فایل مقاله جامع درباره مصرف مواد و قرص های شادی آور – به روز شده

فایل مقاله جامع درباره مصرف مواد و قرص های شادی آور – به روز شده

قرصهای معروف اکستازی:
مصرف قرصهای شادی آور، افزایش خطر ابتلا به ایدز با افزایش مصرف قرصهایی توهم زا و انرژی زا چون اکستسی و شیشه و.. در ایران، خطرات مصرف این مواد بیشتر آشکار می شود. به گزارش روزنامه گاردین چاپ انگلیس بیشتر از 60 درصد از معتادان به مواد مخدر در کشورهای آسیایی ناقل ویروس ایدز هستند و این آمار در حال افرایش است. در برنامه امشب دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، خانم فریبا سلطانی فیزیولوژیست و از مسئولان درمانی اعتیاد در دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در وین در مورد قرصهای توهم زا یا شادی آور در مصاحبه با رادیو فردا توضیح می دهند. در کنار اینها چند جوان ایرانی به تشریح حالات خود پس از مصرف این قرصها می پردازند.
مریم منظوری (رادیو فردا): «میری توی فضا، هایپر هایپر می شی، توپ توپ می شی».
اینها توضیح مصرف کننده های قرصهای معروف اکستسی در ایران است. قرصهایی با اسمها و قیمتهایی مختلف. چند تن از دوستان جوان برنامه نگاه تازه که این قرصهای شادی آور را امتحان کرده اند، یا از دوستانشان چیزهایی شنیده اند، در مورد حالاتشان پس از مصرف این قرصها تعریف کردند.
شهاب یک دانشجوی 21 ساله در جمهوری چک می گوید: یک حالت سه بعدی داری و حساسیت مغز به بالاترین حد خودش می رسد، سرعت نور پایین می آید و بیشتر با خودت حال می کنی و می ری توی فضا. پیام دانشجوی 21 ساله تهرانی نیز می گوید: این قرصها خیلی انرژی می دهد و می توانند با آن بالا و پایین بپرند و احساساتی می شوند و توهم زا هم هست.
به گزارش روزنامه گاردین چاپ انگلیس بیشتر از 60 درصد از معتادان به مواد مخدر در کشورهای آسیایی ناقل ویروس ایدز هستند و این آمار در حال افرایش است.
دکتر آذرخش مکری روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران، در مورد قرصهای توهم زا یا شادی آور به رادیو فردا گفت وقتی صحبت از قرص می شود نباید این تصور پیش بیاید که اینها در یک کارخانه دارو سازی و زیر نظر متخصص تولید می شوند.
دکتر آذرخش مکری: اکستازی هم جزو دسته محرکها تلقی می شود و هم جزو دسته تا حدی توهم زاها. افرادی که آن را مصرف می کنند، دچار حالت نشاط کاذب، سرخوشی، افزایش انرژی، پر حرفی، و حالتهای مشابه می شوند. ترکیب دیگری که به نام شیشه معروف است کمتر توهم زاست ولی خاصیت محرکی و انرژی زایی آن از اکستازی بیشتر است.
یکی از راههای اصلی ابتلا به ویروس HIV و بیماری ایدز انجام رفتارهای جنسی پر خطر است و الان هم افزایش مصرف داروهای توهم زا، به موازات شیوع بیماری به شدت باعث نگرانی متخصصان شده است.
دکتر آذرخش مکری: اینها چون محرک هستند معمولا نیروی جنسی را زیاد می کنند و به دلیل به وجود آوردن اعتماد به نفس کاذب، رفتارهای پر خطر و بی بند و بار بیشتر دیده می شود. از لحاظی هم خطر و عوارض رفتارهای خود را کمتر درک می کنند و با این مکانیسمها می تواند باعث افزایش ابتلا به ویروس HIV شود. خوشبختانه این پارامتر هنوز در کشور ما به عنوان عوامل عمده مشکل ساز در زمینه HIV و ایدز نیست و فکر می کنم هنوز فرصت هست که بتوان از این طرز شیوع جلوگیری کرد.
فریبا سلطانی فیزیولوژیست و از مسئولان درمانی اعتیاد در دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در وین نیز گفت هنوز اطلاعات علمی زیادی در باره رابطه مصرف اکستازی و شیوع HIV نداریم و تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. وی می گوید هر ماده ای که باعث شود انسان نتواند تصمیمات درست بگیرد، باعث می شود که انسان به طرف رفتارهای پر خطر جنسی و غیره پیش برود.
هنوز نتوانسته ایم ادبیات ‘شادی ‘ را در جامعه تدوین کنیم
گروه اجتماعی خبرگزاری مهر – جوانی دوره ای از زندگی هر فرد است که پس از سپری شدن ، همگان حسرت آن را می خورند . شاید کمتر کسی را بیابیم که چنین نباشد و در سنین میانسالی و کهنسالی همواره در حسرت زمان از دست رفته جوانی آه از نهاد بر نیاورد . شادابی و نشاط ، سرزندگی و امید به آینده ، سرخوشی و بی خیالی و … از ویژگیهای دوران شباب است اما جایگاه شادی و نشاط در میان جوانان ما کجاست ؟ …
به باور جامعه شناسان یک گروه کوچک از شهروندان فکور و متعهد می توانند، جهان را تغییر دهند . زیستن در یک فضای دینی و زندگی آزاد و داشتن حق نظارت و عضویت در جامعه و ایجاد رابطه ای متقابل و نزدیک با نهاد قدرت همیشه ازجمله ارزشهایی بوده است که انسانها برای رسیدن به آن مبارزه کرده اند و با رسیدن به آن شاد شده وعدم دستیابی به آنها موجب افسردگی و اضطراب بشر گشته است.
بنابراین درباز تعریف پدیده شادی لزوم بازشناسی عوامل عاطفی – ارزشی برای دستیابی به سازوکارهای منطقی جهت افزایش مولفه های شادی آفرین در جامعه بیش از پیش حائز اهمیت می گردد. خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر در این باره با دکتر مجید ابهری آسیب شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی به گفتگو نشسته است :
* جامعه ایران به واسطه حضور بیش از 65 درصد افرادی که زیر 30 سال سن دارند به لحاظ جمعیتی جامعه ای جوان تلقی می شود و به تبع جوانی جمعیت انتظار وجود ویژگی های یک جامعه شاد را در ذات و بطن خود می پرواند. اما بسیاری از صاحبنظران اجتماعی معتقد هستند که جامعه ایران به دلایلی خاص از شادی و نشاط به دور مانده است . البته در این میان عده ای نیز وجود دارند که براساس تعاریفی خاص معتقد هستند مولفه های شادی به میزان لازم در جامعه وجود دارد . ارزیابی شما از این مسئله چگونه است؟
– با آنکه 65 درصد از جمعیت کشور ما را جوانان زیر سن 30 سال تشکیل می دهند، اما به دلیل فقدان شادی و نشاط اجتماعی که به علت کشمکشهای سیاسی درکشور رخ داده است، 25 درصد از این افراد درافسردگی به سر می برند. ناامیدی نسبت به آینده و مبهم بودن آینده حتی در نزد جوانان تحصیلکرده و بیکاری و همچنین وجود پدیده ای به نام کنکور ، هر چند معیار درستی برای تشخیص سواد در بین جوانان نیست ، اما موجب توقف بسیاری از جوانان مستعد کشور می شود و همچنین تشنجاتی که به واسطه مسائل اقتصادی در میان بسیاری از خانواده های کشور وجود کلامی و رفتاری دارد. همگی موجب عدم دستیابی جوانان به ایده ها وآمال و آرزوهای خود شده و باعث تعمیق و افسردگی در بین جوانان کشور می شود.
* جدای از علل و عوامل افسردگی که شما به آنها اشاره داشتید، به نظر می رسد سطح تحلیل را باید معطوف مسائل بنیادی تری نیز دانست : زیرا بر اساس یافته های جامعه شناختی ایجاد و پیدایش شادی در جامعه معلول عوامل و شرایط پیچیده تری نیز می باشد که در این میان عوامل اقتصادی و… تنها به منزله رو بن………………………………..

مقاله جامع درباره مصرف مواد و قرص های شادی آور

 

دانلود مستقیم فایل