دانلود ویرایش تازه ب وظایف قانونی خود به شعبه یا نمایندگی محول نماید.

پ ) دفاتر بازرگانی ( سازمان توسعه تجارت)

این دفاتر زیرمجموعه ای از معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت کشور می باشند و بر حسب قاره به سه دفتر کلی شامل کشورهای اروپایی و آمریکایی، عربی و آفریقا و همچنین آسیا و اقیانوسیه تقسیم بندی شده اند.
اهم وظایف این دفاتر عبارتند از :

مطالعه و بررسی آمار، اطلاعات، قوانین و ضوابط بازرگانی و اوضاع اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی مربوط به کشورهای هدف به منظور آشنایی با سازمان ها و مقررات تجاری و انتخاب روش های مناسب در زمینه بازرگانی با کشورهای مورد نظر
هماهنگی در تنظیم روابط بازرگانی خارجی با وزارتخانه های ذیربط در چارچوب سیاست های دولت
بررسی مستمر تراز بازرگانی و ارائه گزارش های تحلیلی به منظور ایجاد هماهنگی های ضروری و ممکن و فراهم آوردن شرایط توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف در جهت بهبود تراز بازرگانی
بررسی و ارائه پیشنهاد برای فراهم آوردن امکانات همکاری های منطقه ای و گسترش آن ها با توجه به مصالح ملی
فراهم نمودن مقدمات بر پایی اجلاس کمیسیون هایی مشترک، تشکیل و شرکت در جلسات مربوطه با هماهنگی سایر وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط
بررسی و اظهارنظر از دیدگاه اقتصادی در مورد موافقت نامه هایی که توسط سایر وزارتخانه های ذیربط با کشورهای حوزه فعالیت منعقد می شود.
پیگیری و نظارت و انجام اقدامات لازم در جهت اجرای توافقات به عمل آمده و تصمیمات متخذه در کمیسیون های مشترک و مندرج در یادداشت های تفاهم، موافقت نامه ها و قراردادهای بازرگانی با کشورهای مربوط تا حصول نتیجه نهایی
همکاری با کمیسیون بازرگانی مجلس جهت بررسی قراردادها و موافقت نامه های بازرگانی منعقده با کشورهای حوزه فعالیت
ارائه پیشنهادهای لازم به منظور مبادله هیئت های تجاری با کشورهای حوزه فعالیت با توجه به سیاست های بازرگانی کشور و تنظیم گزارش های مربوط
هماهنگی و همکاری در زمینه اعزام هیئت های تجاری و تدوین برنامه های مربوط
مذاکره با سفرا، کاردارها، کاردان و مستشاران بازرگانی کشورهای حوزه فعالیت در جهت رفع تنگناها، مشکلات و یافتن راه حل های مناسب جهت توسعه روابط تجاری فی مابین
همکاری با سازمان های توسعه تجارت دیگر کشورها، اتاق های بازرگانی، تعاون و سازمان ها و نهادهای مرتبط با تجارت خارجی در داخل و خارج از کشور به منظور گسترش روابط بازرگانی
بررسی وضیعت بازار و کالاها در کشورهای هدف به منظور تدوین سیاست مدیریت بازار و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی
کوشش در جهت ایجاد بازار مشترک اسلامی به منظور برقراری روابط اقتصادی بین ممالک اسلامی با یکدیگر

ت ) اتاق ها و شورهای بازرگانی مشترک

اتاق های مشترک برای تشویق و توسعه روابط و مبادلات عامل های اقتصادی ایرانی و خارجی تشکیل می شوند و به نحوی عمل خواهند کرد که در جهت رشد و تقویت همکاری های اقتصادی بین دو کشور عمل نمایند.

کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی که در ارتباط با مبادلات اقتصادی فی مابین ایران و کشور خارجی خاص فعالیت داشته و دارند می توانند به عضویت اتاق های مشترک در آیند.

اعضای ایرانی اتاق مشترک باید قبلاً به عضویت یکی از اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران پذیرفته شده و عضویت آن ها معتبر باشد. اتاق های مشترک وابسته به اتاق ایران هستند، اما در قبال اعمال و تعهدات خود دارای مسئولیت حقوقی و مالی مستقل می باشند.

شخصیت هایی که در تحقق اهداف اتاق مشترک و پیشرفت مناسبات اقتصادی ایران و کشور مقابل خدمات فوق العاده انجام داده و یا ممکن است در آینده منشأ خدمات ارزنده گردند، با تصویب هیئت مدیره می توانند به عضویت یا ریاست افتخاری اتاق مشترک پذیرفته شوند.


مزایای بازاریابی بین المللی

استانداردهای بالاتری از زندگی را فراهم می‌کند

بازاریابی بین‌المللی سبک زندگی استاندارد بالایی را برای شهروندان کشورهای شرکت‌کننده در این بازار تضمین می‌کند. کالاهایی که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی خاص در کشور نمی‌توانند تولید کنند توسط کشورهای دیگر که مواد خام مورد نیاز برای تولید دارند، تولید می‌شوند و همچنین هیچ محدودیتی برای تولید وجود ندارد.

استفاده منطقی و بهینه از منابع را تضمین می کند

تخصیص منطقی منابع و اطمینان از بهترین استفاده از آن ها در سطح بین المللی یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی بین المللی است. همه ملل تشویق و دعوت می شوند تا آنچه را که مازاد موجود در کشور خودشان است را صادر کنند.

رشد سریع صنعتی

تقاضا برای کالاهای جدید از طریق بازار بین المللی ایجاد می شود. این منجر به رشد در اقتصاد صنعتی می شود. توسعه صنعتی یک کشور توسط بازاریابی بین المللی هدایت می شود. به عنوان مثال فرصت های شغلی جدید، استفاده کامل از منابع طبیعی و غیره.

مزایای هزینه های تطبیقی

بازاریابی بین‌المللی مزایای هزینه‌های تطبیقی برای تمام کشورهای شرکت‌کننده را تضمین می‌کند. این کشورها از مزایای تقسیم کار و تخصص در سطح بین‌المللی از طریق بازاریابی بین‌المللی بهره‌مند هستند.

همکاری های بین المللی و صلح جهانی

روابط تجاری ایجاد شده از طریق بازاریابی بین المللی ، همه ملت ها را به یکدیگر نزدیک می کند و به آن ها فرصتی می دهد تا اختلافات خود را از طریق تفاهم متقابل از بین ببرند. این امر همچنین کشورها را به همکاری مشترک با یکدیگر تشویق می کند. بدین ترتیب چرخه ای طراحی می شود که در آن کشورهای توسعه یافته در فعالیت های توسعه خود به کشورهای در حال توسعه کمک می کنند و این اختلافات اقتصادی و شکاف تکنولوژیکی بین کشورها را از بین می برد.

تبادل فرهنگی را تسهیل می کند

بازاریابی بین المللی باعث ایجاد تبادل اجتماعی و فرهنگی بین کشورهای مختلف در جهان می شود. در کنار کالاها، گرایش ها و مد روز از یک کشور به دیگری منتقل می شود و بدین ترتیب رابطه فرهنگی در بین ملل توسعه می یابد. بنابراین، ادغام فرهنگی در سطح جهانی حاصل می شود.

استفاده بهتر از تولید مازاد

کالاهایی که به صورت مازاد در یک کشور تولید می شوند به کشورهای دیگری که در بازاریابی بین المللی نیاز به کالای مورد نیاز دارند، ارسال می شود. بنابراین، ارز خارجی محصولات بین کشور صادرکننده و کشورهای وارد کننده پاسخگوی نیاز یکدیگر است.

این تنها در صورتی امکان پذیر است که همه کشورهای شرکت کننده به طور موثری از کالاهای اضافی، خدمات، مواد اولیه و غیره استفاده کنند. به طور خلاصه، مهم ترین مزیت بازاریابی بین المللی شامل استفاده مؤثر از تولید داخلی مازاد، معرفی انواع جدید کالا، بهبود کیفیت تولید و ارتقاء همکاری متقابل بین کشورها می باشد.

در دسترس بودن ارز خارجی

بازاریابی بین المللی در دسترس بودن ارزهای خارجی مورد نیاز برای واردات کالاهای سرمایه ای، فناوری مدرن و بسیاری دیگر را سهولت می بخشد. واردات اساسی اقلام را می توان با ارز خارجی حاصل از صادرات حمایت مالی کرد.

گسترش بخش سوم

بازاریابی بین المللی صادرات کالا از یک کشور به کشور دیگر را افزایش و به توسعه صنعتی کمک می کند. امکانات زیرساختی از طریق بازاریابی بین المللی گسترش می یابد. این به طور غیرمستقیم استفاده از حمل و نقل ، بانکی و بیمه در یک کشور را تضمین می کند و مزایای اضافی برای اقتصاد ملی را تضمین می کند.

مزایای ویژه در مواقع اضطراری

هر زمان که کشوری با فاجعه طبیعی مانند سیل و قحطی روبرو شود، از سوی سایر کشورها در بازار بین المللی حمایت می شود. بازار بین المللی تأمین اضطراری کالاها و خدمات را برای تأمین نیازهای فوری کشور روبرو با فاجعه فراهم می کند. این توزیع فقط توسط کشوری که واردات مازاد دارد می تواند تسهیل شود.

یک شرکت صادر کننده کالا به کشورهای خارجی از طریق عملیات صادرات سود قابل توجهی کسب می کند. زیرا بازاریابی داخلی سود کمتری از بازاریابی بین المللی دارد. ضرر یک شرکت در بازاریابی داخلی می تواند از سود حاصل از صادرات در بازاریابی بین المللی جبران شود.

با صادرات کالا به کشورهای خارجی می توان ارز خارجی را به دست آورد. بنابراین، سود به دست آمده می تواند برای واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات جدید، فناوری و غیره مورد استفاده قرار گیرد. این امر صادرات بزرگ را در آینده تسهیل خواهد کرد.
وظایف بازاریابی بین المللی

فعالیت هایی که در یک بستر بازاریابی انجام می شود و اخیراً در خارج از کشور و یا کشور اصلی ایجاد شده است، به عنوان وظایف بازاریابی بین المللی شناخته می شود. این کارها شامل عملیات زیر است:

مشاهده و تصدیق رفتار مشتریان
انطباق با تغییرات روند بازار
شناسایی رقبا و کسب اطلاعات لازم در مورد آن ها
کسب دانش در مورد محصولات
انجام یک تحلیل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فناوری ، یعنی آنالیز PEST
تجزیه و تحلیل SWOT
انتخاب ترکیبات تبلیغاتی مناسب: قیمت گذاری ، ترویج ، تبلیغات و…

مدیریت بازاریابی بین المللی

از آن جا که برای یک بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصرف‌کنندگان امکان پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی باید فرصت‌های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل کند، تا بتواند کالا و خدمات مورد نیاز مصرف‌کنندگان مورد نیاز را با توجه به منابع خود تامین نماید.

منظور از تقسیم بازار این است که بازاری وسیع را با روشی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم که در هر یک از بخش‌ها یکنواختی بیشتری از نظر عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.

مصرف‌کنندگان خصوصیاتی مشترک و مشابه دارند. معیارهایی که تقسیم بازار بر اساس آن ها انجام می‌گیرد، شامل عوامل جغرافیایی، جمعیتی، روانی، رفتاری، بازاریابی و اقتصادی است.

پس از بررسی بازار و تقسیم آن به بخش‌های مشابه، مدیریت بازاریابی باید تصمیم بگیرد کدام یک از این بخش‌ها را به عنوان بازار هدف انتخاب کند. البته او می‌تواند بیش از یک بخش را بر اساس ترکیب و توانایی کارکنان بازاریابی، توان رقابتی و خط مشی بازرگانان سازمان خود انتخاب کند.

 
۵ کشور برتر برای تجارت جهانی

سوئد با بیش از ۹٫۹ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۴٫۲ درصد، اولین کشور برای تجارت در جهان است.
نیوزیلند با ۴٫۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۳ درصد، دومین کشور در این لیست جهانی است.
هنگ کنگ با ۷٫۲ میلیون جمعیت و ۲٫۴ درصد رشد تولید ناخالص ملی داشته است که توانسته کشور سوم در جهان از نظر شرایط مساعد برای تجارت باشد.
ایرلند با ۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۲۶٫۳ درصد، کشور چهارم در این لیست معرفی شده است.
انگلیس با ۶۴٫۴ میلیون جمعیت، ۲٫۲ درصد، رشد تولید ناخالص ملی داشته است که با این میزان رشد، کشور پنجم در جهان نامگذاری شده است.

 
شرکت کنندگان عمده در بازاریابی بین المللی به شرح زیر هستند :

شرکت های چند ملیتی : یک شرکت چند ملیتی سازمانی است که تولید کالا و خدمات را در یک یا چند کشور به غیر از کشور اصلی خود تضمین می کند. چنین سازمان هایی دفاتر خود ، میزهای کمک یا مجموعه های صنعتی را در سراسر کشور دارند و معمولاً یک دفتر مرکزی متمرکز دارند که در آن مدیریت جهانی را هماهنگ می کنند.
صادرکنندگان : آن ها فروشندگان خارج از کشور هستند که محصولات را می فروشند و با رعایت صلاحیت های لازم ، خدمات را در سراسر کشور خود ارائه می دهند.
واردکنندگان : آن ها خریداران خارج از کشور هستند که با رعایت صلاحیت ، محصولات و خدمات را از صادرکنندگان خریداری می کنند. واردات توسط یک ملت صادراتی صورت گرفته از کشور دیگر است.
شرکت های خدماتی : یک شرکت خدماتی با تجارت در خدمات و نه بر روی کالاهای فیزیکی و قابل لمس درآمد کسب می کند. یک شرکت حسابداری عمومی بهترین نمونه یک شرکت خدمات است. درآمد در اینجا با تهیه بازده مالیات بر درآمد، انجام خدمات حسابرسی و با حفظ سوابق مالی حاصل می شود.

چگونه به بازارهای بین المللی وارد شویم

شرکت ها از طریق روش های زیر می توانند جهانی شوند

صادرات :

آسان ترین راه ورود به بازار جهانی، صادرات ( فرآیند صادرات )مستقیم یا غیرمستقیم است. در صادرات غیرمستقیم، پای شرکت های بازرگانی به میان می آید که از طرف تولیدکننده، خرید و فروش کالاها و خدمات را در خارج از کشور تسهیل می کنند. در حالیکه در صادرات مستقیم، شرکت به تنهایی از یکی از روش های زیر اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کند :

با راه اندازی دپارتمان صادرات در داخل به عنوان یک بخش مستقل
از طریق شعبه های خارج از کشور که فعالیت های ترویجی را انجام می دهند و فروش و توزیع را تسهیل می کنند
به واسطه نمایندگان فروشی که به خارج سفر می کنند
به وسیله توزیع کنندگان یا عواملی که منحصرا از طرف شرکت در خارج فعالیت می کنند

استراتژی های اینترنتی :

امروزه شرکت ها دیگر برای نمایش محصولات خود نیازی به حضور در نمایشگاه های بین المللی ندارند؛ آن ها به راحتی می توانند آگاهی مورد نظر نسبت به محصولات خود را از طریق رسانه های الکترونیکی، یعنی اینترنت، در مخاطبان هدف بین المللی خود ایجاد کنند. مشتری از طریق وبسایت شرکت می تواند اطلاعات کاملی را درباره محصول مورد نظر کسب کند و از همان طریق نیز محصول را سفارش بدهد.

صدور مجوز ( لیسانس ) و فرنچایز :

یکی از روش های جهانی شدن، از طریق صدور مجوز است. در این حالت، شرکت اصلی مجوزی را برای شرکت خارجی صادر می کند که به او اجازه می دهد تا در حین تسهیل فروش، از فرآیند تولید، نشان تجاری، پتنت و نام شرکت اصلی استفاده کند. در این مدل، شرکت اصلی کنترل کمتری روی شرکت ثانویه دارد.

اما در مورد فرنچایز (franchise)، شرکت اصلی کنترل بیشتری دارد، زیرا به فرنچایز اجازه می دهد که از طرف شرکت اصلی و بر طبق قوانین و ضوابط آن کار کند.

مک دونالدز یکی از نمونه های بارز فرنچایز است

مشارکت :

شرکت ها می توانند با همکاری با سایر شرکت ها به عرصه بین المللی قدم بگذارند.

نمونه بارز این مورد، همکاری شرکت های سونی و اریکسون تحت عنوان برند سونی اریکسون برای تولید تلفن همراه بود.

سرمایه گذاری مستقیم :

شرکت ها می توانند برای تولید یا ارائه خدمات خود به طور مستقیم در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند.

شرکت ها با این هدف وارد بازار بین المللی می شوند که علاوه بر افزایش فروش، سهم بزرگ و ارزشمندی از بازار را تصاحب کنند. اما در فرآیند طراحی اصول بازاریابی، برخی موارد خاص، مانند وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امکانات فناوری کشورهای هدف نیز باید مد نظر قرار بگیرد، چرا که این موارد برای هر کشوری متفاوت هستند و تاثیر آن ها روی کسب و کار غیرقابل انکار است.
سهم ایران در بازاریابی بین‌ الملل

بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، ایران با صادرات کالایی ۲۰.۵۴۴ میلیارد دلار در ۶ ماه اول سال ۹۶، ۰.۴۷ درصد از مجموع صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. میزان صادرات کالایی ایران در ۶ ماهه اول سال ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تن کالا بوده است. بیش از ۷۰ درصد صادرات کالایی ایران در نیمه نخست سال ۹۶ مربوط به سوخت و محصولات معدنی و حدود ۲۱ درصد متعلق به کالا‌های صنعتی می‌باشد.

مقاصد عمده صادرات چین، عراق، کره جنوبی و هند بوده است. همچنین ۲۳.۵۹۵ میلیارد دلار کالا در ۶ ماهه اول سال وارد کشور ایران شده است که سهم آن از کل ارزش واردات جهانی حدود ۰.۲۷ درصد بوده و میزان ۱۷ میلیون و ۱۹۵هزار تن کالای خارجی به ایران نیز وارد شده است. از این میزان کالای وارداتی، ۵۹ درصد مربوط به کالاهای صنعتی و حدود ۳۰ درصد مربوط به محصولات کشاورزی است. مبادی عمده وارداتی ایران در نیمه نخست سال چین، امارات، ترکیه، کره جنوبی و هند بوده است. در ادامه برای اطلاع از آموزش روند ” تبلیغات و بازریابی در عراق ” به بخش ” صادرات به عراق ” ، ” تبلیغات و بازریابی در افغانستان ” به بخش ” صادرات به افغانستان ” ، ” تبلیغات و بازریابی در روسیه ” به بخش ” صادرات به روسیه ” ، سایت آیکسپورت مراجعه کنید.

در این قسمت به چند روش مرسوم که شرکت‌ها جهت بازاریابی بین‌ الملل استفاده می‌کنند اشاره خواهیم کرد:
روش‌های مرسوم تجارت بین‌الملل در جهان

بازاریابی بین المللی

معاملات تهاتری ( Barter )

معاملات تهاتری به معنای محدود آن، عبارت است از تبادل ساده کالا بدون مبادله وجوه مربوطه. در معاملات تهاتری بسیار دقت می‌شود که نوع کالا و خدمات به ارزش‌های همان کشور یا طرف مقابل ارزش‌گذاری شود.

معاملات جبرانی ( Compensation )

این نوع معامله زمانی صورت می‌گیرد که ارزش واردات از یک کشور خارجی در برابر صادرات به همان کشور یا بالعکس، در یک حساب تهاتری پایاپای می‌شود. هدف از چنین تسویه‌ای ممانعت از بدهکار شدن یک کشور مقابل کشور دیگر است.

معاملات جبرانی تام ( Compensation Full )

در این نوع معامله، مانند معاملات تهاتری، تمام تسویه به صورت جنسی(تبادل کالا) انجام می‌شود. در هر دو معامله تحویل کالا بدون انتقال پول صورت می‌گیرد.

معاملات جبرانی غیر تام ( Compensation Partial )

روش انجام این نوع معاملات عملا مشابه معاملات جبرانی تام است. صادر کننده بخشی از وجه کالا را نقدا و مانده آن را به صورت کالا ( که باید برای آن مشتری بیابد) دریافت کند.

خرید متقابل ( Purchase Counter )

در خرید متقابل، واردات یک نوع کالا با صادرات نوعی دیگر تواماً انجام می‌شود. بر خلاف معاملات جبرانی، صادر کننده وجه خود را به وسیله حواله از خریدار دریافت می‌کند. این عمل به وی فرصت می‌دهد که به تعهدات متقابل خود که باید نقدا تسویه شود عمل کند و چنان چه نتواند از عهده انجام آن برآید، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

معاملات خرید مجدد ( Transactions Switch )

این گونه معاملات بر حسب ماهیت، مشابه معاملات کالاهای تجاری نیست، بلکه عبارت از معاملات ارزی است که تسهیلات مالی برای مبادلات بین المللی کالاهای تجاری فراهم می‌آورند. لذا اصطلاح SWITCH به تبدیل ارز حاصل از معاملات جبرانی (قراردادهای پرداخت دوجانبه یا حساب‌های پایاپای) به ارز آزاد قابل تغییر – مانند دلار آمریکا – دلالت می‌کند.
چالش مهم در بازاریابی بین الملل

نیاز به درک محیط های متفاوتی است که یک شرک قصد فعالیت در آن ها را دارد. درک تفاوت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و حقوقی برای موفقیت شرکت لازم است.
کانال های توزیع

کانال‌های توزیع در بازاریابی شامل کانال‌های توزیع داخلی و کانال توزیع بین‌المللی است که وظیفه توزیع محصولات و خدمات را به مشتری را برعهده دارند. کانال های توزیع اهمیت زیادی برای سازمان و شرکت‌ها دارد. یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های تولیدی، توزیع محصولات خود به دست مشتری است.

 

کانال‌های توزیع مجموعه‌ای به‌هم‌ پیوسته از شرکت‌ها و افراد می‌باشند که وظیفه توزیع محصولات شرکت تولیدی را به مشتریان و مصرف‌کنندگان بر عهده‌ دارند.

 
نقش کانال‌های توزیع

شرکت‌هایی که به‌عنوان کانال توزیع فعالیت می‌کنند، علاوه بر توزیع محصولات می‌توانند نقش مهمی در موارد ذیل بازی نمایند. اهمیت آن‌ها برای شرکت‌ها بسیار بالا است، لذا هرگونه عملکرد مناسب می‌تواند علاوه بر زیان اقتصادی، زیان معنوی هم برای شرکت تولیدی داشته باشد.
نقش کانال های توزیع

تحقیقات بازار و جمع‌آوری نظرات مشتریان
تأثیر بر روی برند شرکت
ارائه خدمات چیدمان کالا و جمع‌آوری ضایعات کالا.
جمع‌آوری اطاعات مهم مشتریان از قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات مکان و اطاعات مربوط به خرید.

عوامل مؤثر بر انتخاب کانال توزیع

عوامل زیادی بر تعیین و انتخاب کانال‌های توزیع مؤثر است که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

استراتژی شرکت در بازارها (توزیع گسترده- گزینشی- انحصاری)
نوع محصولات عرضه‌شده (محصولات غذایی که دارای تاریخ محدود هستند، نیاز به توزیع بیشتری دارد).
ایجاد بازار جدید برای محصولات به‌طور مثال با آمدن فروشگاه زنجیره‌ای‌های همواره تخفیف مثل کورش- جانبو
ایجاد تعارض در بین سیاست عملکردی شرکت توزیعی با شرکت تولیدی: به‌طور مثال شرکت تولیدی می‌خواهد محصولات را در سطح گسترده توزیع نماید ولی شرکت واسطه‌ای(عمده‌فروشی) به دلیل کم بودن امکانات نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد و شرکت به دنبال ایجاد یک کانال توزیع در سطح گسترده‌تر می‌باشد.
ایجاد شرایط جدید اقتصادی،‌ فرهنگی، سیاسی،‌ اجتماعی و همچنین تغییر سیاست‌های ترجمان‌های حاکمیتی و دولتی به‌طور مثال حذف شیر یارانه از سبد مصرفی خانوارها باعث شد که شرکت‌ها کوچک لبنی که فقط به تولید شیر و عرضه آن می‌پرداختند کانال توزیع خود را حذف کنند و با شرکت‌های دیگر ادغام شوند و یا به تولید محصولات سایر شرکت‌ها روی‌آورند.

جمع بندی بحث بازاریابی بین الملل

با توجه به تغییرات سریعی که در اقتصاد بین‌الملل رخ داده است، برنامه‌ریزی برای فعالیت در بازارهای خارج نیز به مراتب مشکل‌تر و پیچیده‌تر از گذشته است. عوامل متعددی در این زمینه دخالت دارند که از میان آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شدت رقابت
تحولات سریع سیاسی و اقتصادی
افزایش موانع و محدودیت‌های تجاری در کشورهای مختلف
گرایش بیشتر به سیاست‌های حمایتی
پیشرفت‌ها و نوآوری‌های سریع در تکنولوژی و گستردگی تبلیغات بازرگانی

به‌طور کلی، در سال‌های اخیر رقابت در محیط بازرگانی بین‌المللی، به ویژه در بازار محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی بادوام، شدت یافته و ورود عرضه کنندگان جدید از جمله کشورهای در حال توسعه را به این بازارها با م

دانلود ویرایش تازه ب وظایف قانونی خود به شعبه یا نمایندگی محول نماید.

پ ) دفاتر بازرگانی ( سازمان توسعه تجارت)

این دفاتر زیرمجموعه ای از معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت کشور می باشند و بر حسب قاره به سه دفتر کلی شامل کشورهای اروپایی و آمریکایی، عربی و آفریقا و همچنین آسیا و اقیانوسیه تقسیم بندی شده اند.
اهم وظایف این دفاتر عبارتند از :

مطالعه و بررسی آمار، اطلاعات، قوانین و ضوابط بازرگانی و اوضاع اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی مربوط به کشورهای هدف به منظور آشنایی با سازمان ها و مقررات تجاری و انتخاب روش های مناسب در زمینه بازرگانی با کشورهای مورد نظر
هماهنگی در تنظیم روابط بازرگانی خارجی با وزارتخانه های ذیربط در چارچوب سیاست های دولت
بررسی مستمر تراز بازرگانی و ارائه گزارش های تحلیلی به منظور ایجاد هماهنگی های ضروری و ممکن و فراهم آوردن شرایط توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف در جهت بهبود تراز بازرگانی
بررسی و ارائه پیشنهاد برای فراهم آوردن امکانات همکاری های منطقه ای و گسترش آن ها با توجه به مصالح ملی
فراهم نمودن مقدمات بر پایی اجلاس کمیسیون هایی مشترک، تشکیل و شرکت در جلسات مربوطه با هماهنگی سایر وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط
بررسی و اظهارنظر از دیدگاه اقتصادی در مورد موافقت نامه هایی که توسط سایر وزارتخانه های ذیربط با کشورهای حوزه فعالیت منعقد می شود.
پیگیری و نظارت و انجام اقدامات لازم در جهت اجرای توافقات به عمل آمده و تصمیمات متخذه در کمیسیون های مشترک و مندرج در یادداشت های تفاهم، موافقت نامه ها و قراردادهای بازرگانی با کشورهای مربوط تا حصول نتیجه نهایی
همکاری با کمیسیون بازرگانی مجلس جهت بررسی قراردادها و موافقت نامه های بازرگانی منعقده با کشورهای حوزه فعالیت
ارائه پیشنهادهای لازم به منظور مبادله هیئت های تجاری با کشورهای حوزه فعالیت با توجه به سیاست های بازرگانی کشور و تنظیم گزارش های مربوط
هماهنگی و همکاری در زمینه اعزام هیئت های تجاری و تدوین برنامه های مربوط
مذاکره با سفرا، کاردارها، کاردان و مستشاران بازرگانی کشورهای حوزه فعالیت در جهت رفع تنگناها، مشکلات و یافتن راه حل های مناسب جهت توسعه روابط تجاری فی مابین
همکاری با سازمان های توسعه تجارت دیگر کشورها، اتاق های بازرگانی، تعاون و سازمان ها و نهادهای مرتبط با تجارت خارجی در داخل و خارج از کشور به منظور گسترش روابط بازرگانی
بررسی وضیعت بازار و کالاها در کشورهای هدف به منظور تدوین سیاست مدیریت بازار و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی
کوشش در جهت ایجاد بازار مشترک اسلامی به منظور برقراری روابط اقتصادی بین ممالک اسلامی با یکدیگر

ت ) اتاق ها و شورهای بازرگانی مشترک

اتاق های مشترک برای تشویق و توسعه روابط و مبادلات عامل های اقتصادی ایرانی و خارجی تشکیل می شوند و به نحوی عمل خواهند کرد که در جهت رشد و تقویت همکاری های اقتصادی بین دو کشور عمل نمایند.

کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی که در ارتباط با مبادلات اقتصادی فی مابین ایران و کشور خارجی خاص فعالیت داشته و دارند می توانند به عضویت اتاق های مشترک در آیند.

اعضای ایرانی اتاق مشترک باید قبلاً به عضویت یکی از اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران پذیرفته شده و عضویت آن ها معتبر باشد. اتاق های مشترک وابسته به اتاق ایران هستند، اما در قبال اعمال و تعهدات خود دارای مسئولیت حقوقی و مالی مستقل می باشند.

شخصیت هایی که در تحقق اهداف اتاق مشترک و پیشرفت مناسبات اقتصادی ایران و کشور مقابل خدمات فوق العاده انجام داده و یا ممکن است در آینده منشأ خدمات ارزنده گردند، با تصویب هیئت مدیره می توانند به عضویت یا ریاست افتخاری اتاق مشترک پذیرفته شوند.

مزایای بازاریابی بین المللی

استانداردهای بالاتری از زندگی را فراهم می‌کند

بازاریابی بین‌المللی سبک زندگی استاندارد بالایی را برای شهروندان کشورهای شرکت‌کننده در این بازار تضمین می‌کند. کالاهایی که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی خاص در کشور نمی‌توانند تولید کنند توسط کشورهای دیگر که مواد خام مورد نیاز برای تولید دارند، تولید می‌شوند و همچنین هیچ محدودیتی برای تولید وجود ندارد.

استفاده منطقی و بهینه از منابع را تضمین می کند

تخصیص منطقی منابع و اطمینان از بهترین استفاده از آن ها در سطح بین المللی یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی بین المللی است. همه ملل تشویق و دعوت می شوند تا آنچه را که مازاد موجود در کشور خودشان است را صادر کنند.

رشد سریع صنعتی

تقاضا برای کالاهای جدید از طریق بازار بین المللی ایجاد می شود. این منجر به رشد در اقتصاد صنعتی می شود. توسعه صنعتی یک کشور توسط بازاریابی بین المللی هدایت می شود. به عنوان مثال فرصت های شغلی جدید، استفاده کامل از منابع طبیعی و غیره.

مزایای هزینه های تطبیقی

بازاریابی بین‌المللی مزایای هزینه‌های تطبیقی برای تمام کشورهای شرکت‌کننده را تضمین می‌کند. این کشورها از مزایای تقسیم کار و تخصص در سطح بین‌المللی از طریق بازاریابی بین‌المللی بهره‌مند هستند.

همکاری های بین المللی و صلح جهانی

روابط تجاری ایجاد شده از طریق بازاریابی بین المللی ، همه ملت ها را به یکدیگر نزدیک می کند و به آن ها فرصتی می دهد تا اختلافات خود را از طریق تفاهم متقابل از بین ببرند. این امر همچنین کشورها را به همکاری مشترک با یکدیگر تشویق می کند. بدین ترتیب چرخه ای طراحی می شود که در آن کشورهای توسعه یافته در فعالیت های توسعه خود به کشورهای در حال توسعه کمک می کنند و این اختلافات اقتصادی و شکاف تکنولوژیکی بین کشورها را از بین می برد.

تبادل فرهنگی را تسهیل می کند

بازاریابی بین المللی باعث ایجاد تبادل اجتماعی و فرهنگی بین کشورهای مختلف در جهان می شود. در کنار کالاها، گرایش ها و مد روز از یک کشور به دیگری منتقل می شود و بدین ترتیب رابطه فرهنگی در بین ملل توسعه می یابد. بنابراین، ادغام فرهنگی در سطح جهانی حاصل می شود.

استفاده بهتر از تولید مازاد

کالاهایی که به صورت مازاد در یک کشور تولید می شوند به کشورهای دیگری که در بازاریابی بین المللی نیاز به کالای مورد نیاز دارند، ارسال می شود. بنابراین، ارز خارجی محصولات بین کشور صادرکننده و کشورهای وارد کننده پاسخگوی نیاز یکدیگر است.

این تنها در صورتی امکان پذیر است که همه کشورهای شرکت کننده به طور موثری از کالاهای اضافی، خدمات، مواد اولیه و غیره استفاده کنند. به طور خلاصه، مهم ترین مزیت بازاریابی بین المللی شامل استفاده مؤثر از تولید داخلی مازاد، معرفی انواع جدید کالا، بهبود کیفیت تولید و ارتقاء همکاری متقابل بین کشورها می باشد.

در دسترس بودن ارز خارجی

بازاریابی بین المللی در دسترس بودن ارزهای خارجی مورد نیاز برای واردات کالاهای سرمایه ای، فناوری مدرن و بسیاری دیگر را سهولت می بخشد. واردات اساسی اقلام را می توان با ارز خارجی حاصل از صادرات حمایت مالی کرد.

گسترش بخش سوم

بازاریابی بین المللی صادرات کالا از یک کشور به کشور دیگر را افزایش و به توسعه صنعتی کمک می کند. امکانات زیرساختی از طریق بازاریابی بین المللی گسترش می یابد. این به طور غیرمستقیم استفاده از حمل و نقل ، بانکی و بیمه در یک کشور را تضمین می کند و مزایای اضافی برای اقتصاد ملی را تضمین می کند.

مزایای ویژه در مواقع اضطراری

هر زمان که کشوری با فاجعه طبیعی مانند سیل و قحطی روبرو شود، از سوی سایر کشورها در بازار بین المللی حمایت می شود. بازار بین المللی تأمین اضطراری کالاها و خدمات را برای تأمین نیازهای فوری کشور روبرو با فاجعه فراهم می کند. این توزیع فقط توسط کشوری که واردات مازاد دارد می تواند تسهیل شود.

یک شرکت صادر کننده کالا به کشورهای خارجی از طریق عملیات صادرات سود قابل توجهی کسب می کند. زیرا بازاریابی داخلی سود کمتری از بازاریابی بین المللی دارد. ضرر یک شرکت در بازاریابی داخلی می تواند از سود حاصل از صادرات در بازاریابی بین المللی جبران شود.

با صادرات کالا به کشورهای خارجی می توان ارز خارجی را به دست آورد. بنابراین، سود به دست آمده می تواند برای واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات جدید، فناوری و غیره مورد استفاده قرار گیرد. این امر صادرات بزرگ را در آینده تسهیل خواهد کرد.
وظایف بازاریابی بین المللی

فعالیت هایی که در یک بستر بازاریابی انجام می شود و اخیراً در خارج از کشور و یا کشور اصلی ایجاد شده است، به عنوان وظایف بازاریابی بین المللی شناخته می شود. این کارها شامل عملیات زیر است:

مشاهده و تصدیق رفتار مشتریان
انطباق با تغییرات روند بازار
شناسایی رقبا و کسب اطلاعات لازم در مورد آن ها
کسب دانش در مورد محصولات
انجام یک تحلیل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فناوری ، یعنی آنالیز PEST
تجزیه و تحلیل SWOT
انتخاب ترکیبات تبلیغاتی مناسب: قیمت گذاری ، ترویج ، تبلیغات و…

مدیریت بازاریابی بین المللی

از آن جا که برای یک بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصرف‌کنندگان امکان پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی باید فرصت‌های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل کند، تا بتواند کالا و خدمات مورد نیاز مصرف‌کنندگان مورد نیاز را با توجه به منابع خود تامین نماید.

منظور از تقسیم بازار این است که بازاری وسیع را با روشی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم که در هر یک از بخش‌ها یکنواختی بیشتری از نظر عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.

مصرف‌کنندگان خصوصیاتی مشترک و مشابه دارند. معیارهایی که تقسیم بازار بر اساس آن ها انجام می‌گیرد، شامل عوامل جغرافیایی، جمعیتی، روانی، رفتاری، بازاریابی و اقتصادی است.

پس از بررسی بازار و تقسیم آن به بخش‌های مشابه، مدیریت بازاریابی باید تصمیم بگیرد کدام یک از این بخش‌ها را به عنوان بازار هدف انتخاب کند. البته او می‌تواند بیش از یک بخش را بر اساس ترکیب و توانایی کارکنان بازاریابی، توان رقابتی و خط مشی بازرگانان سازمان خود انتخاب کند.

 
۵ کشور برتر برای تجارت جهانی

سوئد با بیش از ۹٫۹ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۴٫۲ درصد، اولین کشور برای تجارت در جهان است.
نیوزیلند با ۴٫۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۳ درصد، دومین کشور در این لیست جهانی است.
هنگ کنگ با ۷٫۲ میلیون جمعیت و ۲٫۴ درصد رشد تولید ناخالص ملی داشته است که توانسته کشور سوم در جهان از نظر شرایط مساعد برای تجارت باشد.
ایرلند با ۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۲۶٫۳ درصد، کشور چهارم در این لیست معرفی شده است.
انگلیس با ۶۴٫۴ میلیون جمعیت، ۲٫۲ درصد، رشد تولید ناخالص ملی داشته است که با این میزان رشد، کشور پنجم در جهان نامگذاری شده است.

 
شرکت کنندگان عمده در بازاریابی بین المللی به شرح زیر هستند :

شرکت های چند ملیتی : یک شرکت چند ملیتی سازمانی است که تولید کالا و خدمات را در یک یا چند کشور به غیر از کشور اصلی خود تضمین می کند. چنین سازمان هایی دفاتر خود ، میزهای کمک یا مجموعه های صنعتی را در سراسر کشور دارند و معمولاً یک دفتر مرکزی متمرکز دارند که در آن مدیریت جهانی را هماهنگ می کنند.
صادرکنندگان : آن ها فروشندگان خارج از کشور هستند که محصولات را می فروشند و با رعایت صلاحیت های لازم ، خدمات را در سراسر کشور خود ارائه می دهند.
واردکنندگان : آن ها خریداران خارج از کشور هستند که با رعایت صلاحیت ، محصولات و خدمات را از صادرکنندگان خریداری می کنند. واردات توسط یک ملت صادراتی صورت گرفته از کشور دیگر است.
شرکت های خدماتی : یک شرکت خدماتی با تجارت در خدمات و نه بر روی کالاهای فیزیکی و قابل لمس درآمد کسب می کند. یک شرکت حسابداری عمومی بهترین نمونه یک شرکت خدمات است. درآمد در اینجا با تهیه بازده مالیات بر درآمد، انجام خدمات حسابرسی و با حفظ سوابق مالی حاصل می شود.

چگونه به بازارهای بین المللی وارد شویم

شرکت ها از طریق روش های زیر می توانند جهانی شوند

صادرات :

آسان ترین راه ورود به بازار جهانی، صادرات ( فرآیند صادرات )مستقیم یا غیرمستقیم است. در صادرات غیرمستقیم، پای شرکت های بازرگانی به میان می آید که از طرف تولیدکننده، خرید و فروش کالاها و خدمات را در خارج از کشور تسهیل می کنند. در حالیکه در صادرات مستقیم، شرکت به تنهایی از یکی از روش های زیر اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کند :

با راه اندازی دپارتمان صادرات در داخل به عنوان یک بخش مستقل
از طریق شعبه های خارج از کشور که فعالیت های ترویجی را انجام می دهند و فروش و توزیع را تسهیل می کنند
به واسطه نمایندگان فروشی که به خارج سفر می کنند
به وسیله توزیع کنندگان یا عواملی که منحصرا از طرف شرکت در خارج فعالیت می کنند

استراتژی های اینترنتی :

امروزه شرکت ها دیگر برای نمایش محصولات خود نیازی به حضور در نمایشگاه های بین المللی ندارند؛ آن ها به راحتی می توانند آگاهی مورد نظر نسبت به محصولات خود را از طریق رسانه های الکترونیکی، یعنی اینترنت، در مخاطبان هدف بین المللی خود ایجاد کنند. مشتری از طریق وبسایت شرکت می تواند اطلاعات کاملی را درباره محصول مورد نظر کسب کند و از همان طریق نیز محصول را سفارش بدهد.

صدور مجوز ( لیسانس ) و فرنچایز :

یکی از روش های جهانی شدن، از طریق صدور مجوز است. در این حالت، شرکت اصلی مجوزی را برای شرکت خارجی صادر می کند که به او اجازه می دهد تا در حین تسهیل فروش، از فرآیند تولید، نشان تجاری، پتنت و نام شرکت اصلی استفاده کند. در این مدل، شرکت اصلی کنترل کمتری روی شرکت ثانویه دارد.

اما در مورد فرنچایز (franchise)، شرکت اصلی کنترل بیشتری دارد، زیرا به فرنچایز اجازه می دهد که از طرف شرکت اصلی و بر طبق قوانین و ضوابط آن کار کند.

مک دونالدز یکی از نمونه های بارز فرنچایز است

مشارکت :

شرکت ها می توانند با همکاری با سایر شرکت ها به عرصه بین المللی قدم بگذارند.

نمونه بارز این مورد، همکاری شرکت های سونی و اریکسون تحت عنوان برند سونی اریکسون برای تولید تلفن همراه بود.

سرمایه گذاری مستقیم :

شرکت ها می توانند برای تولید یا ارائه خدمات خود به طور مستقیم در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند.

شرکت ها با این هدف وارد بازار بین المللی می شوند که علاوه بر افزایش فروش، سهم بزرگ و ارزشمندی از بازار را تصاحب کنند. اما در فرآیند طراحی اصول بازاریابی، برخی موارد خاص، مانند وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امکانات فناوری کشورهای هدف نیز باید مد نظر قرار بگیرد، چرا که این موارد برای هر کشوری متفاوت هستند و تاثیر آن ها روی کسب و کار غیرقابل انکار است.
سهم ایران در بازاریابی بین‌ الملل

بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، ایران با صادرات کالایی ۲۰.۵۴۴ میلیارد دلار در ۶ ماه اول سال ۹۶، ۰.۴۷ درصد از مجموع صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. میزان صادرات کالایی ایران در ۶ ماهه اول سال ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تن کالا بوده است. بیش از ۷۰ درصد صادرات کالایی ایران در نیمه نخست سال ۹۶ مربوط به سوخت و محصولات معدنی و حدود ۲۱ درصد متعلق به کالا‌های صنعتی می‌باشد.

مقاصد عمده صادرات چین، عراق، کره جنوبی و هند بوده است. همچنین ۲۳.۵۹۵ میلیارد دلار کالا در ۶ ماهه اول سال وارد کشور ایران شده است که سهم آن از کل ارزش واردات جهانی حدود ۰.۲۷ درصد بوده و میزان ۱۷ میلیون و ۱۹۵هزار تن کالای خارجی به ایران نیز وارد شده است. از این میزان کالای وارداتی، ۵۹ درصد مربوط به کالاهای صنعتی و حدود ۳۰ درصد مربوط به محصولات کشاورزی است. مبادی عمده وارداتی ایران در نیمه نخست سال چین، امارات، ترکیه، کره جنوبی و هند بوده است. در ادامه برای اطلاع از آموزش روند ” تبلیغات و بازریابی در عراق ” به بخش ” صادرات به عراق ” ، ” تبلیغات و بازریابی در افغانستان ” به بخش ” صادرات به افغانستان ” ، ” تبلیغات و بازریابی در روسیه ” به بخش ” صادرات به روسیه ” ، سایت آیکسپورت مراجعه کنید.

در این قسمت به چند روش مرسوم که شرکت‌ها جهت بازاریابی بین‌ الملل استفاده می‌کنند اشاره خواهیم کرد:
روش‌های مرسوم تجارت بین‌الملل در جهان

بازاریابی بین المللی

معاملات تهاتری ( Barter )

معاملات تهاتری به معنای محدود آن، عبارت است از تبادل ساده کالا بدون مبادله وجوه مربوطه. در معاملات تهاتری بسیار دقت می‌شود که نوع کالا و خدمات به ارزش‌های همان کشور یا طرف مقابل ارزش‌گذاری شود.

معاملات جبرانی ( Compensation )

این نوع معامله زمانی صورت می‌گیرد که ارزش واردات از یک کشور خارجی در برابر صادرات به همان کشور یا بالعکس، در یک حساب تهاتری پایاپای می‌شود. هدف از چنین تسویه‌ای ممانعت از بدهکار شدن یک کشور مقابل کشور دیگر است.

معاملات جبرانی تام ( Compensation Full )

در این نوع معامله، مانند معاملات تهاتری، تمام تسویه به صورت جنسی(تبادل کالا) انجام می‌شود. در هر دو معامله تحویل کالا بدون انتقال پول صورت می‌گیرد.

معاملات جبرانی غیر تام ( Compensation Partial )

روش انجام این نوع معاملات عملا مشابه معاملات جبرانی تام است. صادر کننده بخشی از وجه کالا را نقدا و مانده آن را به صورت کالا ( که باید برای آن مشتری بیابد) دریافت کند.

خرید متقابل ( Purchase Counter )

در خرید متقابل، واردات یک نوع کالا با صادرات نوعی دیگر تواماً انجام می‌شود. بر خلاف معاملات جبرانی، صادر کننده وجه خود را به وسیله حواله از خریدار دریافت می‌کند. این عمل به وی فرصت می‌دهد که به تعهدات متقابل خود که باید نقدا تسویه شود عمل کند و چنان چه نتواند از عهده انجام آن برآید، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

معاملات خرید مجدد ( Transactions Switch )

این گونه معاملات بر حسب ماهیت، مشابه معاملات کالاهای تجاری نیست، بلکه عبارت از معاملات ارزی است که تسهیلات مالی برای مبادلات بین المللی کالاهای تجاری فراهم می‌آورند. لذا اصطلاح SWITCH به تبدیل ارز حاصل از معاملات جبرانی (قراردادهای پرداخت دوجانبه یا حساب‌های پایاپای) به ارز آزاد قابل تغییر – مانند دلار آمریکا – دلالت می‌کند.
چالش مهم در بازاریابی بین الملل

نیاز به درک محیط های متفاوتی است که یک شرک قصد فعالیت در آن ها را دارد. درک تفاوت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و حقوقی برای موفقیت شرکت لازم است.
کانال های توزیع

کانال‌های توزیع در بازاریابی شامل کانال‌های توزیع داخلی و کانال توزیع بین‌المللی است که وظیفه توزیع محصولات و خدمات را به مشتری را برعهده دارند. کانال های توزیع اهمیت زیادی برای سازمان و شرکت‌ها دارد. یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های تولیدی، توزیع محصولات خود به دست مشتری است.

 

کانال‌های توزیع مجموعه‌ای به‌هم‌ پیوسته از شرکت‌ها و افراد می‌باشند که وظیفه توزیع محصولات شرکت تولیدی را به مشتریان و مصرف‌کنندگان بر عهده‌ دارند.

 
نقش کانال‌های توزیع

شرکت‌هایی که به‌عنوان کانال توزیع فعالیت می‌کنند، علاوه بر توزیع محصولات می‌توانند نقش مهمی در موارد ذیل بازی نمایند. اهمیت آن‌ها برای شرکت‌ها بسیار بالا است، لذا هرگونه عملکرد مناسب می‌تواند علاوه بر زیان اقتصادی، زیان معنوی هم برای شرکت تولیدی داشته باشد.
نقش کانال های توزیع

تحقیقات بازار و جمع‌آوری نظرات مشتریان
تأثیر بر روی برند شرکت
ارائه خدمات چیدمان کالا و جمع‌آوری ضایعات کالا.
جمع‌آوری اطاعات مهم مشتریان از قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات مکان و اطاعات مربوط به خرید.

عوامل مؤثر بر انتخاب کانال توزیع

عوامل زیادی بر تعیین و انتخاب کانال‌های توزیع مؤثر است که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

استراتژی شرکت در بازارها (توزیع گسترده- گزینشی- انحصاری)
نوع محصولات عرضه‌شده (محصولات غذایی که دارای تاریخ محدود هستند، نیاز به توزیع بیشتری دارد).
ایجاد بازار جدید برای محصولات به‌طور مثال با آمدن فروشگاه زنجیره‌ای‌های همواره تخفیف مثل کورش- جانبو
ایجاد تعارض در بین سیاست عملکردی شرکت توزیعی با شرکت تولیدی: به‌طور مثال شرکت تولیدی می‌خواهد محصولات را در سطح گسترده توزیع نماید ولی شرکت واسطه‌ای(عمده‌فروشی) به دلیل کم بودن امکانات نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد و شرکت به دنبال ایجاد یک کانال توزیع در سطح گسترده‌تر می‌باشد.
ایجاد شرایط جدید اقتصادی،‌ فرهنگی، سیاسی،‌ اجتماعی و همچنین تغییر سیاست‌های ترجمان‌های حاکمیتی و دولتی به‌طور مثال حذف شیر یارانه از سبد مصرفی خانوارها باعث شد که شرکت‌ها کوچک لبنی که فقط به تولید شیر و عرضه آن می‌پرداختند کانال توزیع خود را حذف کنند و با شرکت‌های دیگر ادغام شوند و یا به تولید محصولات سایر شرکت‌ها روی‌آورند.

جمع بندی بحث بازاریابی بین الملل

با توجه به تغییرات سریعی که در اقتصاد بین‌الملل رخ داده است، برنامه‌ریزی برای فعالیت در بازارهای خارج نیز به مراتب مشکل‌تر و پیچیده‌تر از گذشته است. عوامل متعددی در این زمینه دخالت دارند که از میان آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شدت رقابت
تحولات سریع سیاسی و اقتصادی
افزایش موانع و محدودیت‌های تجاری در کشورهای مختلف
گرایش بیشتر به سیاست‌های حمایتی
پیشرفت‌ها و نوآوری‌های سریع در تکنولوژی و گستردگی تبلیغات بازرگانی

به‌طور کلی، در سال‌های اخیر رقابت در محیط بازرگانی بین‌المللی، به ویژه در بازار محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی بادوام، شدت یافته و ورود عرضه کنندگان جدید از جمله کشورهای در حال توسعه را به این بازارها با م با مشخصات و کد اختصاصی   در سایت مرجع

 

توضیحات تکمیلی این فایل:

 

برای دانلود مستقیم فایل ب وظایف قانونی خود به شعبه یا نمایندگی محول نماید.

پ ) دفاتر بازرگانی ( سازمان توسعه تجارت)

این دفاتر زیرمجموعه ای از معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت کشور می باشند و بر حسب قاره به سه دفتر کلی شامل کشورهای اروپایی و آمریکایی، عربی و آفریقا و همچنین آسیا و اقیانوسیه تقسیم بندی شده اند.
اهم وظایف این دفاتر عبارتند از :

مطالعه و بررسی آمار، اطلاعات، قوانین و ضوابط بازرگانی و اوضاع اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی مربوط به کشورهای هدف به منظور آشنایی با سازمان ها و مقررات تجاری و انتخاب روش های مناسب در زمینه بازرگانی با کشورهای مورد نظر
هماهنگی در تنظیم روابط بازرگانی خارجی با وزارتخانه های ذیربط در چارچوب سیاست های دولت
بررسی مستمر تراز بازرگانی و ارائه گزارش های تحلیلی به منظور ایجاد هماهنگی های ضروری و ممکن و فراهم آوردن شرایط توسعه صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف در جهت بهبود تراز بازرگانی
بررسی و ارائه پیشنهاد برای فراهم آوردن امکانات همکاری های منطقه ای و گسترش آن ها با توجه به مصالح ملی
فراهم نمودن مقدمات بر پایی اجلاس کمیسیون هایی مشترک، تشکیل و شرکت در جلسات مربوطه با هماهنگی سایر وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط
بررسی و اظهارنظر از دیدگاه اقتصادی در مورد موافقت نامه هایی که توسط سایر وزارتخانه های ذیربط با کشورهای حوزه فعالیت منعقد می شود.
پیگیری و نظارت و انجام اقدامات لازم در جهت اجرای توافقات به عمل آمده و تصمیمات متخذه در کمیسیون های مشترک و مندرج در یادداشت های تفاهم، موافقت نامه ها و قراردادهای بازرگانی با کشورهای مربوط تا حصول نتیجه نهایی
همکاری با کمیسیون بازرگانی مجلس جهت بررسی قراردادها و موافقت نامه های بازرگانی منعقده با کشورهای حوزه فعالیت
ارائه پیشنهادهای لازم به منظور مبادله هیئت های تجاری با کشورهای حوزه فعالیت با توجه به سیاست های بازرگانی کشور و تنظیم گزارش های مربوط
هماهنگی و همکاری در زمینه اعزام هیئت های تجاری و تدوین برنامه های مربوط
مذاکره با سفرا، کاردارها، کاردان و مستشاران بازرگانی کشورهای حوزه فعالیت در جهت رفع تنگناها، مشکلات و یافتن راه حل های مناسب جهت توسعه روابط تجاری فی مابین
همکاری با سازمان های توسعه تجارت دیگر کشورها، اتاق های بازرگانی، تعاون و سازمان ها و نهادهای مرتبط با تجارت خارجی در داخل و خارج از کشور به منظور گسترش روابط بازرگانی
بررسی وضیعت بازار و کالاها در کشورهای هدف به منظور تدوین سیاست مدیریت بازار و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی
کوشش در جهت ایجاد بازار مشترک اسلامی به منظور برقراری روابط اقتصادی بین ممالک اسلامی با یکدیگر

ت ) اتاق ها و شورهای بازرگانی مشترک

اتاق های مشترک برای تشویق و توسعه روابط و مبادلات عامل های اقتصادی ایرانی و خارجی تشکیل می شوند و به نحوی عمل خواهند کرد که در جهت رشد و تقویت همکاری های اقتصادی بین دو کشور عمل نمایند.

کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و خارجی که در ارتباط با مبادلات اقتصادی فی مابین ایران و کشور خارجی خاص فعالیت داشته و دارند می توانند به عضویت اتاق های مشترک در آیند.

اعضای ایرانی اتاق مشترک باید قبلاً به عضویت یکی از اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران پذیرفته شده و عضویت آن ها معتبر باشد. اتاق های مشترک وابسته به اتاق ایران هستند، اما در قبال اعمال و تعهدات خود دارای مسئولیت حقوقی و مالی مستقل می باشند.

شخصیت هایی که در تحقق اهداف اتاق مشترک و پیشرفت مناسبات اقتصادی ایران و کشور مقابل خدمات فوق العاده انجام داده و یا ممکن است در آینده منشأ خدمات ارزنده گردند، با تصویب هیئت مدیره می توانند به عضویت یا ریاست افتخاری اتاق مشترک پذیرفته شوند.

مزایای بازاریابی بین المللی

استانداردهای بالاتری از زندگی را فراهم می‌کند

بازاریابی بین‌المللی سبک زندگی استاندارد بالایی را برای شهروندان کشورهای شرکت‌کننده در این بازار تضمین می‌کند. کالاهایی که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی خاص در کشور نمی‌توانند تولید کنند توسط کشورهای دیگر که مواد خام مورد نیاز برای تولید دارند، تولید می‌شوند و همچنین هیچ محدودیتی برای تولید وجود ندارد.

استفاده منطقی و بهینه از منابع را تضمین می کند

تخصیص منطقی منابع و اطمینان از بهترین استفاده از آن ها در سطح بین المللی یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی بین المللی است. همه ملل تشویق و دعوت می شوند تا آنچه را که مازاد موجود در کشور خودشان است را صادر کنند.

رشد سریع صنعتی

تقاضا برای کالاهای جدید از طریق بازار بین المللی ایجاد می شود. این منجر به رشد در اقتصاد صنعتی می شود. توسعه صنعتی یک کشور توسط بازاریابی بین المللی هدایت می شود. به عنوان مثال فرصت های شغلی جدید، استفاده کامل از منابع طبیعی و غیره.

مزایای هزینه های تطبیقی

بازاریابی بین‌المللی مزایای هزینه‌های تطبیقی برای تمام کشورهای شرکت‌کننده را تضمین می‌کند. این کشورها از مزایای تقسیم کار و تخصص در سطح بین‌المللی از طریق بازاریابی بین‌المللی بهره‌مند هستند.

همکاری های بین المللی و صلح جهانی

روابط تجاری ایجاد شده از طریق بازاریابی بین المللی ، همه ملت ها را به یکدیگر نزدیک می کند و به آن ها فرصتی می دهد تا اختلافات خود را از طریق تفاهم متقابل از بین ببرند. این امر همچنین کشورها را به همکاری مشترک با یکدیگر تشویق می کند. بدین ترتیب چرخه ای طراحی می شود که در آن کشورهای توسعه یافته در فعالیت های توسعه خود به کشورهای در حال توسعه کمک می کنند و این اختلافات اقتصادی و شکاف تکنولوژیکی بین کشورها را از بین می برد.

تبادل فرهنگی را تسهیل می کند

بازاریابی بین المللی باعث ایجاد تبادل اجتماعی و فرهنگی بین کشورهای مختلف در جهان می شود. در کنار کالاها، گرایش ها و مد روز از یک کشور به دیگری منتقل می شود و بدین ترتیب رابطه فرهنگی در بین ملل توسعه می یابد. بنابراین، ادغام فرهنگی در سطح جهانی حاصل می شود.

استفاده بهتر از تولید مازاد

کالاهایی که به صورت مازاد در یک کشور تولید می شوند به کشورهای دیگری که در بازاریابی بین المللی نیاز به کالای مورد نیاز دارند، ارسال می شود. بنابراین، ارز خارجی محصولات بین کشور صادرکننده و کشورهای وارد کننده پاسخگوی نیاز یکدیگر است.

این تنها در صورتی امکان پذیر است که همه کشورهای شرکت کننده به طور موثری از کالاهای اضافی، خدمات، مواد اولیه و غیره استفاده کنند. به طور خلاصه، مهم ترین مزیت بازاریابی بین المللی شامل استفاده مؤثر از تولید داخلی مازاد، معرفی انواع جدید کالا، بهبود کیفیت تولید و ارتقاء همکاری متقابل بین کشورها می باشد.

در دسترس بودن ارز خارجی

بازاریابی بین المللی در دسترس بودن ارزهای خارجی مورد نیاز برای واردات کالاهای سرمایه ای، فناوری مدرن و بسیاری دیگر را سهولت می بخشد. واردات اساسی اقلام را می توان با ارز خارجی حاصل از صادرات حمایت مالی کرد.

گسترش بخش سوم

بازاریابی بین المللی صادرات کالا از یک کشور به کشور دیگر را افزایش و به توسعه صنعتی کمک می کند. امکانات زیرساختی از طریق بازاریابی بین المللی گسترش می یابد. این به طور غیرمستقیم استفاده از حمل و نقل ، بانکی و بیمه در یک کشور را تضمین می کند و مزایای اضافی برای اقتصاد ملی را تضمین می کند.

مزایای ویژه در مواقع اضطراری

هر زمان که کشوری با فاجعه طبیعی مانند سیل و قحطی روبرو شود، از سوی سایر کشورها در بازار بین المللی حمایت می شود. بازار بین المللی تأمین اضطراری کالاها و خدمات را برای تأمین نیازهای فوری کشور روبرو با فاجعه فراهم می کند. این توزیع فقط توسط کشوری که واردات مازاد دارد می تواند تسهیل شود.

یک شرکت صادر کننده کالا به کشورهای خارجی از طریق عملیات صادرات سود قابل توجهی کسب می کند. زیرا بازاریابی داخلی سود کمتری از بازاریابی بین المللی دارد. ضرر یک شرکت در بازاریابی داخلی می تواند از سود حاصل از صادرات در بازاریابی بین المللی جبران شود.

با صادرات کالا به کشورهای خارجی می توان ارز خارجی را به دست آورد. بنابراین، سود به دست آمده می تواند برای واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات جدید، فناوری و غیره مورد استفاده قرار گیرد. این امر صادرات بزرگ را در آینده تسهیل خواهد کرد.
وظایف بازاریابی بین المللی

فعالیت هایی که در یک بستر بازاریابی انجام می شود و اخیراً در خارج از کشور و یا کشور اصلی ایجاد شده است، به عنوان وظایف بازاریابی بین المللی شناخته می شود. این کارها شامل عملیات زیر است:

مشاهده و تصدیق رفتار مشتریان
انطباق با تغییرات روند بازار
شناسایی رقبا و کسب اطلاعات لازم در مورد آن ها
کسب دانش در مورد محصولات
انجام یک تحلیل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فناوری ، یعنی آنالیز PEST
تجزیه و تحلیل SWOT
انتخاب ترکیبات تبلیغاتی مناسب: قیمت گذاری ، ترویج ، تبلیغات و…

مدیریت بازاریابی بین المللی

از آن جا که برای یک بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصرف‌کنندگان امکان پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی باید فرصت‌های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل کند، تا بتواند کالا و خدمات مورد نیاز مصرف‌کنندگان مورد نیاز را با توجه به منابع خود تامین نماید.

منظور از تقسیم بازار این است که بازاری وسیع را با روشی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم که در هر یک از بخش‌ها یکنواختی بیشتری از نظر عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.

مصرف‌کنندگان خصوصیاتی مشترک و مشابه دارند. معیارهایی که تقسیم بازار بر اساس آن ها انجام می‌گیرد، شامل عوامل جغرافیایی، جمعیتی، روانی، رفتاری، بازاریابی و اقتصادی است.

پس از بررسی بازار و تقسیم آن به بخش‌های مشابه، مدیریت بازاریابی باید تصمیم بگیرد کدام یک از این بخش‌ها را به عنوان بازار هدف انتخاب کند. البته او می‌تواند بیش از یک بخش را بر اساس ترکیب و توانایی کارکنان بازاریابی، توان رقابتی و خط مشی بازرگانان سازمان خود انتخاب کند.

 
۵ کشور برتر برای تجارت جهانی

سوئد با بیش از ۹٫۹ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۴٫۲ درصد، اولین کشور برای تجارت در جهان است.
نیوزیلند با ۴٫۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۳ درصد، دومین کشور در این لیست جهانی است.
هنگ کنگ با ۷٫۲ میلیون جمعیت و ۲٫۴ درصد رشد تولید ناخالص ملی داشته است که توانسته کشور سوم در جهان از نظر شرایط مساعد برای تجارت باشد.
ایرلند با ۵ میلیون جمعیت و رشد تولید ناخالص ملی ۲۶٫۳ درصد، کشور چهارم در این لیست معرفی شده است.
انگلیس با ۶۴٫۴ میلیون جمعیت، ۲٫۲ درصد، رشد تولید ناخالص ملی داشته است که با این میزان رشد، کشور پنجم در جهان نامگذاری شده است.

 
شرکت کنندگان عمده در بازاریابی بین المللی به شرح زیر هستند :

شرکت های چند ملیتی : یک شرکت چند ملیتی سازمانی است که تولید کالا و خدمات را در یک یا چند کشور به غیر از کشور اصلی خود تضمین می کند. چنین سازمان هایی دفاتر خود ، میزهای کمک یا مجموعه های صنعتی را در سراسر کشور دارند و معمولاً یک دفتر مرکزی متمرکز دارند که در آن مدیریت جهانی را هماهنگ می کنند.
صادرکنندگان : آن ها فروشندگان خارج از کشور هستند که محصولات را می فروشند و با رعایت صلاحیت های لازم ، خدمات را در سراسر کشور خود ارائه می دهند.
واردکنندگان : آن ها خریداران خارج از کشور هستند که با رعایت صلاحیت ، محصولات و خدمات را از صادرکنندگان خریداری می کنند. واردات توسط یک ملت صادراتی صورت گرفته از کشور دیگر است.
شرکت های خدماتی : یک شرکت خدماتی با تجارت در خدمات و نه بر روی کالاهای فیزیکی و قابل لمس درآمد کسب می کند. یک شرکت حسابداری عمومی بهترین نمونه یک شرکت خدمات است. درآمد در اینجا با تهیه بازده مالیات بر درآمد، انجام خدمات حسابرسی و با حفظ سوابق مالی حاصل می شود.

چگونه به بازارهای بین المللی وارد شویم

شرکت ها از طریق روش های زیر می توانند جهانی شوند

صادرات :

آسان ترین راه ورود به بازار جهانی، صادرات ( فرآیند صادرات )مستقیم یا غیرمستقیم است. در صادرات غیرمستقیم، پای شرکت های بازرگانی به میان می آید که از طرف تولیدکننده، خرید و فروش کالاها و خدمات را در خارج از کشور تسهیل می کنند. در حالیکه در صادرات مستقیم، شرکت به تنهایی از یکی از روش های زیر اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کند :

با راه اندازی دپارتمان صادرات در داخل به عنوان یک بخش مستقل
از طریق شعبه های خارج از کشور که فعالیت های ترویجی را انجام می دهند و فروش و توزیع را تسهیل می کنند
به واسطه نمایندگان فروشی که به خارج سفر می کنند
به وسیله توزیع کنندگان یا عواملی که منحصرا از طرف شرکت در خارج فعالیت می کنند

استراتژی های اینترنتی :

امروزه شرکت ها دیگر برای نمایش محصولات خود نیازی به حضور در نمایشگاه های بین المللی ندارند؛ آن ها به راحتی می توانند آگاهی مورد نظر نسبت به محصولات خود را از طریق رسانه های الکترونیکی، یعنی اینترنت، در مخاطبان هدف بین المللی خود ایجاد کنند. مشتری از طریق وبسایت شرکت می تواند اطلاعات کاملی را درباره محصول مورد نظر کسب کند و از همان طریق نیز محصول را سفارش بدهد.

صدور مجوز ( لیسانس ) و فرنچایز :

یکی از روش های جهانی شدن، از طریق صدور مجوز است. در این حالت، شرکت اصلی مجوزی را برای شرکت خارجی صادر می کند که به او اجازه می دهد تا در حین تسهیل فروش، از فرآیند تولید، نشان تجاری، پتنت و نام شرکت اصلی استفاده کند. در این مدل، شرکت اصلی کنترل کمتری روی شرکت ثانویه دارد.

اما در مورد فرنچایز (franchise)، شرکت اصلی کنترل بیشتری دارد، زیرا به فرنچایز اجازه می دهد که از طرف شرکت اصلی و بر طبق قوانین و ضوابط آن کار کند.

مک دونالدز یکی از نمونه های بارز فرنچایز است

مشارکت :

شرکت ها می توانند با همکاری با سایر شرکت ها به عرصه بین المللی قدم بگذارند.

نمونه بارز این مورد، همکاری شرکت های سونی و اریکسون تحت عنوان برند سونی اریکسون برای تولید تلفن همراه بود.

سرمایه گذاری مستقیم :

شرکت ها می توانند برای تولید یا ارائه خدمات خود به طور مستقیم در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند.

شرکت ها با این هدف وارد بازار بین المللی می شوند که علاوه بر افزایش فروش، سهم بزرگ و ارزشمندی از بازار را تصاحب کنند. اما در فرآیند طراحی اصول بازاریابی، برخی موارد خاص، مانند وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امکانات فناوری کشورهای هدف نیز باید مد نظر قرار بگیرد، چرا که این موارد برای هر کشوری متفاوت هستند و تاثیر آن ها روی کسب و کار غیرقابل انکار است.
سهم ایران در بازاریابی بین‌ الملل

بر اساس آمارهای سازمان تجارت جهانی، ایران با صادرات کالایی ۲۰.۵۴۴ میلیارد دلار در ۶ ماه اول سال ۹۶، ۰.۴۷ درصد از مجموع صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. میزان صادرات کالایی ایران در ۶ ماهه اول سال ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تن کالا بوده است. بیش از ۷۰ درصد صادرات کالایی ایران در نیمه نخست سال ۹۶ مربوط به سوخت و محصولات معدنی و حدود ۲۱ درصد متعلق به کالا‌های صنعتی می‌باشد.

مقاصد عمده صادرات چین، عراق، کره جنوبی و هند بوده است. همچنین ۲۳.۵۹۵ میلیارد دلار کالا در ۶ ماهه اول سال وارد کشور ایران شده است که سهم آن از کل ارزش واردات جهانی حدود ۰.۲۷ درصد بوده و میزان ۱۷ میلیون و ۱۹۵هزار تن کالای خارجی به ایران نیز وارد شده است. از این میزان کالای وارداتی، ۵۹ درصد مربوط به کالاهای صنعتی و حدود ۳۰ درصد مربوط به محصولات کشاورزی است. مبادی عمده وارداتی ایران در نیمه نخست سال چین، امارات، ترکیه، کره جنوبی و هند بوده است. در ادامه برای اطلاع از آموزش روند ” تبلیغات و بازریابی در عراق ” به بخش ” صادرات به عراق ” ، ” تبلیغات و بازریابی در افغانستان ” به بخش ” صادرات به افغانستان ” ، ” تبلیغات و بازریابی در روسیه ” به بخش ” صادرات به روسیه ” ، سایت آیکسپورت مراجعه کنید.

در این قسمت به چند روش مرسوم که شرکت‌ها جهت بازاریابی بین‌ الملل استفاده می‌کنند اشاره خواهیم کرد:
روش‌های مرسوم تجارت بین‌الملل در جهان

بازاریابی بین المللی

معاملات تهاتری ( Barter )

معاملات تهاتری به معنای محدود آن، عبارت است از تبادل ساده کالا بدون مبادله وجوه مربوطه. در معاملات تهاتری بسیار دقت می‌شود که نوع کالا و خدمات به ارزش‌های همان کشور یا طرف مقابل ارزش‌گذاری شود.

معاملات جبرانی ( Compensation )

این نوع معامله زمانی صورت می‌گیرد که ارزش واردات از یک کشور خارجی در برابر صادرات به همان کشور یا بالعکس، در یک حساب تهاتری پایاپای می‌شود. هدف از چنین تسویه‌ای ممانعت از بدهکار شدن یک کشور مقابل کشور دیگر است.

معاملات جبرانی تام ( Compensation Full )

در این نوع معامله، مانند معاملات تهاتری، تمام تسویه به صورت جنسی(تبادل کالا) انجام می‌شود. در هر دو معامله تحویل کالا بدون انتقال پول صورت می‌گیرد.

معاملات جبرانی غیر تام ( Compensation Partial )

روش انجام این نوع معاملات عملا مشابه معاملات جبرانی تام است. صادر کننده بخشی از وجه کالا را نقدا و مانده آن را به صورت کالا ( که باید برای آن مشتری بیابد) دریافت کند.

خرید متقابل ( Purchase Counter )

در خرید متقابل، واردات یک نوع کالا با صادرات نوعی دیگر تواماً انجام می‌شود. بر خلاف معاملات جبرانی، صادر کننده وجه خود را به وسیله حواله از خریدار دریافت می‌کند. این عمل به وی فرصت می‌دهد که به تعهدات متقابل خود که باید نقدا تسویه شود عمل کند و چنان چه نتواند از عهده انجام آن برآید، مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

معاملات خرید مجدد ( Transactions Switch )

این گونه معاملات بر حسب ماهیت، مشابه معاملات کالاهای تجاری نیست، بلکه عبارت از معاملات ارزی است که تسهیلات مالی برای مبادلات بین المللی کالاهای تجاری فراهم می‌آورند. لذا اصطلاح SWITCH به تبدیل ارز حاصل از معاملات جبرانی (قراردادهای پرداخت دوجانبه یا حساب‌های پایاپای) به ارز آزاد قابل تغییر – مانند دلار آمریکا – دلالت می‌کند.
چالش مهم در بازاریابی بین الملل

نیاز به درک محیط های متفاوتی است که یک شرک قصد فعالیت در آن ها را دارد. درک تفاوت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و حقوقی برای موفقیت شرکت لازم است.
کانال های توزیع

کانال‌های توزیع در بازاریابی شامل کانال‌های توزیع داخلی و کانال توزیع بین‌المللی است که وظیفه توزیع محصولات و خدمات را به مشتری را برعهده دارند. کانال های توزیع اهمیت زیادی برای سازمان و شرکت‌ها دارد. یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های تولیدی، توزیع محصولات خود به دست مشتری است.

 

کانال‌های توزیع مجموعه‌ای به‌هم‌ پیوسته از شرکت‌ها و افراد می‌باشند که وظیفه توزیع محصولات شرکت تولیدی را به مشتریان و مصرف‌کنندگان بر عهده‌ دارند.

 
نقش کانال‌های توزیع

شرکت‌هایی که به‌عنوان کانال توزیع فعالیت می‌کنند، علاوه بر توزیع محصولات می‌توانند نقش مهمی در موارد ذیل بازی نمایند. اهمیت آن‌ها برای شرکت‌ها بسیار بالا است، لذا هرگونه عملکرد مناسب می‌تواند علاوه بر زیان اقتصادی، زیان معنوی هم برای شرکت تولیدی داشته باشد.
نقش کانال های توزیع

تحقیقات بازار و جمع‌آوری نظرات مشتریان
تأثیر بر روی برند شرکت
ارائه خدمات چیدمان کالا و جمع‌آوری ضایعات کالا.
جمع‌آوری اطاعات مهم مشتریان از قبیل اطلاعات تماس، اطلاعات مکان و اطاعات مربوط به خرید.

عوامل مؤثر بر انتخاب کانال توزیع

عوامل زیادی بر تعیین و انتخاب کانال‌های توزیع مؤثر است که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

استراتژی شرکت در بازارها (توزیع گسترده- گزینشی- انحصاری)
نوع محصولات عرضه‌شده (محصولات غذایی که دارای تاریخ محدود هستند، نیاز به توزیع بیشتری دارد).
ایجاد بازار جدید برای محصولات به‌طور مثال با آمدن فروشگاه زنجیره‌ای‌های همواره تخفیف مثل کورش- جانبو
ایجاد تعارض در بین سیاست عملکردی شرکت توزیعی با شرکت تولیدی: به‌طور مثال شرکت تولیدی می‌خواهد محصولات را در سطح گسترده توزیع نماید ولی شرکت واسطه‌ای(عمده‌فروشی) به دلیل کم بودن امکانات نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد و شرکت به دنبال ایجاد یک کانال توزیع در سطح گسترده‌تر می‌باشد.
ایجاد شرایط جدید اقتصادی،‌ فرهنگی، سیاسی،‌ اجتماعی و همچنین تغییر سیاست‌های ترجمان‌های حاکمیتی و دولتی به‌طور مثال حذف شیر یارانه از سبد مصرفی خانوارها باعث شد که شرکت‌ها کوچک لبنی که فقط به تولید شیر و عرضه آن می‌پرداختند کانال توزیع خود را حذف کنند و با شرکت‌های دیگر ادغام شوند و یا به تولید محصولات سایر شرکت‌ها روی‌آورند.

جمع بندی بحث بازاریابی بین الملل

با توجه به تغییرات سریعی که در اقتصاد بین‌الملل رخ داده است، برنامه‌ریزی برای فعالیت در بازارهای خارج نیز به مراتب مشکل‌تر و پیچیده‌تر از گذشته است. عوامل متعددی در این زمینه دخالت دارند که از میان آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شدت رقابت
تحولات سریع سیاسی و اقتصادی
افزایش موانع و محدودیت‌های تجاری در کشورهای مختلف
گرایش بیشتر به سیاست‌های حمایتی
پیشرفت‌ها و نوآوری‌های سریع در تکنولوژی و گستردگی تبلیغات بازرگانی

به‌طور کلی، در سال‌های اخیر رقابت در محیط بازرگانی بین‌المللی، به ویژه در بازار محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی بادوام، شدت یافته و ورود عرضه کنندگان جدید از جمله کشورهای در حال توسعه را به این بازارها با م بر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانــــلود فــــایـــل