تحقیق بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران – فایل جدید

بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و بكارگيري فناوري اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات,,فرهنگ سازماني, نوعي برنامه ريزي انديشه جمعي,فرهنگ سازماني نظام ارزشها, باورها و آداب و رسوم مشترك در بين اعضاي سازمان,عوامل موثر در تغيير,,,

بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني و بكارگيري فناوري اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات

بخشی از متن:
چكيده

فرهنگ سازماني، نوعي برنامه ريزي انديشه جمعي است كه در ساليان اخير به عنوان يك تفكر غالب در عرصه سازمانهاي مطرح بوده است. اين انديشه جمعي، متمايز كننده اعضا از يك گونه به گونه ديگر است. هر كس به نوعي با جمع و گروههاي انساني كاركرده باشد، از وجود اين پديده مهم سازماني آگاه است. اين پژوهش به منظور بررسي رابطه فرهنگ سازماني و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است.

روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع همبستگي است، جامعه آماري كليه كاركنان اداري آموزش و پرورش به تعداد 2659 نفر داراي تحصيلات ديپلم تا دكتري در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفي طبقه اي 330 نفر انتخاب گرديده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سازماني بر مبناي ويژگيهاي هفت گانه رابينز و پرسشنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات بر مبناي مهارتهاي هفتگانه ICDLبوده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ براي فرهنگ سازماني 90/0 و اعتبار پرسشنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات 86/0 تعيين گرديده است.

براي تجزيه و تحليل سوالات پرسشنامه و بررسي سؤالهاي علاوه بر آمار توصيفي، آزمون tبا دو نمونه مستقل، آزمون خي دو و آزمون ضريب همبستگي پيرسون مورد استفاده قرار گرفت.

مقدمه

دوران جديد كه به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوري اطلاعات و ارتباطات مي باشد، بشر امروز جامعه­اي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT)[1] را تجربه مي­كند كه از ويژگيهاي خاص خود برخوردار است. چنين جامعه­اي را جامعه اطلاعاتي مي­گويند(صرافي زاده، 1383 ، ص 5).

جامعه اطلاعاتي جامعه­اي است كه در آن زندگي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي افراد جامعه به فناوري اطلاعات و ارتباطات وابسته است و جامعه­اي است كه در آن مردم در محل كار ، منزل و حتي در اماكن تفريحي از اين تكنولوژي­ حداكثر استفاده را مي­برند.

بر خلاف دوران گذشته كه اطلاعات و تكنولوژي در اختيار صاحب نظران فن و صنايع قرار داشت و مشروعيت آن نيز به تاييد و تصديق آنان مرتبط بود در جامعه جديد اطلاعات تكنولوژيستها علماي اجتماعي و مردم معمولي نيز مرتبط با تكنولوژي اطلاعاتي قرار گرفته و بخشي از زندگي روزمره آنان شده است. زيرا اطلاعات و اخبار در گروه نيازهاي اساسي همه مردم قرار گرفته است و توليدات آن استفاده همه جانبه دارد. در حالي كه در دوران گذشته استفاده از تكنولوژي مرتبط با قشر خاصي بود و فراگيري زيادي نداشت (آذرخش، مهراد،1383،ص 25).



بيان مسئله


با توجه به اينكه فرهنگ سازماني نظام ارزشها، باورها و آداب و رسوم مشترك در بين اعضاي سازمان است و تعاملات قسمتهاي مختلف را بر قرار مي كند بنابراين يك ابزار مؤثر در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان تلقي مي شود.

در سازمانهايي كه فرهنگ استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد آثار و تبعاتي بدنبال خواهد داشت كه از آن جمله مي توان نارضايتي ارباب رجوع، هزينه هاي گزاف، طولاني بودن جريان كارهاو … را نام برد.تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از عدم كارآيي كه در يك سازمان پيش مي آيد ناشي از عدم بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات است. زيرا رشد روز افزون اطلاعات به سازمانها كمك مي كند كه در ميدان رقابت موفق عمل كنند. يكي از موانع اساسي عدم بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات فقدان فرهنگ سازماني بكارگيري آن مي باشد.

فرهنگ سازماني به دليل ماهيت اثر گذاري قوي كه مي تواند بر رفتار و عملكرد اعضاي سازمان داشته، نقش مهمي را در بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات ايفا مي كند.بنابراين فناوري اطلاعات و ارتباطات يكي از مهمترين مسائل عصر حاضر در تمام جوامع مي باشد پس بكارگيري آن در سازمانها جهت هماهنگي با جامعه بين الملل لازم و ضروري به نظر مي رسد ولي متأسفانه هنوز شرايط و فرهنگ مناسب جهت استفاده مؤثر به جا و ماهرانه از اين فناوري در سازمانها بوجود نيامده است، لذا مسأله اين پژوهش بررسي رابطه بين فرهنگ سازماني با بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش مي باشد. با اين هدف كه با روشن شدن رابطه فرهنگ سازماني با بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش زمينه لازم براي توجه و اقدام جدي مسئولين جهت بالابردن فرهنگ سازماني در ادارات آموزش و پرورش فراهم آيد تا از آن طريق بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات و سازمان آموزش و پرورش افزايش يابد.

فهرست مطالب

چكيده 1

فصل اول: كليات پژوهش

1-1- مقدمه 4

2-1- بيان مسئله6

3-1- اهميت ضرورت پژوهش7

4-1- انگيزه پژوهش9

5-1- هدف پژوهش 9

6-1- سوال پژوهش10

7-1- تعاريف عملياتي11



فصل دوم:ادبيات و پيشينه پژوهش

1-2- مباني نظري پژوهش

1-1-2- فرهنگ سازماني 14

2-1-2- تعاريف فرهنگ سازماني15

3-1-2- اهميت فرهنگ سازماني17

4-1-2- خصوصيات فرهنگ سازماني 20

5-1-2- منابع فرهنگ 22

6-1-2- شيوه پيدايش فرهنگ 22

7-1-2- انواع فرهنگ سازمان23

8-1-2- رابطه فرهنگ سازماني با رضايت شغلي28

9-1-2- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان28

10-1-2- فرهنگ سازماني و توسعه29

11-1-2- نقش فرهنگ سازماني در مديريت دانش29

12-1-2- رابطه فناوري و فرهنگ30

13-1-2- رابطه فرهنگ و مديريت 31

14-1-2- رابطه فرهنگ و رفتار سازماني31

15-1-2- كاركرد فرهنگ سازمان31

16-1-2- زنده نگه داشتن فرهنگ32

17-1-2- عوامل موثر در تغيير فرهنگ سازماني 33

18-1-2- تغيير فرهنگ سازماني 34

19-1-2- فرهنگ سازماني سالم و فرهنگ سازماني بيمار 35

20-1-2- الگوي اساسي براي تبيين و تشريح فرهنگ سازماني35

1-20-1-2- الگوي آجيل پارسونز 35

2-20-1-2- الگوي اوچي36

3-20-1-2- الگوي پيترز و واترمن37

4-20-1-2- الگوي ليت وين و اترينگر 39

5-20-1-2- الگوي كرت لوين 40

6-20-1-2- الگوي منوچهر كيا 40

2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات

1-2-2- تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات 42

2-2-2- مفهوم فناوري اطلاعات و ارتباطات 43

3-2-2- چيستي فناوري اطلاعات و ارتباطات 46

4-2-2- كشورهاي جهان از نظر زير ساخت هاي لازم اداره مديران آنها از جهت دستيابي49

به فناوري اطلاعات و ارتباطات و…

5-2-2- كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

1-5-2-2- پول الكترونيك 50

2-5-2-2- تجارت الكترونيك51

3-5-2-2- دولت الكترونيك53

4-5-2-2- نشر الكترونيك 54

5-5-2-2- پارك هاي فناوري54

6-5-2-2- شهر اينترنتي 56

7-5-2-2- دهكده جهاني56

6-2-2- شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

1-6-2-2- مفاهيم اساسي فناوري اطلاعات و ارتباطات 57

2-6-2-2- استفاده رايانه و مديريت فايل Windows 58

3-6-2-2- واژه پردازها Word58

4-6-2-2- صفحه گسترها Excel59

5-6-2-2- بانك اطلاعاتي Access59

6-6-2-2- ارائه مطلب Power point 60

7-6-2-2- اينترنت Internet 60

7-2-2- ظهور اينترنت62

8-2-2- اينترنت چيست62

9-2-2- شبكه عنكبوتي جهاني 63

10-2-2- موتورهاي جستجو و بازاريابي اطلاعات63

11-2-2- فناوري پوش64

12-2-2- ارتباطات شبكه اي64

13-2-2- راهكارهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات 66

14-2-2- نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات 66

15-2-2- ارزش فنا وري اطلاعات و ارتباطات 67

16-2-2- توانايي هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات 69

17-2-2- راهبردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات70

18-2-2- گروه بندي فناوري اطلاعات و ارتباطات 70

19-2-2- محدوده فعاليت هاي اطلاعاتي و ارتباطي 72

20-2-2- نظام هاي اطلاعاتي و ارتباطي 72

21-2-2- نظامهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي از طريق محمل هايي اطلاعات رابه طور74

سريع و روز آمد در اختيار استفاده كنندها قرار مي دهد…

22-2-2- تكنولوژي نوين اطلاعات و ارتباطات 77

23-2-2- نظم نوين اطلاعات و ارتباطات79

24-2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات در زندگي آينده80

25-2-2- مشكلات كشورهاي در حال توسعه در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات 81

26-2-2- نحوه تأثير فناوري اطلاعات بر ساختار سازمان84

27-2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات و تأثير آن بر تحولات ساختار جامعه 85

28-2-2- فناوري اطلاعات و ارتباطات، نياز امروز مديران فردا 86

29-2-2- مديريت فناوري اطلاعات IT87

3-2- پيشينه پژوهش 88

1-3-2- پژوهش هاي داخل كشور88

2-3-2- پژوهش هاي خارج كشور92



فصل سوم: فرايند پژوهش

موجود نمی باشد.

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده هاي آماري

1-4- مقدمه 108

2-4- اطلاعات عمومی 109

3-4- توصيف داده ها112

4-4- تحليل داده ها 130



فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

1-5- بحث و نتيجه گيري 152

1-1-5- تفسير سوال اصلي پژوهش 152

2-1-5- تفسير سوالات فرعي پژوهش

1-2-1-5- تفسير سوال فرعي اول پژوهش 153

2-2-1-5- تفسير سوال فرعي دوم پژوهش 154

3-2-1-5- تفسير سوال فرعي سوم پژوهش 155

2-5-نتيجه كلي 156

3-5- محدوديتها و مشكلات پژوهش 157

4-5- پيشنهادهاي پژوهش 157

5-5- خلاصه پژوهش 159

منابع و مآخذ

فهرست منابع فارسي 163

فهرست منابع لاتين 169



ضمايم

پرسشنامه فرهنگ سازماني

پرسشنامه فناوري اطلاعات



فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول شماره (2-1) هفت موضوع مورد مقايسه در سازمانها توسط ويليام اوشي

جدول شماره (2-2) سال شمار رسانه هاي اطلاعاتي و ارتباطي 78

جدول شماره (3-1) حجم نمونه103

جدول شماره (4-1) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب جنس 109

جدول شماره (4-2) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب وضعيت تأهل 110

جدول شماره (4-3) توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب ميزان تحصيلات111

جدول شماره (4-4) توزيع نسبي پاسخگويان بر حسب نوآروي و ريسك پذيري112

جدول شماره (4-5) توزيع نسبي پاسخگويان بر حسب توجه به جزئيات 114

جدول شماره (4-6) توزيع نسبي پاسخگويان بر حسب نتيجه محوري116

جدول شماره (4-7) توزيع نسبي پاسخگويان بر حسب توجه به افراد (فردگرایي) 117

جدول شماره (4-8) توزيع نسبي پاسخگويان بر حسب توجه به گروه (گروه گرايي) 118

جدول شماره (4-9) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب تهور طلبي 119

جدول شماره (4-10) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب ثبات120

جدول شماره (4-11) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب آشنايي با مفاهيم و اصول 121

جدول شماره (4-12) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب مديريت فايلها 123

جدول شماره (4-13) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب واژه پردازها124

جدول شماره (4-14) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب صفحه گسترها125

جدول شماره (4-15) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب بانكهاي اطلاعاتي127

جدول شماره (4-16) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب ارائه مطلب128

جدول شماره (4-17) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب اينترنت 129

جدول شماره(4-18)نتايج حاصل از آزمون همبستگي فرهنگ سازماني و131

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4- 19) نتايج حاصل از آزمون چگونگي ميزان بكارگيري فناوري 132

اطلاعات و ارتباطات در بين كاركنان

جدول شماره (4-20)نتايج حاصل از آزمون همبستگي بين نو آوري و بكارگيري 135

فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-21) نتايج حاصل از آزمون همبستگي بين توجه به جزئيات و 136

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-22) نتايج حاصل از آزمون همبستگي بين نتيجه محوري و 139

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-23) نتايج حاصل از آزمون همبستگي بين توجه به افراد و 141

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-24) نتايج حاصل از آزمون همبستگي بين توجه به گروه و143

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-25) نتايج حاصل از آزمون همبستگي بين تهور طلبي و 145

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-26) نتايج حاصل از آزمون همبستگي بين ثبات و147

بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-27)نتايج حاصل از آزمون سوال تفاوت ميزان بكارگيري 150

فناوري اطلاعات و ارتباطات در بين كاركنان زن و مرد



فهرست نمودارها

عنوانصفحه

نمودار شماره (2-1)مدل پنج عاملي فرهنگ سازماني40

نمودار شماره (2-2)ارتباط تئوري، رفتار، فرهنگ سازماني 41

نمودار شماره (2-3)پيداش فناوري اطلاعات و ارتباطات از تلفيق سه حوزه اطلاعات، 45

رايانه و ارتباطات

نمودار شماره (2-4)عصر كشاورزي، صنعت، اطلاعات46

نمودار شماره (4-1)توزيع نسبي پاسخگويان برحسب جنس109

نمودار شماره (4-2) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب وضعيت تأهل110

نمودار شماره (4-3) توزيع نسبي پاسخگويان برحسب ميزان تحصيلات 111

نمودار شماره (4-4) رابطه فرهنگ سازماني و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات131

نمودار شماره (4-5) ميزان بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در بين كاركنان 133

نمودار شماره (4-6) رابطه نوآوري و ريسك پذيري و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات135

نمودار شماره (4-7) رابطه توجه به جزئيات و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات137

نمودار شماره (4-8) رابطه بين نتيجه محوري و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات 139

نمودار شماره (4-9) رابطه بين توجه به افراد و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات141

نمودار شماره (4-10) رابطه بين توجه به گروه و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات143

نمودار شماره (4-11) رابطه بين تهور طلبي و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات145

نمودار شماره (4-12) رابطه بين ثبات و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات147

نمودار شماره (4-13)ميزان بكار گيري فناوري اطلاعات وارتباطات دربين كاركنان زن و مرد150

 

دانلود مستقیم فایل