تحقیق امام حسين ( ع ) و هفتاد و تن ياران – فایل جدید

تحقیق, امام, حسين, (, ع, ), و, هفتاد, و, تن, ياران

موضوع : امام حسين ( ع ) و هفتاد و تن ياران
مقدمه :
كربلا سرزمين خون ، ايثار ، شهادت ، پيام . كربلا سرزميني به پهناي فلك ، به بلنداي آفتاب ، سرزمين انسانهايي كه عاشقانه در كنار رهبر الهي ، از سلالة طلاها ، در راه پاسداري و اعتلاي كلمه العليا ، جان يافتند و زور ، زر ، تزويه و كفر اموي را باطل نمودند سلام خدا بر تو اي حسين ( ع ) اي سالار شهيدان و بر روان پاك فرزند برومند و برادران فداكار و كودك شير خوارت و درود بي پايان بر ارواح آن پاكاني كه با يك جهان شهامت جان و خويش را در كف اخلاص نهاده و در ركاب مقدست خود را قربان دين و شريعت نمودند و با دادن سرماي پر شور و هيجان خود از حريم قرآن و عترت ( ع ) دفاع كردند و با ريختن خون خويش درخت فرخنده اسلام را آبياري و تربت خجسته كربلا را رنگين ساخته و با صورتي آغشته به خون لبخند زنان پيك مرگ را استقبال نمودند و دامن خاك را از قطعات بدن خويش پر از عظمت ساخته و با كشش معنوي خود قلوب جهانيان را متوجه خويش كرده و مزار خود را قبله گاه ارباب معرفت نمودند .
علي اكبر :
آن جناب كه بزرگترين فرزند امام حسين ( ع ) است در اوايل خلافت عثمان متولد شد كينه حضرت علي اكبر ( ع ) ابوالحسن و در حادثه كربلا ، بيست و هفت ساله بود . آن حضرت با دختري از نوادگان ‹‹ ام ولد ›› ازدواج كرده ولي فرزندي نداشت 1 . آن حضرت اولين شهيد از بني هاشم بود . او جواني خوش چهره ، زيبا ، با وقار ، شجاع ، سخاوتمند و در عين حال خويشتن دار بود 2 . هنگام شهادتش امام حسين ( ع ) خود را به بالين علي اكبر رساند و او را به سينه اش چسباند چهره ي مباركش را بر چهره فرزند نهاد و كلماتي زير لب زمزمه كرد و پس از لحظاتي علي اكبر شهيد شد .
علي اصغر :
علي اصغر در مدينه متولد شد و مشهور است كه هنگام شهادت 6 ماهه بود و تنها خواهر علي اصغر حضرت سكينه مي باشد . امام حسين ( ع ) هنگامي كه براي وداع دوباره به سوي خيمه ها آمد صداي علي اصغر را شنيد كه از تشنگي گريه مي كرد به حضرت زينب فرمود :‌ آن كودك را به من بده تا بالا و وداع كنم سپس او را در بغل گرفت و بوسيد و به سوي دشمنان آمد و فرياد زد اگر به من رحم نمي كنيد به اين نوزاد ترحم كنيد ناگهان حرمه بن كامل اسدي تيري به سوي علي اصغر پرتاب كرد كه بر گلوي او نشست و او را به شهادت رساند . امام ( ع ) كودك را به خواهرش داد و مشت خود را از خون علي اصغر پر كرده و به سوي آسمان افكند و فرمود : آنچه بر من آمد بسي آسان است ، چرا كه در پيش چشم خداست .
ابوالفضل العباس
چهارمين پسر حضرت علي بود . حضرت ابوالفضل در سال بيست و شش هجري متولد و مادرش حضرت 1 ام النبين ( فاطمه ) بود . پدرش امام علي ( ع ) به پيشنهاد برادرش حضرت عقيل با حضرت ام النبين ازدواج كرد تا صاحب پسراني شجاع و رشيد گردد كه حضرت ابوالفضل حاصل اين ازدواج بود و در سي و چهار سالگي در كربلا به شهادت رسيد . حضرت عباس آخرين سخنانش را اينگونه به برادرش گفت : ‹‹ برادر مرا به خيمه گاه كودكان مبر از آنها خجالت مي كشم كه نتوانستم برايشان آب بياورم آنگاه چشمانش را براي هميشه بست .
عبدالله بن امام علي ( ع )
عبدالله كه كينه اش ‹‹ ابو محمد ›› بود در سال 36 هجري به دنيا آمد و پنجمين پسر حضرت امام علي ( ع ) است . در زمان شهادتش بيست و پنج سال داشت و به دست ‹‹هاني بن تثبيت ›› به شهادت رسيد . عبدالله اكبر در هنگام نبرد اين رجزها را مي خواند ‹‹من پسر مرد دلاور و بخشنده ام ، آن مرد علي نيكوكار است كه شمشير پيامبر ( ص ) بود و كيفر دهنده اي كه آثار ترس از او در هر جماعتي آشكار است .

عثمان بن امام علي ( ع )
كينه اش‹‹ ابو عمرو ›› متولد سال چهلم هجري بود . سومين پسر ام النبين ( ع ) هنگام شهادت بيست و يك ساله بود و فرزندي نداشت . حضرت علي ( ع ) به ياد بود
محابي بزرگوار ، جناب عثمان بن مظمون فرزندش را ‹‹ عثمان ›› نام نهاد . عثمان بن علي (ع ) در ميدان جنگ اين رجز را خواند ‹‹ منم عثمان صاحب افتخارات ، آقايم علي (ع) است كه كارهاي نيكش آشكار است و اين حسين است كه سرور خوبان و سرور هر كوچك و بزرگ است ›› .
جعفر بن امام علي ( ع )
جعفر كوچكترين برادر حضرت ابوالفضل ( ع ) و كينه اش ‹‹ ابن عبدالله ›› بود و به ياد بود برادرش حضرت جعفر طيار وي را جعفر ناميد جعفر هنگام شهادت نوزده ساله و به دست ‹‹ خولي بن يزيد اسبحي ›› به شهادت رسيد .
محمد بن امام علي
ايشان معروف به محمد اصغر و از محمد حنفيه كوچكتر بود . مرحوم شيخ مفيد معتقد است كه ابوبكر كينه محمد اصغر بوده و مادرش ليلي بنت مسعود دارميه است و طبري محمد بن علي ( ع )

 

دانلود مستقیم فایل