تحقیق امام علي(ع) معيار كمال – فایل جدید

تحقیق, امام, علي(ع), معيار, كمال

امام علي(ع) معيار كمال
مقاله پژوهشي تحقيقي

فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- اهداء
2- فضايل اهل بيت از لسان پيامبر(ص)
3- فضايل امام علي(ع)
4- مولود كعبه
5- اسوه انسانيت
6- خداشناسي علي(ع)
7- حجت خدا بعد از پيامبر
8- روايات و آيات درباره علي(ع)
9- اعتراف
10- منابع

اهداء
با صاحب ولايت مطلقه الهيه
اميرالمومنين عليه السلام
پروردگارا ترا شكر گزاريم كه نعمت اسلام و ولايت و محبت ائمه اطهار(ع) عنايتمان فرمودي. و در اين مقطع زماني كه بندگانت به سوي مكاتب مادي گرايي كشانده مي شوند، و روز بروز بر دلهره و اضطرابشان افزوده مي گردد، افتخار داريم كه تشيع اشك و خونرا از سرگرمي اين مكاتيب و صفحات سياه شده از اباطيل رنگارنگ و ظاهر فريب بنام كتاب بر كنار داشتي، و در دامن لطف و عنايت اهل بيت عصمت عليهم السلام با ورود بمكتب و احاديث آنان كرامت دادي.
از نعمت هاي بزرگ توست توفيق پژوهش در موضوع مقدسي چون«امام علي(ع) معيار كمال». اين هديه ناچيز را به پيشگاه خليفه بلافصل پيامبرمان، اميرالمومنين علي بن ابي طالب صلوات الله و سلامه عليه اهداء مي كنم، و اميدوارم مورد توجه ساحت مقدس فرزندش حضرت بقيه الله الاعظم(عج) قرار گرفته و عنايتي به راقم سطور و والدينش بفرمايد.
پائيز 87
حميد منصوري

مقدمه:
فضايل اهل بيت از لسان پيامبر(ص):
در كتاب اسرار ال محمد(ص) به نقل از سليم بن قيس آمده است:
آنگاه كه پيامبر خدا در بستر بيماري بود؛ فاطمه(ع) وارد شد، چون حال رسول الله را ديد بغض گلويش را گرفت بصورتيكه اشك بگونه اش جاري شد. پيامبر فرمود: دخترم، چرا گريه مي كني؟ عرض كرد: نسبت به خودم و بچه هايم بعد از تو ترس دارم. حضرت در حاليكه اشك از چشمانش جاري ميشد فرمود: فاطمه ام آيا نمي داني ما خانواده اي هستيم كه خداوند براي ما آخرت را بدنيا ترجيح داده… خداوند تبارك و تعالي توجهي بر زمين كرد و مرا از ميان اهل زمين انتخاب كرد و به پيامبري برگزيد. بار ديگر توجهي بر زمين كرد و شوهر ترا انتخاب كرد و به من دستور داد تا تو را به ازدواج وي درآورم، و او را برادر و عزيز و وصي و جانشين خود در ميان امت قرار دهم.
پدر تو بهترين پيامبران و شوهرت بهترين اوصيا و بهترين وزرا است، … تو رئيس زن هاي اهل بهشتي و دو فرزندت(حسن و حسين) دو پسر و آقاي اهل بهشتند. و نه تن از فرزندان حسين اوصياء من اند كه پس از برادرم علي(ع) و حسن و حسين در يك مقام در بهشت هستند.
سپس فرمود: علي بن ابي طالب هشت دندان برنده و شكننده دارد(برتري هايي كه هيچكس ندارد:
1- به خدا و فرستاده اش قبل از همه كس ايمان آورده.
2- به همه كتاب خدا و سنت من علم دارد.
3- تو اي دخترم همسر او هستي.
4- دو نوه ام حسن و حسين فرزندان من اند.
5- امر به معروف او.
6- نهي از منكر او.
7- خداوند به او حكمت آموخت.
8- فصل الخطاب حق و باطل را نيز به وي آموخت.
فضائل امام علي(ع):
درباره، فضائل و منزلت بالاي امام علي(ع) در متون روايي مطالب زيادي آمده است كه بيانگر اين واقعيت است، امام علي(ع) خود بهترين يار و نزديك ترين صحابه پيامبر بود.
سليم بن قيس مي گويد: ابوذر و سلمان و مقداد براي من روايت كردند، سپس اين حديث را از علي(ع) هم شنيدم: روزي مردي به علي(ع) فخر كرد، پيامبر(ص) به علي فرمود برادرم تو فخر كن بتمام عرب چون تو از جهت پسر عمو و پدر و برادر و روحيه و نسبت و همسر و فرزند و عمو بر همه آنان برتري داري، و همچنين رنج و مشقت تو بجان و مالت بزرگترين، حلم و حوصله و علم تو بيشتر از آنهاست. تو به خواندن كتاب خدا آشناتر و به سنت هاي خدا داناتر از آنهايي،

 

دانلود مستقیم فایل