پروژه یا کارنمای دانشجو معلم (دانشگاه فرهنگیان) – فایل جدید

پروژه, یا, کارنما, پروژه یا کارنمای دانشجو معلم (دانشگاه فرهنگیان),شرحی از تجربیان و نظرات زمینه ساز برای روی آوردن به حرفه معلمی,پروژه دانشجو معلم

پروژه یا کارنمای دانشجو معلم (دانشگاه فرهنگیان)
براساس سر فصل جدید دانشگاه فرهنگیان مخصوص تمامی رشته های که آموزش هستند

فصل اول:
شرحی از تجربیان و نظرات زمینه ساز
برای روی آوردن به حرفه معلمی

مقدمه
هر یک از کسانی که به معلمی روی آوردند، با ده ها خاطره قابل روایت مواجه بودند که به آن چه امروز در آن واقع شده اند، معنا می دهد و مفهوم جایگاه کنونی آنان را می سازد. روایت های آنان، بر بودن و شدن آنان تاثیر دارد. آنچه در این گزارش مطرح است، بازخوانی این روایت هاست تا فرصت مجدد تامل بر آن ها برای شخص حاصل شود و برای فرصت جدید گفت و گو با همتایان و استادان درباره آن روایت فراهم شود.
    من نیز در طول دوران تحصیلم در ابتدایی  تا دانشگاه با تجربیات و اتفاقاتی متعدد روبرو شده ام که باعث شد من این حرفه را انتخاب کنم؛تجربیاتی که گاه تلخ بود و باعث شد که من برای انتخاب کردن این شغل دچار شک و تردید شوم، و گاه شیرین بود و باعث شد تا من به انتخاب این حرفه بیشتر و بیشتر علاقه مند شوم. لذا تعدادی از این روایت ها را در زیر بیان می کنم به این صورت که ابتدا تجربیات دوران ابتدایی تا دبیرستان را روایت کرده و سپس تجربیات دوران دانشگاه را روایت می کنم. لازم می دانم در اینجا بگویم که در تعدادی از این روایت ها جنبه هایی مثبت از معلمی را بازگو کرده و در تعداد دیگر جنبه های منفی معلمی را روایت می کنم. این تجربیات عبارتند از:

    رفتار و کردار معلمی: زمانی که من در دوران راهنمایی تحصیل می کردم معلمی داشتم که نمونه اخلاق و رفتار معلمی بود و با نشان دادن رفتار زیبایش در اعمالش در انجام کارها تاثیرات بسیار مثبتی در ذهن من ایجاد کرد. و اولین بار بود که من علاقه مند شدم تا در آینده اگر بخواهم شغلی برگزینم، به جای آنکه دکتری بزرگ در شهر خود شوم، معلنی فداکار و الگو برای جامعه و فرزندان این جامعه و این مرز و بوم باشم.
    از رفتار های بسیار زیبای ایشان می توان به خوش برخوردی با دانش آموزان هنگام انجام ندادن تکالیف، و دلسوزی پدرانه برای آن ها، تشویق شاگردان به یادگیری و آموختن در هر زمان و تاسف نخوردن از شکست و نا امید نشدن، بالاتر بردن شان و جایگاه دانش آموزان از جایگاه یک شاگرد معمولی به یک فرد بزرگسال و محبت کردن بزرگوارانه به آن ها، جدی یودن هنگام ارزشیابی درسی، مهربانی به هنگام تدریس و تدریس عمیق مطالب درسی و… . این موارد از جمله رفتارهای زیبای ایشان و مواردی ناچیز از رفتارهای نمونه ی ایشان بود و علی الخصوص رفتار هایی از آن معلم بزرگوار در روحیات دانش آموزان تاثیر داشت که بصورت غیر مستقیم و خارج از مطالب درسی ارائه می شد.

    خوش اخلاق همیشه برنده است: معلم دینی دوران راهنمایی من مردی بود بسیار آرام و خوش اخلاق به طوری که من در تمامی آن سه سال حتی یکبار هم اخم و ناراحتی ایشان را ندیدم وهمیشه ایشان را با چهره ای متبسم و خندان و خوشرو به یاد دارم. علاوه براخلاق خوبی که داشت دیگران راهم به خوش رفتاری وخوش اخلاقی دعوت می کرد و همواره به دانش آموزان متذکر و یادآور می شد که: چه خوب است گناه و خطای دوستانمان را با بخشش و بزرگواری جبران کنیم و من همیشه فکرمی کردم که این معلم شاید به گفته هایش روزی عمل نکند تا اینکه اتفاقی افتاد که من یقین پیداکردم که جزو خوش برخوردترین انسان هایی است که تا آن روزشناخته ام . دانش آموزی به ایشان با نهایت بی شرمی توهین کرد، آن هم در جمع تمامی دانش آموزان، و تا آنجا که من بیاد دارم معلمانی که با آنها این برخورد یا مشابه آن با آن ها شده بود آن دانش آموز با شدیدترین تبیه فیزیکی مواجه می شد، ولی ایشان درمیان تعجب همگی ، به آن دانش آموز گفت: شما الان ناراحتی و من نمی دانم این ناراحتی شما از چه چیزی می تواند باشد، ولی هرکمکی که از دست من برای کمترکردن ناراحتی شما برآید، دریغ نخواهم کرد، دانش آموزی که توهین کرده بود سربه زیرافکنده وباخجالت از معلم تقاضای بخشش کردو از آن روز به بعد من هرگز ندیدم که آن دانش آموز به کسی بی حرمتی کند و هرموقع آن روز رابه یاد می آورم به خود می گویم او واقعا نمونه یک مسلمان و یک معلم واقعی بودکه رفتار پیامبر اسلام و معلم راستین را درخود منعکس می کرد.

فهرست مطالب
چکیده4
فصل اول:شرحی ازتجربیات ونظرات زمینه ساز برای روی آوردن به حرفه ی معلمی6
مقدمه
(شرحی ازتجارب ابتدا تا
انتها7
تعریف

معلم12
ویژگی
یک
معلم13
چه
تصویری ازمعلمی در ذهن
دارم15
فصل
دوم:تشریح معلمی کردن خود در
آینده
16
باورهایی که در مورد یادگیری وآموزش
دارم17
اصولی
که خود را به رعایت آن ها در معلمی متعهد می
دانم18
آرمان
هایی که برای معلمی کردن خودم در آینده
دارم20
عمل
معلمی را با این چالش ها مواجه می
بینم22
برای
مواجهه با چالش ها چه راهکار هایی را
دارم25
فصل
سوم:تعهدات حرفه ای دانشجو
معلم27
برای بهسازی مستمر خودم در آینده چه راهکارهایی را بر می گزینیم28
منابع

ومآخذ29

 

دانلود مستقیم فایل