ریاضی

پاورپوینت پیاده سازی رویکرد شش سیگما (مراحل اندازه گیری) | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت پیاده سازی رویکرد شش سیگما (مراحل اندازه گیری)

دریافت فایــل

پاورپوینت پیاده سازی رویکرد شش سیگما (مراحل اندازه گیری) 

نوع فایل:power point 
قابل ویرایش:159 اسلاید 

قسمتی از اسلایدها: 
استفاده از فلوچارت :
درك مشتركي ايجاد مي نمايد . 
قدمهاي فرآيند را مشخص مي نمايد . 
مشخص مي كند چگونه يك فرآيند بايد عمل كند و بطور واقعي چگونه عمل مي كند . 

باعث فهم علل عام مشكلاتي مي‌شود كه تمام واحدهايي كه در فرآيند توليد مي‌شود را تحت تاثير قرار مي‌دهند.
فرصتهاي بهبود فرآيند را مشخص مي‌كند (پيچيدگي، اتلاف، تاخير، كم بازدهي و گلوگاه )

فهرست مطالب واسلایدها:

فاز تعريف
فاز اندازه گيري
طوفان فکری
طوفان فکري ((Brain Storming
اصول پايه طوفان ذهني
رسم فلوچارت فرايند
نمودار علت و معلول
FMEA
آناليز حالات بالقوه خرابي و آثار آن
طبقه‌بندي داده‌ها
تغييرات (VARIATION ) چيست ؟
نمايش داده ها
معيارهاي گرايش به مركز و پراكندگي
محاسبه سطح سيگما

دریافت فایــل

پاورپوینت Normal distribution توزیع نرمال | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت Normal distribution توزیع نرمال

دریافت فایــل

پاورپوینت Normal distribution توزیع نرمال 


نوع فایل:power point 
قابل ویرایش: 19 اسلاید 
قابل ویرایش:2 اسلاید انگلیسی 

قسمتی از اسلایدها: 
محاسبه سطح زیر منحنی نرمال  
هر مقداری از یک صفت تحت بررسی را به Z تبدیل می کنیم. 
سپس با استفاده از جدول Zاحتمال آنکه داده ها از آن نقطه تا میانگین قرار گیرند (یا به عبارت دیگر سطح زیر منحنی نرمال از نقطه Z تا 0) را محاسبه خواهیم کرد. 


فهرست مطالب واسلایدها:

توزیع نرمال
منحنی نرمال
پرسش
توزیع های چوله ( نامتقارن)
کشیدگی توزیع (Kurtosis)
منحنی نرمال استاندارد
محاسبه سطح زیر منحنی نرمال

دریافت فایــل

تشریح تخصصی قضیه نه نقطه و خط اویلر | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

تشریح تخصصی قضیه نه نقطه و خط اویلر

دریافت فایــل

قضیه ی نه نقطه و خط اویلر و ارتباط آن با دایره های مخاطی و محیطی در مثلث 

 فرزاد حمزه پور، کارشناسی ارشد ریاضی  
 چکیده: 
با توجه به تدریس در درس هندسه ۲ رشته ی ریاضی دوره ی دوم متوسطه در فصل ۱ دایره ( درس سوم چند ضلعی های محیطی و محاطی) هنگام کار متوجه می شویم که چندین نقطه ی خاص و با اهمییت نمود پیدا می کنند که بنده را بر آن داشت که در مورد آنها بیشتر تحقیق کنم ، جالب اینجاست در حین مطالعه روی موارد نامبرده متوجه شدم که برخی از این نقاط ارتباط های بسیار شگفت انگیزی با هم دارند همانند مرکز دایرهی محیطی که با محل همرسی ارتفاع ها و مرکز ثقل مثلث در یک راستا هستند (قضیه ی اویلر) یا چندین نقطه ی دیگر که همه روی دایره ای دیگر قرار می گیرند (قضیه ی نه نقطه) یا فاصله ای که مراکز دوایر محیطی و محاطی از هم دارند و خیلی نکات دیگر و مطالبی پرکاربرد، در این مقاله چند هدف را دنبال می کنیم
 ۱. آشنایی با ریاضی دان معروف اویلر (تاریخ ریاضیات).
 ٢. تعاریف چند ض لعی های محیطی و محاطی و ارتباط آن با دوایر محیطی و محاطی و بیان مفاهیم زیبای همرسی عمود منصفها و نیمسازها، همراه فعالیت هایی برای دانش آموزان تا بتوانند قضیهی اویلر و نه نقطه را کشف کنند، و بیشتر این نقاط خاص را بشناسند، که این در راستای کتاب درسی می باشد که در جای خود جای تامل و اندیشیدن دارد.
 ٣. استفاده از از قضیه ی نه نقطه و خط اویلر در اثبات برخی مسایل کتاب درسی از جمله ارتباط آن با فاصله ی بین مراکز دوایر محیطی و محاطی در مثلث.
 ۴. اثبات قضایای نه نقطه و خط اویلر با ترسیم به کمک نرم افزار Geogebra. واژه های کلیدی: قضیه ی نه نقطه – خط اویلر – چندضلعی های محیطی و محاطی – همرسی- جئوجبرا قضیه ی نه نقطه (Point 9) و قضیهی خط اویلر(Line Euler) لئونارد اویلر(Leonhard Euler) یکی از تاثیرگذارترین ریاضیدانان قرن ۱۸ است.
 نظریات و محاسبات این دانشمند، پایه های بسیاری از پیشرفت های علم ریاضیات را بنا کرد. اویلر، ریاضی دان، فیزیک دان، منجم، استاد منطق و مهندس سوئیسی بود که کشفیات و نظریات ارزشمند و تأثیرگذاری در علم ریاضیات از خود بر جای گذاشت. از نظریات مهم این دانشمند می توان به محاسبات نامتناهی و نظریه ی گراف اشاره کرد. او در بسیاری از شاخه های علم ریاضیات مانند توپولوژی و آنالیز عددی نیز نقش پیشگامی داشت. اویلر در سال ۱۷۲۳ و پس از تحقیق و بررسی نظریات اسطوره هایی همچون نیوتون و دکارت، در رشته ی فلسفه از دانشگاه فارغ التحصیل شد. او سپس با پیروی از خواسته های پدر، مطالعه ی الهیات را در سال ۱۷۲۳ شروع کرد. البته او پس از مدتی متوجه شد که علاقه اش به ریاضیات، بسیار بیشتر از الهیات و زبان های یونانی و عبری است. در نهایت، او رضایت پدرش را به کمک برنولی جلب کرد تا مسیر مطالعاتی اش را به ریاضیات تغییر دهد. قطعا دوستی پدرش با برنولی در دوران تحصیل، این متقاعد شدن را آسان تر کرده است. لئونارد جوان در سال ۱۷۲۶ تحصیلاتش را در دانشگاه بازل به پایان رساند. او کتاب ها و مقالات زیادی را در زمان تحصیل در بازل مطالعه کرد. کالینگر، مورخ معاصر در کتاب خود لیستی از کتاب های مطالعه شده توسط اویلر و به پیشنهاد برنولی را جمع آوری کرده است. این مجموعه، شامل کتاب ها و مقالاتی از نیوتن، دکارت، گالیله، ياموب برنولی، هرمان، تیلور و بسیاری دانشمندان بزرگ دیگر است. با توجه به مطالب کتاب درسی داریم: چند ضلعی محاطی: اگر و فقط اگر دایره ای باشد که بر تمام رئوس آن بگذرد، در این صورت دایره را دایره ی محیطی چند ضلعی گویند. چند ضلعی محیطی: اگر و فقط اگر تمام اضلاع آن بر دایره ای مماس باشد. شکل یک- چندضلعی های محاطی و محیطی بعد از آن نقاط همرسی نیمساز ها، عمود منصف ها و دوایر محاطی خارجی و روابط بین آن ها را بیان نموده است ولی جای قضیه ی اویلر، قضیه ی نه نقطه و روابط بیشتر بین شعاع دوایر محیطی و محاطی کاملا خالی است تا دانش آموزان با توجه به اینکه رشته ریاضی هستند با بیان برخی خواص و کاربردها و استفاده از نرم افزارهای زیبایی ریاضیات برایشان دو چندان شود. برای اینکه دانش آموزان راحت بتوانند قضایای نامبرده را کشف کنند و برایشان ملموس تر گردد فعالیت های زیر را انجام دهند: فعالیت 1: با توجه به نکاتی که دانش آموز می داند (در کتاب درسی بیان شده است)، ثابت کنید:

دریافت فایــل

The Euler Line and the 9-Point theorem | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

The Euler Line and the 9-Point theorem

دریافت فایــل

Given the teaching of geometry in the mathematics major in  secondary school level, while teaching chapter 1 with the subject of Circle (Lesson 3 of the inscribed and circum Polygons), we find that there are several specific and important points that motivated me to do more research on them. Interestingly, while reading about the above mentioned topics, I found that some of these points have a wonderful relationship with each other. Like the center of the circumcircle that intersects with the point of intersection of the altitudes and the center of gravity of the triangle (Euler theorem) or several other points that all lie on another circle (the nine-point theorem) or the distance between the centers of the inscribed and circum circles and many other things

دریافت فایــل

منطق فازی و ارتباط آن با طبیعت و تکنولوژی | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

منطق فازی و ارتباط آن با طبیعت و تکنولوژی

دریافت فایــل

منطق فازی و ارتباط آن با طبیعت و تکنولوژی 


بخشی از متن: 
از آن زمانی که انسان اندیشیدن را آغاز نمود، همواره کلمات و عباراتی را بر زبان جاری ساخته که مرزهای روشنی نداشته اند. کلماتی نظیر ‘خوب’، ‘بد’، ‘جوان’ ، ‘پیر’، ‘بلند’ ، ‘کوتاه’، ‘قوی’، ‘ضعیف’، ‘گرم’، ‘سرد’، ‘خوشحال’، ‘باهوش’ ، ‘زيبا’ و قیودی از قبيل ‘ معمولا ‘ غالبا’ ، ‘تقريبا’، ‘بندرت’. روشن است که نمی توان برای این کلمات مرز مشخصی یافت، برای مثال در گزاره ‘على باهوش است ‘ یا ‘ گل رز زیباست ‘ نمی¬توان مرز مشخصی برای ‘با هوش بودن’ و ‘زیبا بودن’ در نظر گرفت. اما در بسیاری از علوم نظير رياضيات و منطق، فرض بر این است که مرزها و محدوده های دقیقا تعریف شده ای وجود دارد و یک موضوع خاص یا در محدوده آن مرز می گنجد یا نمی گنجد. مواردی چون همه یا هیچ، فانی یا غیرفانی، زنده یا مرده، مرد یا زن، سفید یا سیاه، صفر یا یک، یا ‘این’ یا ‘نقيض این’ . در این علوم هر گزاره ای یا درست است یا نادرست، پدیده های واقعی یا ‘سفید’ هستند یا ‘سیاه .’ این باور به سفید و سیاهها، صفر و یک ها و این نظام دو ارزشی به گذشته باز می¬گردد و حداقل به یونان قدیم و ارسطو می رسد. البته قبل از ارسطو نوعی ذهنیت فلسفی وجود داشت که به این ایمان دودویی با شک و تردید می نگریست. بودا در هند، پنج قرن قبل از مسیح و تقریبادو قرن قبل از ارسطو زندگی می کرد¬. اولین قدم در سیستم اعتقادی او گريز از جهان سیاه و سفید و برداشتن این حجاب دو ارزشی بود. نگریستن به جهان به صورتی که هست . از دید بودا جهان را باید سراسر تناقض دید، جهانی که چیزها و ناچيزها در آن وجود دارد. در آن گلهای رز هم سرخ هستند و هم غیرسرخ. در منطق بودا هم داریم هم نقيض در منطق ارسطو یا داریم یا نقیض . همانطور که گفته شد، در منطقی فازی درجه قطعیت یا میزان درستی یک گزاره توسط یک عدد در فاصله ۰ تا ۱ بیان می‌شود. در نظریه احتمال نیز برای وقوع یک پیشامد از عددی بین ۰ تا ۱ استفاده می‌کنیم. به این ترتیب به نظر می‌رسد که انطباقی بین این دو مفهوم و البته با کاربرد متفاوت وجود دارد. بنابراین اگر با دید نظریه احتمال بگوییم: «با احتمال ۹۰٪، یک فرد، عینکی هستند.»، می‌توان آن را در منطق فازی به صورت: «درجه عضویت فردی به گروه افراد عینکی برابر با 0.9 است.» نشان داد. به این ترتیب می‌توان گفت که احتمال، یک مدل ریاضی برای پدیده‌های نامشخص و تصادفی است و از طرفی منطق فازی نیز مدلی برمبنای ریاضیات است که برای تعیین حقیقت برای هر پدیده‌، از مقداری به عنوان «میزان درستی» (Truth Degree) استفاده می‌کند.

دریافت فایــل

طرز پیدا کردن مساحت تقریبی اشکال هندسی نامنظم به وسیله ی قضیه ی پیک | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

طرز پیدا کردن مساحت تقریبی اشکال هندسی نامنظم به وسیله ی قضیه ی پیک

دریافت فایــل

طرز پیدا کردن مساحت تقریبی اشکال هندسی نامنظم 


طرز پیدا کردن مساحت تقریبی اشکال هندسی نامنظم به وسیله ی قضیه ی پیک

دریافت فایــل

طرح درس مرحله کشوری درس حسابان | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

طرح درس مرحله کشوری درس حسابان

دریافت فایــل

طرح درس های کشوری بر مبنای سند تحول بنیادین همراه wordچگونه بتوانیم طرح درس های کشوری بر مبنای سند تحول بنیادین همراه word را بنویسیم و رتبه بیاوریم 
پایه ی تحصیلی: 
سوم ریاضی و فیزیک
موضــوع :
توابع پله ای و تابع جزءصحیح صفحات99الی103
عنوان فعالیت :
Don’t ever give up
مدت جلسه :
80دقیقه کلیات قابل ارایه در30دقیقه
تعداد دانش آموزان :
9نفر در 3 گروه(انگیزه،تلاش و هدف)
دبیر ارایه دهنده :
………………………..
شماره جلسه :     19

دریافت فایــل

طرح درس کشوری بر مبنای ساحت های شش گانه دنباله حسایی (فصل اول – درس چهارم) | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

طرح درس کشوری بر مبنای ساحت های شش گانه دنباله حسایی (فصل اول – درس چهارم)

دریافت فایــل

طرح درس کشوری  بر مبنای ساحت های شش گانه دنباله حسایی (فصل اول – درس چهارم) 

طرح درس کشوری  بر مبنای ساحت های شش گانه با فرمت word  
چگونه بتوانیم طرح درس کشوری بر مبنای ساحت های شش گانه، اهداف رفتاری و عناصر برنامه ی ملی (تعقـل، ایمـان، علـم، عمـل و اخـلاق) و همچنین حیطه ی بلوم بنویسیم 
طرح درس روزانه درس ریاضی دهم
موضوع درس: دنباله حسایی (فصل اول – درس چهارم)

دریافت فایــل

طرح درس تدریس یک مطلب درسی به شکل منسجم و هدفمند (مفهوم معادله درجه دو) | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

طرح درس تدریس یک مطلب درسی به شکل منسجم و هدفمند (مفهوم معادله درجه دو)

دریافت فایــل

طرح درس تدریس یک مطلب درسی به شکل منسجم و هدفمند (مفهوم معادله درجه دو) 

طرح درس :تدریس یک مطلب درسی به شکل منسجم و هدفمند با فرمت word 

چگونه یک برنامه ی روزانه ی منسجم بر مبنای طرح درس های it بنویسیم 

دریافت فایــل

ترسیمات سریع نمودار ها بدون مشتق | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

ترسیمات سریع نمودار ها بدون مشتق

دریافت فایــل

در این مقاله به کمک مفاهیم و تعریف ها سعی بر آن است ترسیم انواع نمودار ها را انجام دهیم بدون استفاده از مشتق و جدول تغییرات و …

دریافت فایــل