فایل پاورپوینت بازاریابی به سبک شیائومی بارویکرد شناخت بازار و مدیریت ذائقه مشتریان – دریافت آسان و مستقیم

کاربر گرامی فایل پاورپوینت بازاریابی به سبک شیائومی بارویکرد شناخت بازار و مدیریت ذائقه مشتریان با قابلیت دریافت آسان و مستقیم از سایت مرجع برای شما آماده شده است. این فایل دارای مطالب کلیدی و مهم تجزیه و تحلیل نقاط قوت ,ضعف و فرصت ها ,تهدیدات در شیائومی,مزیت رقابتی شیائومی,بیانیه ماموریت شیائومی,استراتژی شیائومی درهند,کسب رضایت مشتری درشیائومی می باشد توضیحات کامل تر در زیر آمده است:

دراین فایل مطالب ارزشمند در زمینه شناخت بازار ومدیریت ذائقه مشتریان از دیگاه های صاحب نظر بازاریابی با ۶۹ اسلاید ویژه ارائه می گرددو می تواندبرای مدیران کلیه کسب و کارها و سازمان های تولیدی و خدماتی ،همچنین دانشجویان کلیه رشته و کارمندان محترم در کلیه صنوف و کلیه عزیزانی که بازاریابی را ارزشمند می دانند ؛قرار گیرد

با تامل درموفقیت شیائومی یک نکته کلیدی در بازاریابی و شناخت بازارهای هدف ؛همچنین مدیریت ذائقه مشتریان گوش زد می گردد.وآن هم این که موفقیت شیائومی را؛نه سابقه درخشان و نه هزینه های کلان رقم زده است که اگر اینطور بود.نوکیا و موتورولاهم درسابقه درخشان و هم در هزینه های کلانی که به محصول خویش انجام داده بودند.بطورحتم خیلی جلوتر از شیائومی حرکت می گردند.

این غول موبایل چینی باشناخت بازار و مدیریت ذائقه مشتریان و مهم تر این که با مزیت رقابتی فروش آنلانین به این موفقیت دست یافته است.

محورهای اصلی

سبک بازاریابی و فروش اختصاصی و خاص

حمایت شرکت چاینا موبایل از این شرکت

اما رمز موفقیت این شرکت چه بود؟

شناخت دقیق بازارهای هدف و پوشش طیف وسیعی از سلایق و توجه به نیاز آنها

تاریخچه شرکت شیائومی

ماموریت شرکت شیائومی

چشم انداز شرکت شیائومی

اهداف شرکت شیائومی

استراتژی شرکت شیائومی

خط مشی ها شرکت شیائومی

محصولات و خدمات شرکت شیائومی

ارزش ها شرکت شیائومی

تحلیلSWOT شرکت شیائومی

با اپل چینی آشنا شوید | ناگفته های برند شیائومی

۴ سال پیش حتی نمی‌دانستیم که شیائومی موبایل تولید می‌کند. حالا این استارتاپ چینی به یک غول مهار نشدنی تبدیل شده است. غولی که بیش از ۴۵ میلیارد دلار ارزش دارد و با سرعتی باور نکردنی خود را جزو سه تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل کرد. در ادامه با این غول حوزه تکنولوژی بیشتر آشنا خواهید شد.

احتمالا به خاطر دارید که این کمپانی چینی، چند سال پیش، هوگو بارا – معاونِ ارشدِ اندرویدِ گوگل را جذب کرد. در آن زمان بسیاری تصمیم هوگو بارا را احمقانه فرض کردند چرا که گوگل را به مقصد کمپانی چینیِ ناشناخته، ترک کرده بود. حالا می‌توان او را به خاطر تصمیم آینده‌نگرانه‌اش ستایش کرد؛ چراکه شیائومی به اپلِ دنیای اندروید معرف شده و همه جا صحبت از آن است.

شیائومی همچون شهاب‌سنگی بزرگ بر کشور پهناور خود فرود آمد تا حفره‌ای عظیم در خیمه‌ی اپل و سامسونگ ایجاد کند. هرچند این کمپانی هنوز آنطور که باید و شاید در بازار جهانی حضور نیافته و مردم در بازارِ بزرگی همچون امریکا، علاقه‌‌ای به محصولات این کمپانی نشان نمی‌دهند، اما بعید است که سال های آینده نیز شرایط به همین صورت باشد. در حال حاضر شیائومی بیشترین تمرکز را بر روی بازار بسیار بزرگ چین دارد اما سخت در تلاش است تا وارد بازار امریکا و اروپا شود.

با اپل چینی آشنا شوید | ناگفته های برند شیائومی
چطور Xiaomi تلفظ می‌شود؟

Xiaomi یک کلمه‌ی چینی است و به سختی می‌توان آن را درست تلفظ کرد. هوگو بارا می‌گوید نزدیک‌ترین تلفن به اسم این شرکت چیزی شبیه به “Show Me” است که البته شو در آن بیشتر شبیه به SHIAO تلفظ می‌شود. شبیه‌ترین چیزی که در زبان ما نزدیک به تلفظ صحیح این کلمه است «شیائومی» است. اما وقتی یک چینی این کلمه را تلفظ کند بعید است متوجه شوید که منظورش همان شیائومی است که ما به زبان می‌آوریم.
شیائومی به چه معنا است؟

شیائومی به معنی Little Rice یا «برنج کوچک» است. این نام الهام گرفته شده از یکی از مفاهیم آیین بودا است. این شرکت به دلیل اینکه قصد داشته از صفر و با تولید خرده محصولات به رقابت با بزرگترین تولیدکنندگان دنیا بپردازد، این نام را برای خود انتخاب کرده است. افزون بر این، Mi در انتهای این نام مخففی برای عبارت Mission Impossible (ماموریت غیرممکن) است تا نشان دهنده موانعی باشد که مدیران این شرکت با موفقیت آن‌ها را از پیش رو برداشته‌اند.
چطور شیائومی به این شکل رشد کرد؟

این کمپانی گوشی هوشمند برای بازارهای چین، تایوان، سنگاپور و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی ارائه می‌کند. بخش بزرگی از فروش شیائومی بصورت آنلاین انجام می‌شود تا محصولات با حداقل هزینه‌های سربار در اختیار مشتری قرار گیرند. کلیه‌ی قطعات مورد استفاده در محصولات این شرکت نیز توسط تامین‌کنندگان دیگر تهیه می‌شوند تا خود شیائومی درگیر تولید آن‌ها نشود. به این ترتیب شیائومی درگیر مشکلاتی که گریبان‌گیر کمپانی‌های بزرگ است، نمی‌شود؛ مشکلاتی نظیر درگیری پتنت‌ها، رقابت بر سر تولید سخت‌افزار قوی‌تر و …
شیائومی می میکس آلفا

این کمپانی به خوبی توانسته است تا برندسازی لازم را مخصوصا در کشور چین انجام دهد. کنفرانس‌های معرفی این شرکت، مملو از مخاطب است و همچون کنسرت‌های بزرگ موسیقی سر و صدا بر پا می‌کنند. شیائومی ارتباط بسیار خوبی با رسانه‌ها دارد و فعالیت‌های قابل ملاحظه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد.
این مطلب را هم بخوانید نقد و بررسی فیلم سینمایی Maleficent: Mistress of Evil

شیائومی در زمینه‌ی کسب رضایتِ مشتری نیز عالی عمل می‌کند و مشتریان را در شرایط مختلف تنها نمی‌گذارد. مثلا وقتی اعلام شد که شیائومی اطلاعات مربوط به آدرس کاربران خود را جمع می‌کند در پاسخ به جای اینکه دوپهلو صحبت کند، بصورت مستقیم از مخاطب خود معذرت خواهی کرد و دسترسی‌های اولیه را تغییر داد.

شیائومی برخلاف دیگر تولیدکنندگان چینی، توجه خاصی به بخش نرم‌افزار دارد و مدام در حال بروز رسانی نرم‌افزار محصولات خود است. در واقع شیائومی پس از فروش محصول نیز مخاطب خود را تنها نمی‌گذارد درست مانند شرکت‌های مطرح تولید کننده موبایل. به این ترتیب این کمپانی امکانات مشابه تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌هوشمند را در اختیار مشتری قرار می‌دهد با این تفاوت که قیمت محصول نهایی آن به مراتب پایین‌تر از دیگران است. شاید این مهم‌ترین دلیل محبوبیت شیائومی و موفقیت آن باشد.
چرا به شیائومی، اپلِ چین می‌گویند؟

هرچند مدیرعامل شیائومی از این مقایسه متنفر است. اما شباهت‌هایی بین این دو برند وجود دارد. محصولات شیائومی شباهت زیادی به معادل‌های اپلی دارند. به عنوان مثال Mi Pad این شرکت بسیار شبیه به iPad Mini است و Mi Note ها نیز مستقیما برای رقابت با آیفون ۶ پلاس عرضه شدند. نرم‌افزار این شرکت از نظر ترکیب‌بندی، شکل و شمایل آیکون‌ها و موارد دیگر شبیه به iOS اپل است. اما از نظر قیمت محصولات شیائومی به مراتب ارزان‌تر هستند.
XIAOMI VS APPLE
چرا شیائومی به بازار امریکا نیامده است؟

شیائومی به بازار امریکا علاقه دارد و قصد دارد امسال محصولات خود را وارد این بازار بزرگ و پر رونق کند. اما ورود به بازار امریکا نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، تولید انبوه و توافق با اپراتورها دارد که هنوز شیائومی برای انجام آن‌ها نیاز به زمان دارد.

از طرفی ورود به بازار امریکا احتمالا با نبردهای پتنتی همراه خواهد شد و از آنجایی که شیائومی یک کمپانی نوپا است هنوز پتنت‌های بسیار کمی در اختیار دارد. این در حالی است که در بازار امریکا قوانین کپی‌رایت به شدت رعایت می‌شوند و کمپانی‌های مانند اپل با هزاران پتنت اجازه‌ی کار به شیائومی را نخواهند داد. پس شیائومی پیش از ورود به بازار امریکا یا اروپا باید محصولات خود را عاری از پتنت‌های نقض شده‌ی دیگر کمپانی‌ها کند.

شیائومی در کنفرانس اخیر خود نشان داد که تنها به بازار گوشی‌های هوشمند چشم ندوخته و در تلاش برای ورود به حوزه‌هایی همچون هوشمند سازی خانه‌ها، گجت‌های پوشیدنی و ابزارهای مرتبط با سرگرمی است. شیائومی زنگ خطری برای کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی موبایل است و روز به روز بخش بزرگ‌تری از بازار را تحت کنترل خود می‌گیرد.
شیائومی دارای رکورد گینس است
با اپل چینی آشنا شوید | ناگفته های برند شیائومی

در سال ۲۰۱۵، شیائومی موفق شد رکورد مربوط به فروش بیشترین گوشی در عرض ۲۴ ساعت در یک پلتفرم ثابت را از آن خود کند. در این روز، این شرکت تخفیف‌های زیادی را ارائه داد و موفق شد طی ۲۴ ساعت در وب‌سایت خود ۲۱۱۲۰۱۰ گوشی هوشمند را به فروش برساند. رکورد قبلی متعلق به سایت Tmall (از زیرمجموعه‌های علی‌بابا) بود که در سال ۲۰۱۴ طی ۲۴ ساعت توانسته بود ۱۸۹۴۸۶۷ گوشی را بفروشد.
این مطلب را هم بخوانید دیدار امیلیا کلارک با مردان سریال بازی تاج و تخت!

علاوه بر گوشی‌های هوشمند، این شرکت توانست طی این چند ساعت ۷۷۰۰۰۰ گجت هوشمند خانگی، ۲۴۷۰۰۰ سیم‌سیار، ۲۰۸۰۰۰ دستبند سلامتی Mi Band و ۳۸۰۰۰ تلویزیون هوشمند را بفروشد که البته هیچ‌کدام از این آمارها رکوردشکن نبودند. در نهایت هم باید به درآمد شیائومی از این فروش فوق‌العاده اشاره کنیم که حدود ۴۲۰ میلیون دلار سود را برای این شرکت به ارمغان آورد.
حاشیه سود این شرکت همواره محدود به ۵ درصد است
با اپل چینی آشنا شوید | ناگفته های برند شیائومی

مدیرعامل شیائومی، در ماه آوریل اعلام کرد که حاشیه سود حاصل از فروش محصولات سخت‌افزاری این شرکت بعد از کسر مالیات، همواره محدود به ۵ درصد خواهد بود. این یعنی تمام گجت‌های شیائومی، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا محصولات خانگی، مشمول این قانون هستند.

این بدین معناست که شیائومی از مدل کسب‌وکار شرکت‌هایی مانند وان‌پلاس پیروی نمی‌کند که تقریبا هرساله قیمت محصولاتش را افزایش می‌دهد. به دلیل اتخاذ این استراتژی، محصولات این شرکت در مقایسه با رقبا همواره قیمت مناسب‌تری دارند و این خبر خوبی برای طرفداران این شرکت محسوب می‌شود.

بخش اعظمی از سود این شرکت از طرف درآمد به‌دست‌آمده از فروش وسایل جانبی و محتواها و خدمات دیجیتالی به‌دست می‌آید. برای افزایش فروش در این بخش، این شرکت باید تا آنجایی که می‌تواند گوشی‌های بیشتری را به فروش برساند و پایین نگه‌داشتن قیمت آن‌ها در راستای همین استراتژی است.
شیائومی ۳.۶ میلیون دلار برای خرید یک دامین هزینه کرد
با اپل چینی آشنا شوید | ناگفته های برند شیائومی

این شرکت دامین mi.com را در سال ۲۰۱۴ با پرداخت ۳.۶ میلیون دلار خرید و آن را جایگزین Xiaomi.com به‌عنوان دامین رسمی خود کرد. افراد غیر چینی با تلفظ عبارت «شیائومی» مشکل دارند ولی تلفظ عبارت mi برای افراد در سرتاسر جهان بسیار راحت است. همچنین از آنجایی که این شرکت بیشتر محصولاتش را از طریق سایت خود به فروش می‌رساند، ساده بودن این دامین کار کاربران را برای مراجعه به سایت راحت‌تر می‌کند. در آن سال، دامین mi.com گران‌ترین دامینی بود که به فروش رفت و اگر در مورد گران‌ترین دامین تاریخ برایتان سوال پیش آمده، باید بگوییم این رکورد به دامین insurance.com تعلق دارد که با قیمت هنگفت ۳۵.۶ میلیون دلار به فروش رفت.
لوگو شیائومی یک معنای مخفی دارد
با اپل چینی آشنا شوید | ناگفته های برند شیائومی

لوگوی این شرکت در نگاه اول بسیار ساده است، اما در حقیقت باید بگوییم که به این سادگی‌ها هم که فکر می‌کنید، نیست. وقتی این لوگو را ۱۸۰ درجه بچرخانید، شبیه یک حرف چینی می‌شود که به معنای قلب است. خود عبارت Mi، به گفته‌ی شیائومی نام اختصاری Mobile Internet است و همچنین این شرکت گفته که این عبارت معانی پنهان دیگری هم دارد. یکی از آن‌ها،Mission Impossible (مأموریت غیرممکن) است که به گفته‌ی مقامات این شرکت به چالش‌هایی اشاره دارد که آن‌ها همواره در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آن‌ها هستند. در نهایت هم باید به معنی لغت شیائومی اشاره کنیم که در زبان چینی به معنای ارزن است.
این مطلب را هم بخوانید کتاب صوتی عادل فردوسی پور با موضوع “فوتبال علیه دشمن” منتشر شد
شیائومی انواع و اقسام محصولات مختلف را تولید می‌کند
با اپل چینی آشنا شوید | ناگفته های برند شیائومی

شهرت اصلی شیائومی به ساخت گوشی‌های هوشمندی مانند Mi 8، Mi Mix 2S و Redmi Note 5 برمی‌گردد. با این حال، این شرکت تعداد زیادی از محصولات دیگر را هم تولید و روانه‌ی بازار می‌کند که شاید بخشی از آن‌ها شما را متعجب کند.

از بین محصولات معروف این شرکت می‌توانیم به دستبندهای سلامتی، پهپاد، لامپ هوشمند، ربات جاروبرقی و پاوربانک اشاره کنیم. در ضمن نباید دوربین‌های امنیتی و کفش‌های ورزشی هوشمند را هم از قلم بیندازیم. با این حال محصولات شیائومی محدود به این موارد نیست و شاید انتظار شنیدن نام این محصولاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم، نداشته باشید. این کمپانی همچنین محصولاتی مانند پلوپز، مسواک برقی، بالش مسافرتی، چمدان، تشک و حتی خودکار هم تولید می‌کند. منظور ما خودکارهای پیشرفته‌ای مانند قلم S Pen موجود در گلکسی نوت ۸ نیست، بلکه خودکارهای معمولی که با آن می‌توانید بنویسید. با توجه به اینکه از شیائومی به‌عنوان اپل شرق یاد می‌شود، تولید چنین محصولاتی بسیاری از افراد را متعجب می‌کند.
شیائومی از ابتدا تا امروز

شیائومی ابتدا در سال ۲۰۱۰ توسط لی جون و با مشارکت ۶ شخص دیگر تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در پکن قرار دارد. شیائومی در حال حاضر نزدیک به ۱۵ هزار نیروی کار در اختیار دارد که اکثر آن‌ها در پکن و سایر شهرهای چین فعالیت دارند، تعداد دیگری هم در کشورهای هند، تایوان، اندونزی و هنگ‌کنگ مستقر هستند.

این کمپانی با ارزش ۴۶ میلیارد دلار هم اکنون چهارمین استارت آپ با ارزش در جهان به حساب می‌آید و محصولات متنوعی از جمله گوشی‌هاش هوشمند، تلویزیون، روتر و گجت‌های پوشیدنی را تولید می‌کند. این شرکت تنها چند ماه پس از شروع به کار خود اولین محصول خود را که یک رابط کاربری مبتنی بر اندروید بود و با الهام از TouchWiz سامسونگ و iOS اپل ساخته شده بود را با نام MIUI عرضه کرد.

آن‌ها در ادامه و در آگوست سال ۲۰۱۱ اولین گوشی هوشمند خود به نام شیائومی می ۱ را نیز معرفی کردند. این گوشی با استقبال خوبی از سوی کاربران چینی مواجه شد و در ۳۴ ساعت اولیه بیش از ۳۰۰ هزار نفر آن را پیش‌خرید کردند. شیائومی در سال ۲۰۱۲، می ۲ را جایگزین این گوشی کرد و توانست در عرض تقریبا یک سال، بیش از ۱۰ میلیون عدد از آن را در چین به فروش برساند. آن‌ها تنها ۳ سال بعد و در سال ۲۰۱۴ به بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند در چین تبدیل شدند و پس از آن اولین دفتر بین المللی خود را در سنگاپور و در ادامه در مالزی، فیلیپین و هند افتتاح کردند.

این شرکت در کشورهایی مانند برزیل، مکزیک، ترکیه، روسیه، تایلند و اندونزی نیز شروع به کار کرده است. با این حال شیائومی باید تا سال ۲۰۱۶ برای ورود به بازار اتحادیه اروپا صبر می‌کرد. آن‌ها در این سال توانستند با همکاری شرکت ABC Data اولین سری از گوشی‌های خود را ابتدا در بازار لهستان و سپس سایر مناطق اروپا به طور رسمی به فروش برسانند. این کمپانی پس از موفقیت‌هایی که طی چند سال اخیر کسب کرده، به تولید محصولات و ارائه خدمات جدیدتری از جمله اینترنت اشیا روی آورده است.
تحلیلگران شیائومی را با اپل مقایسه می کنند
رشد سریع شیائومی و رقابت با اپل

رشد سریع شیائومی و رقابت با اپل

شیائومی در سال ۲۰۱۴ به بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمند در چین تبدیل شد. در پایان سال ۲۰۱۴، این شرکت ۱٫۱ میلیارد دلار سرمایه دریافت کرد که ارزش آن را به ۴۵ میلیارد دلار رساند. در مدتی کوتاه، این شرکت به موقعیت رقابت در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند رسید و تحلیلگران آن را با اپل مقایسه می‌کنند

شیائومی‌ یک شرکت مستقر در پکن است که محصولاتی متنوع و از جمله گوشی‌های هوشمند تولید می‌کند. کلمه شیائومی‌در لغت به معنای «ارزن» است که دانه‌ای غذایی در نقاط مختلف جهان محسوب می‌شود.

این شرکت در ماه ژوئن ۲۰۱۰ به عنوان همکاری میان چند شریک از جمله توسعه دهنده تراشه موبایل کوالکام و یک شرکت سرمایه گذاری متعلق به دولت سنگاپور، توسط لی جون تاسیس شد. وی در حال حاضر در سمت رئیس و مدیر اجرایی شیائومی‌ است. اولین محصول این شرکت، یک نرم افزار اندروید بود که با اولین تلفن خود، Mi1 در اوت ۲۰۱۱ عرضه شد.

پس از آن، رشد شیائومی‌ سریع بود. در سال ۲۰۱۴، این شرکت به بزرگترین تولید کننده گوشی هوشمند در چین تبدیل شد. در پایان سال ۲۰۱۴، شیائومی‌۱٫۱ میلیارد دلار سرمایه دریافت کرد که ارزش آن را به ۴۵ میلیارد دلار رساند. در مدتی کوتاه، این شرکت از نقطه شروع، به موقعیت رقابت در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند رسید. تحلیلگران آن را با اپل مقایسه می‌کنند. محصولات آن در بازار قیمت‌های پایین و نیز بالا را پوشش می‌دهد.

این کمپانی در نظر دارد قلمرو خود را به خارج از آسیا نیز گسترش دهد. رشد سریع این برند و رقابت آن در بازار گوشی‌های هوشمند خیره کننده است. اگر شیائومی‌ بتواند به این روند ادامه دهد، در نهایت می‌تواند در این بازار با اپل رقابت کند.

در سال ۲۰۱۷، Xiaomi پنجمین شرکت بزرگ تلفن هوشمند جهان نام گرفت. رشد قوی Mi باعث شده که این شرکت به یک پدیده تبدیل شود که توجه رسانه‌های داخلی و خارجی زیادی را جلب کرده است. به نوعی، این رسانه‌ها نیز بخشی از کمپین بازاریابی شیائومی‌ شده‌اند. در حال حاضر هیچ کمپانی داغ‌تر و پرسر و صداتر از شیائومی‌ وجود ندارد.

اما غیر از گوشی‌های هوشمند، شرکت شیائومی‌ محصولات دیگری مانند تبلت، لپ تاپ و TV باکس نیز تولید می‌کند. همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر، از جمله فناوری‌های خانه هوشمند بوده است. در این راستا لوازم الکترونیکی مصرفی مختلف و نیز اکوسیستم دستگاه‌های هوشمند (IoT) را گسترش داده است.
شیائومی ، اوپو و ویوو به دنبال رقابت با ایر دراپ اپل

۳ غول بزرگ تولیدکننده اسمارت فون چینی طبق گزارش‌ها در حال همکاری بر روی یک پروتکل انتقال فایل بی سیم بین دیوایس ‌های خود هستند. شیائومی، اوپو و ویوو که سیستم عامل هر سه بر پایه اندروید است قرار است از این پروتکل بر روی رابط کاربری خود استفاده کنند و به عبارت دیگر به جنگ سیستم ایر دراپ شرکت اپل بروند.

این پروتکل از بلوتوث برای اتصال دیوایس‌ها استفاده می‌کند و طبق گفته‌ها ظرفیت انتقال داده با حداکثر سرعت ۲۰ مگابایت در ثانیه را دارد و از این رو به نظر می‌رسد از تکنولوژی وای فای نیز در پشت پرده بهره می‌برد و از این حیث شباهت زیادی به سیستم ایر دراپ دیوایس‌های اپل دارد. در پست رسمی کمپانی شیائومی در این رابطه آمده که دیگر کمپانی‌های اندرویدی نیز در صورت تمایل می‌توانند در این پروژه همکاری کنند. گفته می‌شود نسخه بتا این پروتکل تا اوایل همین ماه عرضه خواهد شد.

گوگل در گذشته بارها تلاش کرده تا سیستمی مشابه سیستم ایردراپ اپل را عرضه کند و به موفقیت‌های کم و بیشی نیز رسیده است. در سال ۲۰۱۱ برای مثال گوگل از سرویس Android Beam رونمایی کرد که با استفاده از تکنولوژی NFC فایل‌ها را بین دیوایس‌ها انتقال می‌داد و البته قرار است در اندروید نسخه Q این ویژگی به‌طور کامل کنار گذاشته شود. حال طبق شواهد قرار است در اندروید Q از ویژگی «Fast Share» پرده برداری شود.

طبق گزارش‌ها Fast Share یکی از ویژگی‌های متعلق به سرویس گوگل پلی است که همین مسئله تلاش شیائومی و همتایان چینی این شرکت برای عرضه یک پروتکل انتقال فایل وایرلس را توجیه می‌کند.
شیائومی با پشت سر گذاشتن اپل سومین فروشنده بزرگ موبایل دنیا شد

انتشار گزارش‌های تحلیلی شرکت‌های مختلف نشان می‌دهد که سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ شاهد اتفاقات کم‌نظیری بوده که جایگاه شرکت‌ها در فهرست برترین فروشندگان گوشی را دست‌خوش تغییراتی کرده است.

سه شرکت تحقیقاتی و تحلیلی IDC، کانترپوینت و Canalys امروز با انتشار گزارش‌هایی به تشریح عملکرد بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند دنیا در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ پرداخته‌اند و می‌گویند شیائومی با پشت سر گذاشتن اپل به جایگاه سوم این رده‌بندی دست یافته است.

تحلیل‌گران شرکت IDC می‌گویند بازار کشورهایی مثل هند، برزیل، اندونزی و روسیه در بازه زمانی ژوئیه تا سپتامبر شاهد حجم بالایی از فروش بوده است. IDC مدعی است که میزان تقاضا برای تلفن‌های هوشمند در برخی مقاطع دچار رکود شده بود ولی رشد اصلی حاصل از تبلیغات گسترده و تخفیف‌هایی بود که به فروش بیشتر محصولات کمک کرد.

آموزش از راه دور باعث شد تقاضا برای گوشی‌های پایین‌رده در هند بیشتر شود. این موضوع عرصه رقابت در بازار گوشی‌های مقرون به‌صرفه را وارد سطح جدیدی کرد و فشار بیشتری برای شرکت‌ها به‌دنبال داشت.

شرکت Counterpoint Research می‌گوید ریلمی سریع‌تر از هر شرکت دیگری توانست به لطف محصولات نسل پنجمی و عملکرد قدرتمندش در بازار چین به فروش ۵۰ میلیون دستگاه برسد. این برند ظرف مدت فقط ۹ ماه به رشدی ۹۰ درصدی از نظر فروش دست یافته است.

با این‌حال دنیای موبایل در سه‌ماهه قبلی با چالش‌هایی هم روبرو بود. کشورهای توسعه‌یافته نظیر چین، اروپای غربی و آمریکای شمالی همگی با افت فروش مواجه شدند. تاخیر در معرفی آیفون جدید در ماه اکتبر یکی از دلایل این اتفاق بود چون اپل از مهم‌ترین بازیگران این بازارها به حساب می‌آید.

در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، سامسونگ با افزایش ۲-۳ درصدی جایگاه خود را تقویت کرد. هوآوی به خاطر تحریم‌های آمریکا با افتی ۲۰ درصدی در بازارهای جهانی روبرو شد. درحالی که شیائومی با رشد سالانه ۴۰ درصدی توانست رده سوم را از اپل گرفته و به نام خود کند.

شرکت تحقیقاتی دیگری به‌نام Canalys هم این موضوع را تایید می‌کند و مدعی است که شیائومی با فروش ۴۷.۱ میلیون دستگاه توانسته رشدی ۴۵ درصدی داشته باشد. این شرکت بیشترین میزان رشد را در میان رقبا به ثبت رسانده و در بازار اروپا ۸۸ درصد بهتر از قبل عمل کرده است.

شرکت Canalys می‌گوید اپل در این سه‌ماهه ۴۳.۲ میلیون گوشی فروخته اما احتمالا در سه‌ماهه بعدی با عرضه سری آیفون ۱۲ می‌تواند این جایگاه را پس بگیرد.
کمپانی شیائومی؛ داستان زندگی و رقابت یک شرکت نوپا در میان غول ها

کمپانی شیائومی؛ داستان زندگی و رقابت یک شرکت نوپا در میان غول ها

کمتر کسی است که این روزها برند شیائومی را ندیده باشد و یا با آشنایی لازم را نداشته باشد. داستان زندگی شیائومی از بدو پیدایش تا کنون قصه ای پر فراز و نشیب بوده است. شرکتی نوپا، تازه به دوران رسیده که در میان غول های فناوری در حال رقابت است. اکنون شرکت شیائومی را یک کمپانی مطرح تجاری – الکترونیکی در کشور چین می شناسیم. عرصه ی فعالیت این کمپانی در حوزه های لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند و ابزارهای پیشرفته الکترونیکی دیگر اعم از تلویزیون های هوشمند و لوازم خانگی است. با رایامگ همراه باشید تا کنکاشی در دنیای شیائومی داشته باشیم.

شرکت شیائومی
تاریخچه کمپانی شیائومی از کجا آغاز می شود؟

کمپانی شیائومی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط «لی جون» که مدیر عامل شرکت KingSoft بود بنیان گذاری شد. از ابتدا تصمیم بر آن بود که این کمپانی در حوزه نرم افزارها انجام فعالیت کند. حوزه نرم افزاری آن به این صورت بود که کمپانی تصمیم گرفته بود جهت بهبود رابط کاربری اندروید رام جدیدی را طراحی کند که مبتنی بر اندروید گوگل باشد. اگر امروز در سیستم های اندروید خود نام MIUI را مشاهده می‌کنید برگرفته از برند شیائومی است. شیائومی از همان آغاز، کار خود را با چند شریک تجاری شروع کرده بود ولی شرکت نیاز به سرمایه داشت. لذا دیری نپایید که این کمپانی سرمایه خود را از طریق شرکت های تجاری بزرگ سنگاپور و چین و کمپانی مطرح کوالکام جمع آوری کرد. در ادامه ی این راه بود که شیائومی رام جدید خود یعنی MIUI را وارد پلتفرم های اندروید کرد. رام جدیدی MIUI پس از ارائه بر روی ۲۰۰ دستگاه به زبان های انگلیسی و چینی نصب شد. ادامه روند پیشرفت MIUI تا آنجا بود که حدود ۳۰ میلیون کاربر چنین رامی را در پلتفرم های خود تجربه می کردند. لذا گرد و غبار شروع به کار کمپانی شیائومی، نوید آینده ای درخشان می داد. امروزه گوشی ها و لوازم هوشمند زیادی با برندهای مختلف در دنیا وجود دارد؛ پس کار شیائومی سخت به نظر می رسد و با گرگ های فناوری رقابت طاقت فرسایی خواهد داشت.
اولین قدم شیائومی با ورود به بازار سخت افزارها

اولین گامی که شیائومی در مسیر سخت افزارها گذاشت تولید گوشی هوشمند Mi one بود. گوشی Mi one کار خود را با قدرت شروع نکرده بود، اما گام مثبت آن کار سخت شیائومی بر روی قطعات سخت افزاری داخلی آن بود که زحمات بسیاری کشیده شده بود. قطعات علی رغم کارکرد اولیه شیائومی خوب به نظر می‌رسید و قیمت مناسب آن بازار الکترونیک را گرد و غباری کرد. بسیاری از عموم این نوع گوشی را یک تقلید از آیفون می دانستند در حالی که خود کمپانی معتقد بود درآمد خود را مدیون خدمات و محتوای داخلی گوشی است. در حقیقت گام مثبت آن را بیشتر می توان قیمت ارزان و با کیفیت بودن پلتفرم دانست.

شیائومی روند پیشرفت خود را ادامه داد. تولید گوشی پیشرفته تری مانند Mi 2 که اولین های پردازنده اسنپدراگون را در خود داشت نشان از قدم های بلند دیگر کمپانی یود. Mi 2 یک گوشی هوشمندی بود که در کنار برخی برندهای معروف پردازنده مرکزی اسنپدراگون s4 را در خود جای داده بود. در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۰ میلیون گوشی هوشمند Mi 2 به فروش رفت. در ن سال شیائومی پنجمین پر فروش ترین گوشی سال در چین شناخته شد. لذا تعداد فروش گوشی های شیائومی تا اوایل ۲۰۱۴ به ۲۶ میلیون گوشی رسید.

سال ۲۰۱۴ نوبت به نسخه دیگری از گوشی می یعنی Mi 3 افتاد. مطمئناً کمپانی شیائومی فکر آن را کرده بود که فروش خود را در جاهای دیگر هم تست کند. هند که سریع ترین روند خرید و فروش گوشی های هوشمند را در جهان در خود دارد، جولانگاه فروش گوشی های هوشمند Mi 3 شیائومی شد. فروشگاه اینترنتی هند که فلیپکارت نام دارد به سرعت گوشی های Mi 3 را در دسترس کاربران قرار داد. همچنین موتورلا نیز فروشنده گوشی های Mi 3 شد. سرعت فروش این گوشی به حدی بالا بود که تعداد گوشی های محدود شیائومی Mi 3 در چند ثانیه درو شد.

شیائومی که لقمه خود را چرب تر از همیشه می دید تصمیم بزرگی گرفت و در آخرین ماه های سال ۲۰۱۴ از طریق کمپانی هند نسخه جدید Mi 4 را به بازار برزیل روانه کرد. گوشی هوشمند Mi 4 به همراه مچ بند جدید شیائومی رونمایی شد. پس از چند مدت که بازار داغ تر از همیشه به نظر می رسید تیر دیگری از شیائومی بر پیکره دنیای فناوری وارد شد که آن معرفی محصولی جدید به نام ردمی ۲ بود. Redmi 2 در بازار پر فراز برزیلی ها فروش دوچندانی پیدا کرد.

قدم های کمپانی شیائومی یکی از پس از دیگری بلندتر برداشته می شد. تولید گوشی های هوشمند Mi 5 و می مکس در سال ۲۰۱۶ و Mi 6 در سال ۲۰۱۷ که دارای غول پردازنده های اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۳۵ بود مصرف گوشی ها را حد زیادی پایین آورد تا کاربران علی رغم خریدی ارزان، گوشی پیشرفته ای را نیز در اختیار داشته باشند.

اکنون چند سال از عرضه گوشی های شیائومی می‌گذرد تا امسال که گوشی های شیائومی می ۱۰ پرو و شیائومی میکس آلفا سر و گردن کمپانی را بالا نگه داشته اند. بد نیست نگاهی به گوشی شیائومی میکس آلفا بندازید تا متوجه دستپخت این کمپانی شوید.
شرکت های مطرح و رقابت سخت کمپانی شیائومی با آن ها

سر برآوردن شرکت کمپانی شیائومی در میان گرگ های فناوری کار بسیار سختی به نظر می رسید، اما شیائومی توانست در سال ۲۰۱۴ تعداد بی شماری از گوشی های خود را به فروش برساند. این اتفاق در حالی افتاد که همه، کمپانی شیائومی را یک شرکت نوپا می دیدند. فروش چشمگیر گوشی های شیائومی در هند نیز عرصه رقابت را برای گوشی های دیگر برندها تنگ کرده بود. شیائومی اگرچه شباهت بسیاری به اپل دارد، ولی در نوع خود محتوای متفاوتی را ارائه می دهد. کمپانی شیائومی به مانند کمپانی اپل علاوه بر نرم افزارها که شروع و آغاز به کار آن بود در حوزه سخت افزار هم وارد عمل شد و موفق از آب درآمد. برتری گوشی های هوشمند کمپانی شیائومی نسبت به دیگر شرکت ها یک امر نسبی و سلیقه ای است. چه بسا اپل و شیائومی هر دو نرم افزارها و سخت افزارهای مشابهی را به بازار عرضه می کنند و هر دو قدرت بالایی در محور ارز تکنولوژی دارند؛ با این تفاوت که اپل کالاهای خود را با قیمت بیشتری عرضه می کند و شیائومی علاوه بر کیفیت مناسب، قیمت ارزانی را هم دارد.
ترفندهای فروش و کسب درآمد شرکت شیائومی

گوشی های شیائومی همان گونه که بررسی کردیم فروش بسیار بالایی را پشت سر گذاشتند. هنوز هم این فروش دست و پا گیر شرکت شیائومی است و فروش خود را مدیون کالاهای جدید خود است. گوشی های هوشمند شیائومی تا اوایل سال ۲۰۱۹ فروش خوبی داشتند ولی پس از پشت سر گذاشتن فصل سوم، با افت چند درصدی رو به رو شدند. تنها پیشرفت ۲۰ درصدی آن ها علی رغم فروش کم گوشی های هوشمند، تجهیزات هوشمند خانگی از طریق اینترنت و اشیا بوده است. فروش گوشی های هوشمند شیائومی در پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴٫۶۰ میلیارد دلار بوده که با کاهش ۷ درصدی مواجه شده است. در حقیقت کمپانی شیائومی در دهه سوم سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲ میلیون گوشی را روانه بازار کرد که نتوانست تعداد بی شماری از آن ها را بفروشد، لذا در مکان چهارم قرار گرفت. فروش دو میلیاردی تجهیزات خانگی به نسبت تولیدات آن چیزی حدود ۴۵ درصد افزایش درآمد داشته است. شما گوشی های هوشمند و لپ تاپ های شیائومی را کنار بگذارید. تجهیزات هوشمند خانگش فقط ۸۲۰ میلیون دلار را به تنهایی در جیب کمپانی فرو برده است. لذا اکثر سود سهامی در سالی که گذشت، تجهیزات خانگی هوشمند تشکیل داده است. فراموش نشود که درآمدزایی سال ۲۰۱۹ شیائومی نسبت به سال ۲۰۱۸ بیشتر بوده است؛ چرا که در سال ۲۰۱۸ سود شرکت شیائومی ۲۷ درصد بیشتر نبوده است.

داستان فروش کالاهای شیائومی آنچنان متفاوت تر از دیگر کمپانی ها نیست. به مانند بیشتر کمپانی ها اکثر استراتژی فروش کمپانی متمرکز بر روش آنلاین است. یعنی از طریق نرم افزارها، سعی در فروش سخت افزارهای خود را دارند. لذا روش فروش یک ترفند نرم افزاری است. توجه داشته باشیم که شیائومی به جد، به تصمیم های کاربران و خریداران خود احترام می گذارد. لی جون در سری صحبت های خود گفت:

من پس از عرضه کالاهای خود و فروش آن ها، پس از یک هفته آخرین دیدگاه های کاربران خود و خریدارانم را چک می‌کنم و پس از توضیح هر گونه مشکل سعی دارم مشکلات وارده را در این نسخه و حتی نسخه های بعدی رفع کنم. پس شرکت شیائومی را یک کمپانی مشتری مدار نیز می توان صدا زد.

شرکت شیائومی
کمپانی شیائومی و بازخوردهای مثبت و منفی آن

پس از پا گرفتن شرکت شیائومی در تمامی رقابت ها، این کمپانی با فراز و نشیب های بسیاری همراه شد. مطمئناً تجربه کم این برند نوپا کار را برای شرکت سخت کرده بود. اگرچه هشت کمپانی به این شرکت کمک هایی کردند ولی محدودیت قطعات یدکی الطاف شرکت های بزرگ را به کمپانی از نظرها خارج می کردند. شاید به نظر گفتن این مطلب خوب به نظر نرسد ولی اگر بر روی محصولات این کمپانی دقت کنیم عبارت Made in China را بر روی آن مشاهده می کنیم که ممکن است بسیاری از افراد را از خرید محصولات شیائومی بر حذر دارد.
همچنین فروش صرفاً آنلاین محصولات و عدم استفاده از فروش آفلاین، روند خرید و فروش و کسب درآمد محصولات شیائومی را کند می کند.

حقایقی جالب درباره شرکت شرکت شیائومی

حقایقی در باره شرکت کمپانی وجود دارد که بد نیست به آن ها اشاره ای داشته باشیم:

* شرکت شیائومی از شرکت هایی است که در گینس نیز رکورددار بوده است. سال ۲۰۱۵ بود که شیائومی با فروش بیش از دو میلیارد گوشی هوشمند در ۲۴ ساعت رکورد خود را در گینس ثبت کند. همچنین در کنار گوشی های هوشمند، توانست ۷۷۰ هزار گجت هوشمند خانگی را به فروش برساند که خود یک رکورد بی نظیر به شمار می رفت.

* دامنه mi.com اولین دامنه خریداری شده توسط شیائومی بود که ۳٫۶ میلیون دلار برای کمپانی هزینه برداشت. این دامین، گران ترین دامینی بود که در سال ۲۰۱۴ به فروش رفت.

* سود حاصل هر یک از محصولات شیائومی در هر سال فقط ۵ درصد خواهد بود. یعنی شما گوشی های هوشمند و یا هر وسیله ی شیائومی را بخرید فقط ۵ درصد از آن به عنوان سود در جیب کمپانی می رود. این سود ۵ درصدی که بسیار کمتر از دیگر برندها است یک قانون به شمار می رود.

* عبارت mi که لوگوی مطرح شرکت شیائومی است در نگاه اول ساده به نظر می رسد. اما کافی است ۱۸۰ درجه این لوگو را بچرخانید. متوجه یک عبارت چینی خواهید شد که در صورت ترجمه، معنی «قلب» می دهد. البته گفته شده که ممکن است mi خلاصه عبارت Mobile Internet باشد.

شرکت شیائومی
معرفی برخی از محصولات برتر کمپانی شیائومی

اکنون که تاریخچه شرکت شیائومی و رقابت سرسخت آن را با غول های فناوری بررسی کردیم وقت آن رسیده نگاهی به کالاهای این برند هم داشته باشیم.

– گوشی های هوشمند: همان طور که خواندیم گوشی های هوشمند گام های بلندپروازانه‌ی شرکت شیائومی بود.

– گجت های هوشمند خانگی:

* لامپ LED Yeelight: این لامپ که یکی از گجت های هوشمند خانگی است محصولی از شرکت شیائومی است. این لامپ از نوع رشته ای نیز به فروش می رسد.

* جاروبرقی رباتیک می بات: ضمن کف شوی و دارای مواد شوینده سطوح

* کیت هوشمند خانگی بت عنوان کیت خانه هوشمند، حاوی حسگر تشخیص چهره، پریز هوشمند، سوییچ های بی سیم و سنسورهای درب ورودی و پنجره ها و …

– Mi بند ۲: مچ بندی می بند ۲ از پرفروش ترین محصولات شرکت به شمار می رود که با مجهز بودن به نمایشگر OLED، چکاب سنسور ضربان قلب، شمارش قدم های روزانه شما و ضبط خودکار تایمینک خوابتان رکورد بی نظیری را در دنیای فناوری به نام کمپانی ثبت کرده است.

دیگر فناوری های روز شیائومی شاهمل کوله پشتی های هوشمند مسافرتی، کفش های هوشمند، پروژکتورهای هوشمند و … می‌باشد که روند کمپانی را در سال های اخیر دچار گرگونی کرد.

شرکت شیائومی
چرا شیائومی بزرگترین کابوس اپل در کشورهای در حال توسعه است؟

هنگامی که اپل iOS 9 را به صورت رسمی منتشر کند، سرویس جدید این کمپانی که نشان دادن اطلاعات حمل و نقل در نقشه‌های آیفون می‌باشد تنها برای ده کشور در سرتاسر جهان به جز چین فعال خواهد بود. این در حالیست که کاربران چینی آیفون در ۳۰۰ منطقه از این کشور می‌توانند این سرویس را به محض ارائه شدن استفاده کنند.

این تنها یکی از دلیل‌هایی می‌باشد که می‌توان بر اهمیت کشور چین برای اپل نام برد. حتی تیم کوک نیز در گذشته اعلام کرده بود که باید هدف اصلی خود را به زودی بازار چین قرار دهند. اما اگر او بخواهد فروش خوبی را در چین داشته باشد طبیعتا کمپانی‌های زیادی رقیب وی خواهند بود. می‌توان مهم‌ترین این کمپانی‌ها را کمپانی شیائومی دانست.

شیائومی برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۱ اولین گوشی هوشمند خود را معرفی کرد. این کمپانی که توسط Lei Jun بنیان شده و در شهر پکن چین نیز دفتر اصلی خود را راه انداخته بعد از اپل و سامسونگ تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین برند‌های جهانی در زمینه‌ی فروش گوشی‌های هوشمند شده است. تمامی ۶۴ میلیون گوشی هوشمندی که شیائومی تاکنون عرضه کرده همگی در بازار چین به فروش رفته است و هنوز دیگر مناطق به طور کامل نتوانستند از این کمپانی سودی ببرند.

چرا شیائومی بزرگترین کابوس اپل در کشورهای در حال توسعه است؟

در غرب اوضاع کمی متفاوت است، به طوریکه بسیاری شیائومی را متهم به تقلید از اپل کرده‌اند. در واقع به گفته‌ی کاربران غربی، شیائومی از اپل تقلید می‌کند و سعی دارد با ارائه‌ی سخت افزاری نامناسب و جنس بدنه‌ای ضعیف گوشی های ارزان قیمتی را با تبلیغات فراوان عرضه کند.

اما شیائومی با عملکرد خود خلاف این حرف را اثبات کرده است. گوشی‌های سری Mi شیائومی با سخت افزاری کاملا مناسب و قیمتی بسیار ایده‌آل توانسته‌اند پاسخگوی کسانی که قدرت خرید زیادی را ندارند، باشند. شیائومی با استفاده از سیستم عامل گوگل و اضافه کردن چیپست‌های پرسرعت و نمایشگر‌های قدرت‌مند گوشی‌های بسیار مناسبی را تاکنون ارائه داده است. این شرکت گوشی‌های خود را معمولا با تخفیف‌های مناسبی در چین به فروش رسانده و هر هفته نیز به روز رسانی‌های مختلفی با توجه به نظر و فیدبک کاربران منتشر می‌کند که باعث شده به هر چه روان‌تر اجرا شدن برنامه‌ها در گوشی کمک بسزایی کند. حال این کمپانی قصد دارد قدم‌های خود را فراتر از گوشی‌های هوشمند بردارد و به سراغ تولید و ساخت تلوزیون‌های ۴K نیز برود.

چرا شیائومی بزرگترین کابوس اپل در کشورهای در حال توسعه است؟

اقدامات شیائومی هیچ کدام فعلا نتوانسته مانع از پیشرفت اپل در چین شود. اپل با توجه به نام و برند معتبری که دارد به خوبی می‌تواند با قیمت‌های بسیار بالا و البته منصفانه گوشی‌های هوشمند خود را در این کشور به فروش برساند. کافیست نگاهی به آمار ارائه شده بیندازیم. در شش ماه گذشته تعداد گوشی‌های فروش رفته توسط اپل در چین از شیائومی بیشتر بوده است.

شاید بهتر باشد شیائومی فراتز از کشور چین نیز محصولات خود را ارائه کند که تا حدودی نیز این کار را آغاز کرده است. شیائومی در جدیدترین اقدام خود دست به فروش هدفون‌های خود در کشور آمریکا و قاره‌ی اروپا زده است. شاید اگر شیائومی بخواهد گوشی‌های ارزان قیمت خود را در آمریکا عرضه کند نتواند به موفقیت زیادی برسد. در ابتدا اپل در آمریکا از محبوبیت فوق العاده‌ای برخوردار است؛ سپس بیشتر مردم آمریکا با قیمت‌های گوشی‌های اپل مشکلی ندارند و توانایی خرید آن‌ها را دارند بنابراین نیازی به گوشی ارزان‌ قیمت‌تری فعلا دیده نمی‌شود.

چرا شیائومی بزرگترین کابوس اپل در کشورهای در حال توسعه است؟

شاید بتوان بهترین مقصد شیائومی را کشور هند دانست. همانطور که می‌دانید شیائومی گوشی Mi4 را در هند تولید می‌کند تا قیمت فروش آن نیز در هند کمتر شود. همچنین در هند تعداد فروش آیفون‌های اپل بسیار کمتر از چین و آمریکا می‌باشد. برزیل نیز می‌تواند یکی دیگر از مقاصد شیائومی باشد. در ماه ژوئن شیائومی با به راه انداختن طوفانی از طریق گوشی ۱۶۰ دلاری Redmi 2 در برزیل سر و صدای زیادی برپا کرد.

فعلا مشخص نیست که برنامه‌های‌ آینده‌ی شیائومی برای دیگر نقاط جهان و همچنین برنامه‌های اپل برای کشور چین چه می‌باشد. به نظر می‌رسد شیائومی هنوز کار زیادی را در پیش دارد تا بتواند اعتماد کاربرانی که از آیفون‌های اپل استفاده می‌کنند را جلب کند هر چند کار بسیار سختی را در پیش روی خود دارد.

شیائومی با نوت‌بوکی Mi Notebook Pro در سودای رقابت با مک‌بوک‌پروهای اپل

شرکت شیائومی در مراسم دیروز خود چندین گجت جدید از جمله اسمارت‌فون‌های رده بالای «Mi Mix 2» و رده میانی «Mi Note 3» و یک نوت‌بوک به نام «Mi Notebook Pro» معرفی کرد. به نظر می‌رسد شیائومی نوت‌بوک جدیدش را برای رقابت با مک‌بوک‌ پروهای اپل تجهیز کرده است.

سال گذشته؛ شیائومی نوت‌بوکی به نام «Mi Notebook Air» معرفی کرد که هم در مشخصات و طراحی و هم در نام شبیه به نوت‌بوک‌های مک‌بوک اپل بود. اما امسال شیائومی «می نوت‌بوک پرو» را با مشخصات و نام شبیه به مک‌بوک‌پرو اپل معرفی می‌کند. این نوت‌بوک یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با دقت تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. صفحه‌نمایش این نوت‌بوک روکشی از گوریلا گلس ۳ با لبه‌ها و قاب‌های بسیار باریکی دارد و از هشتمین نسل پردازنده‌های چهار هسته‌ای Core i7 به همراه ۱۶ گیگابایت حافظه رم سود می‌برد. میزان حافظه داخلی نوت‌بوک جدید شیائومی یک ترابایت است و از کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس MX150 سود می‌برد.

خوب تا اینجا؛ اندازه نمایشگرها شبیه به هم است ولی مک‌بوک‌پرو اپل دقت تصویر ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسلی دارد و از پنل رتینا با فناوری IPS سود می‌برد. همچنین؛ چگالی پیکسل نمایشگرهای مک‌بوک‌پرو ۲۲۰ پیکسل در هر اینچ است. پردازنده و رم هر دو دستگاه شبیه به هم است. میزان حافظه داخلی مک‌بوک‌پروها ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت است. کارت‌های گرافیک نوت‌بوک‌های اپل نیز ساخت ای‌ام‌دی و مدل‌های Radeon Pro 555 و Radeon Pro 560 هستند.

نوت‌بوک شیائومی از یک سنسور اثرانگشت در ترک‌پد خود سود می‌برد و به کارت‌خوان ۳ در ۱، درگاه USB-C در کنار دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه HDMI کامل مجهز شده است. شیائومی مدعی است این ترکیب درگاه‌های ارتباطی بسیار بهتر از مک‌بوک‌‌پرو اپل است که تنها از ۴ درگاه Thunderbolt 3 از نوع USB-C سود می‌برد. شاید در اینجا حق با شیائومی باشد و برای کاربران معمولی درگاه‌های متنوع راحت‌تر باشد.

ضخامت «می‌ نوت‌بوک پرو» حدود ۱۵.۹ میلی‌متر است و ۱.۹۵ کیلوگرم وزن دارد. بلندگوهای آن ساخت شرکت «هارمن» هستند و از فناوری دالبی پشتیبانی می‌کنند. این نوت‌بوک یک باتری ۶۰ وات ساعتی دارد که با فناوری شارژ سریع می‌تواند در ۳۵ دقیقه حدود ۵۰ درصد شارژ شود. یادآوری می‌کنیم که وزن مک‌بوک‌پروهای اپل ۱.۸۳ کیلوگرم و ضخامت‌شان ۱.۵۵ سانتی‌متر است.

شیائومی می‌گوید اندازه کلیدهای صفحه‌کلید نوت‌بوک‌اش حدود ۱۹ درصد بزرگ‌تر از مک‌بوک‌پرو اپل هستند تا راحتی و ارگونومی بهتری هنگام تایپ کردن در اختیار کاربرش قرار دهند.

روی کاغذ؛ نوت‌بوک جدید شیائومی مشخصات سخت‌افزاری بسیار خوبی دارد و اگر از نمایشگر نسبتا رده متوسط آن (۱۰۸۰p) چشم‌پوشی کنیم؛ با محدوده قیمتی ۸۵۰ تا ۱۰۷۵ دلار بسیار مقرون‌به‌صرفه ( در مقابل ۲۸۰۰ دلار مک‌بوک‌پرو) و وسوسه‌انگیز است اما کجا می‌توان این نوت‌بوک را پیدا کرد و خرید؟

سال گذشته؛ شیائومی نوت‌بوک Mi Notebook Air خود را فقط در چین به فروش رساند؛ پس احتمالا فروش Mi Notebook Pro هم محدود به چین بشود و باید امیدوار باشیم مدل‌های قاچاق آن وارد بازارهای خاورمیانه شود.

منبع:https://www.1pezeshk.com/
داستان برند شیائومی
۳۱دسامبر
داستان برند شیائومی

شرکت شیائومی به عنوان یکی از شناخته ‌شده‌ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیک در چین و دنیا مطرح است. این برند موفق شد که در سال ۲۰۱۷ جایگاه پنجمین تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند را در جهان به خود اختصاص دهد. این برند چینی در عرصه‌ی طراحی، ساخت و فروش گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های موبایل، لپ‌تاپ و دیگر تجهیزات الکترونیک فعالیت می‌کند.

شیائومی

محصولات شیائومی شامل گوشی‌های هوشمند می مکس ۲، می ۵، می نوت ۲، می میکس، ردمی ۴A، تلویزیون می تی وی، مچ بند هوشمند می بند ۲، لوازم خانگی هوشمند می اسمارت هوم، و دیگر دستگاه‌های جانبی است. در سال ۲۰۱۶، این تولید کننده‌ی چینی توانست حدود ۱۰۰ میلیون گوشی هوشمند خود را به فروش برساند و محصولات خود را در کشورهایی همچون تایوان، هنگ کنگ، سنگاپور، مالزی، فیلیپین، هند، اندونزی و برزیل هم عرضه کند. هدف شیائومی گسترش جایگاهش در دنیا و تبدیل برندش به یک برند جهانی است.

آغاز به کار شیائومی

شیائومی در آوریل سال ۲۰۱۰ با ۸ شریک تجاری با تمرکز بر ساخت گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و باکیفیت، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی در پکن تأسیس شد. یکی از شرکا، لین بین از مدیران سابق گوگل بود. لی جون ۴۱ ساله در آن زمان موسس و مدیرعامل این شرکت بود و پیش از آن ریاست شرکت کینگ‌سافت را بر عهده داشت. تامین سرمایه‌ی شیائومی توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپوری، دو شرکت چینی و شرکت آمریکایی کوالکام صورت گرفت.

چند ماه پس از تاسیس شرکت، لی جون از رابط کاربری مبتنی بر اندروید خود به نام MIUI رونمایی کرد. به طوری که در سال ۲۰۱۴، MIUI بر روی بیش از ۲۰۰ دستگاه نصب شد. از طرفی این رابط کاربری به دو زبان چینی و انگلیسی برای غیر توسعه دهندگان هم قابل دسترس بود. به طوری که در پایان سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۰ میلیون کاربر از MIUI استفاده می‌کردند. آماری که برای یک شرکت نوپا بسیار چشم‌گیر است.

شباهت‌هایی بین رام MIUI و iOS در خصوص استفاده‌ی بسیار آسان دیده می‌شود. ضمن این که خدمات پیشرفته‌ای همچون پشتیبان‌گیری ابری، استفاده‌ی آسان پخش کننده موسیقی و اپلیکیشن‌های فروشگاه خود را ارایه می‌دهد.

ورود شیائومی به بازار سخت‌افزار

در سال ۲۰۱۱، شیائومی گوشی هوشمند می وان (Mi One) را به بازار معرفی کرد. بنابراین، این برند موفق شد علاوه بر نرم‌افزار، در زمینه‌ی سخت‌افزار هم وارد عمل شود. گوشی Mi One در آن زمان با مشخصات و قیمتی عالی به بازار عرضه شد. محصولی که بیان‌گر فلسفه‌ی برند شیائومی بود: ارزان اما باکیفیت!

هر چند که از نظر تحلیل‌گران، شیائومی به سرعت لقب اپل چینی را به خود اختصاص داد، اما خود این برند ترجیح می‌داد با آمازون مقایسه شود و بیشترین بخش درآمدش از طریق محتوا و خدماتی که ارایه می‌دهد، باشد.

شیائومی

در اوت ۲۰۱۲، شیائومی گوشی هوشمند شیائومی می ۲ (Mi2) را معرفی کرد. این گوشی به پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون S4 پرو، پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتز، رم ۲ گیگابایت و تراشه‌ی گرافیگی آدرنو ۳۲۰ مجهز بود. شیائومی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که توانسته است ۱۰ میلیون گوشی هوشمند Mi2 را در عرض ۱۱ ماه به فروش برساند.

گوشی‌های Mi2 در کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند فروخته شده‌اند. در ۵ سپتامبر ۲۰۱۳، لی جون، مدیر عامل شیائومی تصمیم خود را در خصوص ارایه‌ی تلویزیون هوشمند ۴۷ اینچی سه بعدی مبتنی بر اندروید، اعلام کرد. در سپتامبر ۲۰۱۳، شیائومی گوشی هوشمند خود Mi3 را در دو سری عرضه کرد.

اولین نسخه مجهز به پردازنده‌ی قوی اسنپدراگون ۸۰۰ کوالکام با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و نسخه‌ی دوم مجهز به پردازنده‌ی تگرا ۴ انویدیا بود. در همان ماه شیائومی تصمیم گرفت تا نخستین فروشگاه خود را در شهر پکن افتتاح کند. در اکتبر ۲۰۱۳، شیائومی به عنوان پنجمین گوشی هوشمند پر استفاده در چین معرفی شد. شیائومی توانست ۲۶.۱ میلیون گوشی هوشمند را در فاصله‌ی زمانی سال ۲۰۱۳ تا نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۴ به فروش برساند.

شیائومی در بازار هند؛ شروع فروتنانه!

بازار هند سریع‌ترین رشد را در بین بازارهای گوشی‌‌های هوشمند دارد، از این رو موفقیت در آن برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مهم و ضروری است. در ژوئیه‌ی ۲۰۱۴، شیائومی اولین گوشی هوشمند مدل Mi3 خود را در بازار هند عرضه کرد. به این ترتیب در یک نشست مطبوعاتی کم سر و صدا که در یک سالن کوچک برگزار شد، شیائومی در هند اعلام حضور کرد.

برای ورود به بازار هند شیائومی از شراکت بزرگ‌ترین وبسایت فروش اینترنتی هند به نام فلیپکارت Flipkart بهره گرفت. به این ترتیب، مشتریان علاقه‌مند باید برای خرید گوشی شیائومی اقدام به ثبت نام می‌کردند و موجودی محدود شیائومی در عرض چند ثانیه به فروش رفت! پیش از شیائومی شرکت موتورولا اقدام به این گونه فروش‌های انحصاری در چین کرده بود و پس از شیائومی هم شمار زیادی از تولیدکنندگان چینی اقدام به این سبک از فروش در هند کردند. با این حال، شیائومی برنامه‌های بزرگ‌تری پیش رو داشت!

شیائومی در سال ۲۰۱۵: از هند تا برزیل!

در آوریل ۲۰۱۵، شیائومی اعلام کرد که سری دستگاه‌های Mi را در سایت‌های مطرح تجارت آنلاین هند و همچنین برای نخستین بار در خرده فروش‌های آفلامدیین به فروش گذاشته است. در ۲۳ آوریل ۲۰۱۵، لی جون و معاونش هوگو بارا، گوشی هوشمند جدید به نام Mi4i را در چین رونمایی کردند. مچ بند می ‌بند هم در همان رویداد معرفی شد.

شیائومی

در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵، شیائومی محصول ردمی ۲ (Redmi 2) را در بازار برزیل عرضه کرد. به این ترتیب برای اولین بار شیائومی توانست در خارج از چین و آسیا گوشی هوشمند خود را به فروش برساند.

شیائومی در سال ۲۰۱۶: ورود می ۵ و می مکس

در اوایل سال ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند Mi 5 را که مجهز به پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ بود معرفی کرد. صفحه نمایش فول اچ دی ۵.۱۵ اینچ ۱۰۸۰p که نور پس زمینه‌ی آن از تکنولوژی ۱۶-LED بهره گرفته و روشنایی تصویر آن معادل ۶۰۰ نیت است.

در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۶، شیائومی گوشی هوشمند می مکس را با پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ۶۵۰ و ۶۵۲ عرضه کرد. این دستگاه از نظر مصرف انرژی به صرفه بود و ویژگی‌های آن صفحه نمایش فول اچ دی ۶.۴ اینچی، باتری ۴۸۵۰ میلی آمپر ساعتی، رم ۴ گیگابایت، دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل و سنسور اثر انگشت بود. در همین سال، شیائومی فعالیت خود را در برزیل شروع کرد و در نیمه‌ی دوم سال آنجا را ترک کرد.

شیائومی در سال ۲۰۱۷: از پاکستان تا اسپانیا

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۷، شیائومی محصولات سری Mi و نوت خود را به صورت رسمی در پاکستان عرضه کرد. در آوریل همین سال، شیائومی پرچم‌دار Mi6 را با اسنپدراگون ۸۳۵ معرفی کرد. در ماه می هم، شیائومی فروشگاه‌های خود را با عنوان MI Home در کشورهای هند، بنگلادش، بنگلور تاسیس کرد. در ماه می، شیائومی گوشی هوشمند می مکس ۲ (Mi Max 2) با صفحه نمایش ۶.۴۴ اینچی IPS معرفی کرد. در آگوست سال ۲۰۱۷، شیائومی نسخه ۹ رابط کاربری MIUI V9 را در کنار گوشی هوشمد می ۵ ایکس ارایه داد. در همین ماه بود که شیائومی اولین فروشگاه خود را در فیصل آباد پاکستان افتتاح کرد.

استراتژی فروش شیائومی

استٰاتژی فروش شیائومی بسیار با استراتژی فروش برندهای مطرحی چون سامسونگ و اپل متفاوت است. لی جون، مدیرعامل شیائومی بر این عقیده است که قیمت‌های عرضه شده توسط برندهای اپل و سامسونگ متناسب با کیفیت و خدمات محصولات‌شان نیست و در واقع این برندها بیشتر پول هیاهوی تبلیغاتی‌شان را از مشتریان خود می‌گیرند. شیائومی بر خلاف سامسونگ و اپل حاشیه سود بالایی ندارد.

عمده‌ی فروش این برند از طریق آنلاین است از این رو هزینه‌ی کم‌تری بابت نیروی فروش و موارد مربوط به آن می پردازد. بنابراین شیائومی باکی ندارد که محصولش ۱۸ ماه داخل کارتن بماند! در طی این مدت هم قطعات سخت افزاری ارزان‌تر شده و طبیعتا قیمت محصول هم ارزان‌تر می‌شود. لوازم جانبی گوشی، گجت‌های هوشمند خانگی، اپلیکیشن‌ها و ویدیوهای آنلاین از جمله محصولاتی هستند که فروش آن‌ها درآمد شیائومی را تامین می‌کند.

روش فروش شیائومی متفاوت بوده و عمده‌ی فروش محصولات این برند به شیوه‌ی آنلاین است

در واقع، شیائومی عرصه‌ی سخت‌افزار را تنها ابزاری برای انتقال نرم‌افزار و سرویس‌های اینترنتی می‌داند. به همین دلیل هوگو بارا در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند:

ما بیشتر از این که یک تولید کننده‌ی سخت‌افزاری باشیم، در عرصه‌ی نرم‌افزار و اینترنت عمل می‌کنیم.

در زمینه‌ی تبلیغات، شیائومی به شیوه‌ی تبلیغات سنتی اعتقادی ندارد و با استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی و تکیه بر بازخوردهای مشتریانش در جهت تبلیغ محصولات خود عمل می‌کند.

شیائومی و مشتری مداری

لی جون، در خصوص اهمیت به بازخود نظرات مشتریانش می‌گوید:

زمانی که در کینگ‌سافت بودم، فرصت این را داشتم که با شرکت‌هایی چون نوکیا و موتورولا هم کار کنم. در آن برهه، این دو شرکت جزو غول‌های زمان خود بودند. یک روز به مسئول R&D هر دو شرکت چند مشکل را گوشزد کردم. آن‌ها در ظاهر حرف من را قبول کردند اما در عمل حرکتی از آن‌ها ندیدم. بنابرین تصمیم گرفتم که اگر روزی سازنده‌ی گوشی همراه شدم، شما بتوانید هر مشکلی که در خصوص محصول وجود دارد را اطلاع دهید. اگر قابل توجیه باشد، بلافاصله بر روی آن کار خواهیم کرد. من در عرض یک هفته، آخرین نظرات کاربرانم را بررسی می‌کنم. ضمن این که مدیران تولید شیائومی زمان زیادی از وقت خود را صرف مطالعه‌ی انجمن‌های کاربران در اینترنت می‌کنند. به این ترتیب، وقتی پیشنهادی دریافت می‌شود بلافاصله به مهندسان شرکت منتقل خواهد شد. بعضی از موارد پیشنهاد شده می‌توانند در عرض یک هفته روی محصول پیاده‌سازی شوند.

طرفداران شیائومی

شیائومی اولین سازنده‌ی گوشی‌های هوشمد اندرویدی است که طرفداران پر و پا قرص و متعصبی در حد طرفداران محصولات اپل دارد.

مشتریان اپل به وفاداری معروف هستند. به طوری که این گروه حاضر هستند روزها در صف‌های طولانی بایستند تا آخرین محصول اپل را خریداری کنند. شاید بتوان گفت که اپل جدی‌ترین طرفداران را در بین تولیدکنندگان محصولات الکترونیک در این سیاره دارد. (البته سامسونگ هم طرفداران زیادی دارد اما به اندازه‌ی اپلی‌ها پر سر و صدا نیستند!)

اما طرفداران شیائومی کاملا از جنس دیگری هستند.

آن‌ها اسم خود را Mi-fans گذاشته‌اند و باشگاه‌های طرفداری دارند! حتی نام روز ۶ آوریل را روز طرفداران می Mi Day نام‌گذاری کرده‌اند که در آن روز شیائومی هم کمپین‌های فروشی به خصوصی برگزار می‌کند تا محصولات جدیدش را معرفی کند.

آن‌ها اغلب به نقاط مختلف چین سفر می‌کنند تا در راه‌اندازی‌های جدید این برند شرکت کنند. طی یک فستیوال که شیائومی در ان چهارمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گرفت، شرکت تعداد ۱۷۰,۰۰۰ عروسک خرگوش شیائومی را به فروش رساند. در واقع این عروسک نمادی از شیائومی است که در بین طرفداران این برند محبوبیت زیادی دارد. در سال ۲۰۱۴ هم شیائومی موفق شد تا در فستیوال روز Mi Day فروش ۲۴۳ میلیون دلاری داشته باشد. رقمی که در یک فروش داخلی، نوعی رکورد است.

بر اساس گزارش تحقیقات برنشتاین، این موارد ربطی به یک بازاریابی پرهزینه ندارند. طبق تحقیقات برنشتاین، سامسونگ به عنوان یکی از نزدیک‌ترین رقبای شیائومی، حدود ۸ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های بازاریابی می‌کند. در حالی که این رقم در شیائومی معادل ۳.۲ درصد است. در واقع شیائومی طرفداران خود را نمی‌خرد! بلکه آن‌ها را به دست می‌آورد.

لی جون، بنیان‌گذار و مدیر عامل این برند هم شخصیتی مانند استیو جابز دارد. (که خوشبختانه برای این موضوع مجبور به پرداخت حق پتنت نیست!) شخصیت کاریزماتیک او هم در وفاداری مشتریانش نقش داشته است. ضمن این که خود لی جون هم اعلام کرده است که عمدا وضعیت ظاهری خود را شبیه به استیو جابز انتخاب کرده است و مانند او در رویدادها با جیم و پیراهن مشکی ظاهر می‌شود.

از طرفی، این برند به صورت فعالانه با مشتریان خود در حال تعامل است. به طوری که طرفداران شیائومی اغلب از طریق رسانه‌های اجتماعی با برند محبوب خود در ارتباط هستند تا جایی که از نظرات آن‌ها در خصوص افزودن ویژگی‌ها یا تغییرات بهبود دهنده استفاده می‌شود.

یکی از بنیان‌گذاران شیائومی در خصوص راز موفقیت این برند می‌گوید:

پاسخ من مشارکت مشتری است. در واقع شیائومی محصول نمی‌فروشد. آنچه شیائومی می‌فروشد، میل به بودن در بخشی از محصول است.
تحلیل‌گران صنعت بن تامپسون هم می‌گویند که محصول نهایی شیائومی یک ابزار الکترونیکی نیست بلکه نوعی سبک زندگی است.
فهرست
داستان برند شیائومی
محصولات شیائومی
ورود شیائومی به بازار سخت‌افزار
شیائومی در بازار هند؛ شروع فروتنانه!
شیائومی در سال ۲۰۱۵: از هند تا برزیل!
شیائومی در سال ۲۰۱۷: از پاکستان تا اسپانیا
استراتژی فروش شیائومی
تبلیغ محصولات شیائومی در شبکه های اجتماعی
شیائومی در مسیر موفقیت؛ نگاهی به هشت سال فعالیت افسارگسیخته‌ اپل چین
استراتژِی شیائومی درتولیدپاوربانک
تغییرات بازار
اکوسیستم شیائومی شکل می‌گیرد
شیائومی در سودای تبدیل شدن به یک شرکت خدمات‌دهی اینترنتی
دلایل مهم رشد سریع فروش و محبوبیت گوشی‌های شیائومی در دنیا!
رمزبتزریابی خاص شیائومی
سبک بازاریابی و فروش اختصاصی و خاص
استراتژی فروش شیائومی
نقطه قوت گوشی‌های شیائومی چیست؟
دلیل موفقیت شرکت شیائومی
شیائومی در حال تعقیب سامسونگ است
برتری شیائومی بر اپل در بازار جهانی فروش موبایل
تصاحب جایگاه اپل توسط شیائومی
کسب رضایت مشتری درشیائومی
چرا به شیائومی، اپلِ چین می‌گویند؟
حقایقی جالب درباره شرکت شرکت شیائومی
تجزیه و تحلیل نقاط قوت .ضعف و فرصت ها .تهدیدات در شیائومی
مزیت رقابتی شیائومی
بیانیه ماموریت شیائومی
استراتژی شیائومی درهند
تصمیم گیری چابک شیائومی درهند
نفوذ شیائومی در بازار تلفن های هوشمند هند
تحلیل سوات شیائومی
مدل سه گانه کسب وکار شیائومی هند

 

از طریق لینک زیر میتوانید فایل را دریافت کنید

دانلود مستقیـــم فایــل

به امید ارائه خدماتی پایدار و در خور به شما عزیزان