن و پخت و مقاوم‌سازی آن آشنا بوده است. اما امروزه سرامیک ، کاربردهای بسیار فراتر از ظروف سفا لی یا چینی دارد و در صنعت و تکنولوژی ، استفاده‌های فراوانی از آن می‌شود.
برخی‌ها آغاز استفا ده و ساخت سرامیک‌ها را در حدود ۷۰۰۰ سال ق.م. می‌دانند در حالی که برخی دیگر قدمت آن را تا ۱۵۰۰۰ سال ق.م نیز دانسته‌اند. ولی در کل اکثریت تاریخنگاران بر ۱۰۰۰۰ سال ق.م اتفاق نظر دارند.
( بدیهی است که این تاریخ مربوط به سرامیک‌های سنتی است.)
واژه ٔ سرامیک از واژه ٔ یونانی کراموس گرفته شده‌است که به معنی سفال یا شیء پخته‌شده‌است.

تاريخچه سفال و سراميک تاريخچه سراميك در ايران : سفال يكي از مهم ترين و قديمي ترين دست ساخته هاي هنر بشري است كه از آغاز كار سفالگري تا كنون هم چنان پايدار مانده است. مردم سرزمين ايران به سبب موقعيت خاص جغرافيايي و قرار گرفتن بر سر راه شاهراه تمدن ها, نه تنها از نخستين سازندگان آثار سفالي بوده اند بلكه چيره دست ترين سازنده به شمار مي رفته اند. در ايران در چهار منطقه مسكوني, سفالگري رواج داشته است: 1- منطقه غرب كوه هاي زاگرس نزديك كرمانشاهان 2- كرانه هاي جنبي درياي خزر 3- شمال غرب اذربايجان 4- جنوب شرق ايران در حا شيه كوير و نواحي مركزي ايران نيز سفال هايي با قدمت هشت هزار ساله به چشم مي خورد. كهن ترين اشيائ سفا لي بدست آمده در كاوش هاي باستاني ايران اثار مكشوفه از گنج دره تپه در استان كرمانشاه است كه به هزاره هشتم قبل از ميلاد بر مي گردد.
تاریخچه سرامیک:
همين طور مناطقي چون غتري در جنوب مازندران نزديكي بهشهر (هشتم قبل از ميلاد ) و در مرحله دوم منطقه زاغه دردشت قزوين , چشمه علي نزديك تهران و تپه سيلك كاشان . سفال هاي مكشوفه از نقاط مذكور خشن و داراي مغز نرم است كه مواي مانند كاه خرد شده و سبزيجات ريز براي چسبندگي به مخلوط اوليه يعني آب و خاك افزوده اند و چرخ سفالگري هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است و همين طور حرارت كوره قابل كنترل نبوده است و سفال كاملا سخت و يكرنگي بدست نمي آمده است و گاهي مغز به علت كمي درجه حرارت خاكستري متمايل به سياه باقي مانده است ( هزاره ششم ق.م.). مرحله بعد سفالسازي تكامل بيشتري مي يابد و و از شن نرم و پودر شن بهمراه خا ك استفاده مي كردند تا
ظروفي با جداره بسيار ظريف و نازك بسازند. در اين دوره ساخت ظروف با كف مقعر و بدنه محدب آغاز شد. در هزاره چهارم ق. م. با اختراع چرخ سفالگري و استفاده از آن در شكل بخشيدن به ظروف سفا لي تحولي جديد در صنعت سفالسازي آغاز مي شود و هم چنين تزيينات روي ظروف تنوع بيشتري پيدا مي كند.
در چند سال اخير با رشد و توسعه چشم گير صنايع كاشي در ايران و راه‌اندازي كارخانجات متعدد، اين صنعت از بُعد تكنولوژي، تنوع در طرح و توليد نيز دچار تحول چشمگير شده است. افزايش توليد كارخانه‌هاي كاشي علاوه بر تأمين نياز عمراني كشور، زمينه مساعدي را جهت صادرات اين محصول فراهم آورده است.
درسال1378 صادرات صنعت كاشي كشور به5.5 ميليون مترمربع به ارزش 16.3 ميليون دلار بالغ گرديد. این میزان
نسبت به سال 1377 از نظر ميزان و ارزش به ترتيب 8.3 و6.8 درصد كاهش نشان مي‌دهد،علل عمد‌ه آن ركودجهاني و كاهش قيمتهاي جهاني مي‌باشد. سهم صادرات از توليد در اين سال 9 درصد بوده است.
صادرات كاشي ايران بيشتر به كشورهاي حوزه خليج فارس، آسياي ميانه، آفريقا، كانادا و به كشورهاي اروپايي از جمله انگليس، آلمان، ايتاليا، فرانسه و دانمارك بوده است.
سرامیکها معمولا به استثنای فلزات آلیاژهای فلزی و مواد آلی ، شامل تمام مواد مهندسی می‌شوند که از نظر شیمیایی جزو مواد معدنی هستند و بعد از قرار گرفتن در دمای بسیار بالا ، شکل اولیه خود را حفظ کرده و مقاوم‌تر می‌شوند
ظروف سفالی ، چینی و چینی‌های بهداشتی و غیره ، جزو این گروه می‌باشند

 

دانلود مستقیم فایل