تحقیق درباره حيات جاودان – فایل جدید

تحقیق,حيات جاودان,حيات اخروی

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 29 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

معاد ، از اركان جهان بينی اسلامی

5

تعبيرات مختلف قرآن از معاد ، هر كدام بابی از معرفت است

6

منبع و منشا ايمان به حيات اخروی

7

راه‏های گوناگون ايمان به زندگانی جاويد

8

. 1 راه شناخت خدا

8

. 2 راه شناخت جهان

8

. 3 راه شناخت روح و نفس انسان

8

ماهيت مرگ

10

اصالت روح و بقاء روح پس از مرگ

12

زندگی پس از مرگ

19

عالم برزخ

21

قيامت كبری

27

رابطه و پيوستگی زندگی اين جهان و زندگی آن جهان

29

تجسم و جاودانگی اعمال و مكتسبات انسان

30

وجوه مشترك و وجوه متفاوت زندگی دو جهان

33

استدلالهای قرآن

37

توضيح

46

عدل الهی

46

حكمت الهی

50

معاد از اركان جهان بينی اسلامی

يكی از اصول جهان بينی اسلامی كه از اركان ايمانی و اعتقادی دين اسلام‏
است ، اصل ايمان به زندگی جاويد و حيات اخروی است . ايمان به عالم‏
آخرت شرط مسلمانی است ، يعنی اگر كسی اين ايمان را از دست بدهد و
انكار كند از زمره مسلمانان خارج است .
پيامبران الهی – بدون استثناء – پس از اصل توحيد ، مهمترين اصلی كه‏
مردم را به آن متذكر كرده‏اند و ايمان به آن را از مردم خواسته‏اند ، همين‏
اصل است كه در اصطلاح متكلمان اسلامی به نام ‘ اصل معاد ‘ معروف شده‏ است .
در قرآن كريم به صدها آيه برمی‏خوريم كه به نحوی از انحاء درباره عالم‏
پس از مرگ و روز قيامت و كيفيت حشر اموات و ميزان و حساب و ضبط
اعمال و بهشت و جهنم و جاودانگی عالم آخرت و ساير مسائلی كه به عالم پس از مرگ مربوط می‏شود بحث كرده است ، ولی در دوازده آيه رسما پس از ايمان به خدا از ‘ ايمان به روز آخر ‘ ياد كرده‏ است .
قرآن كريم در مورد عالم قيامت تعبيرات مختلفی دارد و هر تعبيری بابی‏
از معرفت است ، يكی از آنها ‘ « اليوم الاخر »’ . است قرآن كريم با
اين تعبير خود دو نكته را برای ما يادآوری می‏كند :
الف . اينكه حيات انسان بلكه دوره جهان ، مجموعا به دو دوره تقسيم‏
می‏شود و هر دوره را به عنوان يك ‘ روز ‘ بايد شناخت : يكی روز و
دوره‏ای كه اول و ابتداست و پايان می‏پذيرد ( دوره دنيا ) ، ديگر روز و
دوره‏ای كه آخر است و پايان ناپذير است ( دوره آخرت ) ، همچنانكه در
برخی تعبيرات ديگر قرآن ، از حيات دنيوی به ‘ اولی ‘ و از حيات‏
اخروی به ‘ آخرت ‘ ياد شده است ( 1 ) .
ب . ديگر اينكه هم اكنون كه دوره اول و نخستين حيات را طی می‏كنيم و
به دوره دوم و روز دوم نرسيده‏ايم و از ما پنهان است ، سعادت ما در اين‏
روز و آن روز به اين است كه به آن دوره و آن روز ‘ ايمان ‘ پيدا كنيم‏
. سعادت ما در اين روز از آن جهت بسته به اين ايمان است كه ما را
متوجه عكس‏العمل اعمال ما می‏كند و می‏فهميم كه اعمال و رفتار ما از
كوچكترين انديشه‏ها و گفتارها و كردارها و خلق و خويها گرفته تا بزرگترين‏
آنها مانند خود ما روز اول و روز آخر دارند . چنين نيست كه در روز اول‏
پايان يابند و معدوم گردند ، بلكه

پاورقی :
. 1 ‘ و ان لنا للاخره و الاولی »’ ( ليل / 13 ) ، ‘ و للاخره خير
لك من الاولی »’ ( ضحی / 4 )

باقی می‏مانند و در روزی ديگر به حساب آنها رسيدگی می‏شود . پس كوشش‏
كنيم كه خود را و اعمال و نيات خود را نيكو سازيم و از انديشه‏ها و
كارهای بد پرهيز نماييم و به اين ترتيب همواره در راه نيكی و نيك خويی‏
و نيك رفتاری گام برداريم . و اما سعادت ما در آن روز از آن جهت بسته‏
به اين ايمان است كه – چنانكه بعدا خواهيم گفت – مايه حيات سعادت‏
آميز يا شقاوت آلود انسان در آن جهان اعمال و رفتار او در اين جهان است‏
. اين است كه قرآن كريم ، ايمان به آخرت يا روز آخر را برای سعادت بشر يك امر حتمی و لازم می‏شمارد .

 

دانلود مستقیم فایل