مبانی نظری و پیشینه تحقیق جامع رضایت شغلی – فایل جدید

مبانی نظری و پیشینه تحقیق جامع رضایت شغلی,پیشینه تحقیق جامع رضایت شغلی,مبانی نظری رضایت شغلی,تاریخچه مطالعات رضایت شغلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق جامع رضایت شغلی به صورت کامل و جامع در حجم 34  صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.

بخشی از متن:
تاریخچه مطالعات رضایت شغلی :

      تاقبل از دهه 1920 تحقیق در مورد رضایت شغلی در مدیریت صنعتی و به ویژه در مهندسی صنایع و هم زمان با شیوه مدیریت علمی تیلور در مورد عواملی مانند امنیت شغلی، انگیزه رغبت و عوامل محیطی بوده است. در دهه 1920 تا 1940 با شیوه مدیریت نهضت روابط انسانی توجه بیشتری به گروه همکاران، گروه های غیر رسمی نظارت و سرپرستی و تعیین رضایت شغلی معطوف گردید. از جمله می توان تحقیقات معروف هاتورن و دیکسون در کارخانه وسترن الکتریک امریکا توسط التون مایو و رتلیس برگر را نام برد. در دهه 1940 تئوری سلسله مراتب نیازهای فرلو فصل تازه ای در شناسایی انگیزش و رضایت کارمندان گشود با تحقیق هرز برگ که یک دگرگونی روش شناسی نیز داشت کار بررسی انگیزش و رضایت شغلی به لوج خود رسید او با انتشار کتاب انگیزش حاصل تحقیقات کار خود را مطرح کرد. در دهه 1950 و 1960 پژوهشهای مرکز پویایی گروه در زمینه سبک مدیریت و انگیزش کارمندان انجام شد و اواخر دهه 1960 و سالهای پایانی دهه 1970 تئوری های انگیزش متعددی در مورد علت رفتار انسان و رضایت شغلی مطرح شد در واقع در دهه های 1960 تا 1970 بیشتر خود شغل به عنوان عامل تعیین کننده در ایجاد رضایت شغلی مطرح بود.
1- شرکت در جلسات وقفه در کارها ایجاد می کند .
2-  هرگاه لازم باشد فرم و مدارک لازم تکثیر شود اینکار بدون کاغذ بازی و در اسرع وقت انجام می شود .
3-  تقاضای انجام کارهای روزمره و یکنواخت از سوی رئیس دیده می شود.
4- رئیس انتظارات زیادی از کارآموزان دارد .
5- در جلسات غیررسمی محیط شادی و خنده زیادی در میان کارآموزان به چشم می خورد .
6-  کارآموزان مشکلات ارباب رجوع را با گشاده رویی مرتفع می کنند.
7- کارآموزان در گروههای کوچکی که انتخاب می کنند با یکدیگر رابطه دوستانه برقرار می کنند.
8- کارآموزان از تعلق به این سازمان احساس افتخار می کنند.
9- کارآموزان سعی دارند مسئولیت کارهای مختلف را از سر خود رفع کنند.
10- کارآموزان وفاداری کمی نسبت به سازمان خود نشان می دهند.
11- کارآموزان در انجام وظایفشان خود بر کار خود کنترل دارند.
12-  کارآموزان در اوقات کار سازمان را ترک می کنند.
13- کارآموزان سازمان کار خود را با رقبت زیاد انجام می دهند زیرا آنرا دوست دارند .
14- روحیه کارآموزان بدین صورت است که کمک کنیم کارها انجام شود.
15-  کارآموزان از روحیه بالایی برخوردارند .
16- در مقابل انجام وظایف به نیازهای اجتماعی افراد توجه شده آنها را برآورده می سازند.
17-  رئیس شخصاً برنامه ها و ساعات حضور کارآموزان را برنامه ریزی و کنترل می کند.
18- رئیس توانایی کارآموزان را در انجام وظایف شخصاً مورد بررسی قرار می دهد.
 تحقیقات مربوط به رضایت شغلی
 رضایت شغلی و متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و سابقه
      الف- خارج کشور
      بی شاپ  (1970) تحقیقی پیرامون ارتباط سن با رضایت شغلی در بین معلمان مدارس دولتی لوآ انجام داد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که یک رابطه معکوس بین دو متغیر سن و رضایت شغلی بوده است. به بیان دیگر، به تعاقب بالا رفتن سن معلمان، میزان رضایت شغلی آنها کاهش یافت.
      کوریتس (1976) در تحقیق خود به رابطه بین برخی از متغیرهای فردی و محیطی همچون سن، جنس و میزان تحصیلات با رضایت شغلی مشاوران مدارس ابتدایی و متوسطه میشیگان پرداخت که نتایج تحقیقات نشان می دهد که همبستگی بین متغیرهای سن، جنس و میزان تحصیلات با رضایت شغلی معنی دار نیست.
      دیویس  (1981) در تحقیق خود پیرامون رابطه همبستگی بین برخی از متغیرهای فردی با رضایت شغلی معلمان ایالت کانه تیکات آمریکا به این نتیجه رسید که ارتباط معنی داری بین متغیرهای حقوق، سن و جنس با رضایت شغلی وجود ندارد.
      تحقیقی توسط وزرمس و ایبراهیم (1985) تحت عنوان مقایسه رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی با سایر مربیان آموزشی کشور اردن در دانشگاه کالیفورنیای جنوبی انجام شد در این تحقیق 280 نفر از معلمین تمام وقت بصورت تصادفی انتخاب شده بودند و از آنان خواسته شده بود که نظرات خودشان را در خصوص رضایت شغلی و یا عدم رضایت شغلی اعلام کنند، پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات محقق به این نتیجه رسید که :
1- اختلاف معنی داری در رضایت شغلی بین معلمین تربیت بدنی و سایر معلمین وجود نداشته است.
2- اختلاف معنی داری بین معلمین تربیت بدنی مناطق شهری و روستائی در مفهوم رضایت شغلی وجود داشت و معلمین تربیت بدنی مناطق روستائی از رضایت شغلی بهتری برخوردار بوده اند.
3- بین رضایت شغلی و متغیرهایی همچون سطح آموزش، تجزیه، سن و جنس معلمان رابطه معنی داری و تاثیر گذاری حاکم نبود.
      امیر تاش (1982)در تحقیق خود پیرامون عوامل تعیین کننده رضایت شغلی در بین معلمان مرد مدارس تهران به این نتیجه رسید که بین میزان تحصیلات و رضایت شغلی رابطه مثبتی وجود ندارد. درحالی که بین میزان تجربه و رضایت شغلی آنان رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد.
      چواپون سوچارت  (1989) تحقیقی پیرامون رضایت شغلی در میان اساتید تربیت بدنی در دانشکده های تربیت معلم کشور تایلند در دانشگاه تگزاس شمالی انجام داد.
      هدف از تحقیق بررسی رضایت شغلی تربیت بدنی در دانشکده های تربیت معلم با استفاده ازشاخص های رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی بوده است. این تحقیق براساس 10 عامل رضایت شغلی که از نظریه های انگیزشی هرزبرگ انتخاب شده بود. صورت گرفت که این متغیرهای شامل انجام کار، رشد و ارتقاء، روابط انسانی، خط مشی مدیریت شناسایی مسوولیت، حقوق، سرپرستی، خود کاری و شرایط کار بود.
      در این تحقیق 169 نفر از معلمین تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم شرکت داشتند. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها این نتایج بدست آمد :
1- معلمان تربیت بدنی از شغل خود در سطوح بالایی از رضایت برخوردار هستند.
2- امتیازات کسب شده (فاکتورهای اصلی) رضایت شغلی به ترتیب عبارتند از :
      روابط انسانی، خود کاری، عملکرد و انجام کار، تشخیص و شناسایی، مسوولیت شرایط کاری رشد و ارتقای سیاست ها و خطی مشی ها، سرپرستی و حقوق بود.
3- متغیرهایی همچون جنس، سن، وضعیت کاری، تجربه سالهای آموزش و سطح حقوق چندان دخالت مستقیمی در رضایت شغلی نداشتند.
4- سطح رضایت شغلی عمومی معلمان تربیت بدنی در دانشکده های تربیت معلم از 10 عامل و با 68 موضوع در وضعیت خوبی بود که می توان گفت که آنها در مجموع از شغل خود راضی هستند.
      اسنایدر (1990) در تحقیق خود پیرامون رابطه رفتار رهبر با رضایت شغلی در بین 171 نفر از مربیان ورزشی تیم های ورزشی دانشگاه های ایالت کالیفرنیا به این نتیجه رسید که تفاوت معنی داری بین عوامل تشکیل دهنده رضایت شغلی در بین زنان و مردان وجود دارد.
      ژفان  (1994) در تحقیقی پیرامون اثر نسبی ویژگی های فردی، شغلی بر رضایت شغلی کارآموزان صنعتی استرالیا به این نتیجه رسید که بین سن و سابقه کاری با رضایت شغلی رابطه مثبتی وجود دارد. سابقه کاری بیشتر از سن همبستگی رابطه مثبت داشته است.

 

دانلود مستقیم فایل