حقوق

پاورپوینت نقشه کلان تحریمها به تفکیک بخشهای اقتصادی | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت نقشه کلان تحریمها به تفکیک بخشهای اقتصادی

دریافت فایــل

نوع فایل: power point

قابل ویرایش 17 اسلاید

قسمتی از اسلایدها:

ماهواره‌هاي ارتباطي و مخابراتي:
تحریم رئیس سازمان صداو سیما توسط آمریکا و اروپا در فوریه 2013
تحریم سازمان صداو سیما توسط آمریکا ( فوریه 2013) و اتحادیه اروپا (مارس 2013)
در پی آن فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی ایرانی مانند العالم، پرس‌تی‌وی و هیسپان‌تی‌وی با مشکل مواجه شد
دسترسي به اينترنت و خدمات تحت وب: با هدف آزادی بیان تحریم نشده است

فهرست مطالب و اسلایدها:

نقشه کلان تحریمها

تحریمهای تجاری

تحریمهای مالی و بانکی

تحریمهای نفت و گاز

تحریمهای حمل و نقل

تحریمهای حمل و نقل دریایی

تحریمهای حمل و نقل هوایی

تحریمهای تکنولوژی

تحریم زیرساختهای ارتباطی

جمع بندی وضعیت تحریمها

تمرکز تحریمها بر نقاط ضعف اقتصاد ایران

دریافت فایــل

پاورپوینت هویت واقتدار ملی | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت هویت واقتدار ملی

دریافت فایــل

نوع فایل power point

قابل ویرایش 31 اسلاید

قسمتی از اسلایدها

نقش فرهنگ در ذات بشر به عنوان حیوانی اجتماعی، بیش از منافع سیاسی یا اقتصادی او است (برون، 1379، ص94). از همین رو در بررسی اقتدار باید دیدی فراتر از دیدگاه نظامی و غلبه در جنگ را مدنظر قرار داد، چرا که با توجه به سازمان‌های بین‌المللی همچون حقوق بشر، دادگاه لاهه، سازمان ملل، شورای امنیت و… مفهوم استقلال، حاکمیت، تهدیدها و جنگ‌های خارجی و نظامی دگرگون شده است. «اقتدار ملی» یعنی رسیدن به مشخصه‌هایی که به یک کشور امکان می‌دهد تا در مقابله با تهدیدهای بالقوه یا بالفعل خارجی دوام آورده و در راه پیشبرد امر توسعه اقتصادی، اجتماعی، انسانی مهمتر از همه فرهنگی، قدم بردارد و در مسیر، آن که نقشی بیش از همه دارد، همانا نقش عوامل فرهنگی و ارزشی در کمک به اقتدار ملی می‌باشد. فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی فرآورده عمل خلاق آدمی و بیان‌کننده سرشت بدیل اوست و فرهنگ در نظر اینان از چنان جایگاهی برخوردار شده که انسان بسیاری از استعدادها و موهبت‌های خود را در جهت آفرینش فرهنگ بکار بندد (بردباف، 1374بنابراین می‌توان گفت در کنار دیگر عوامل اقتدار ملی (سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی، اطلاعاتی، امنیتی) نقش فرهنگ و ارزش‌ها بیشتر نمود می‌یابد؛ زیرا مقابله خارجی و داخلی با دیگر عناصر جامعه، به شکل نمادین و ظاهری خواهد بود و به عکس این تهدید نسبت به فرهنگ و ارزش‌های جامعه مممکن است، پنهانی بوده و از درون، فرهنگ و ارزش‌ها را دچار فرسایش کرده و آنها را استحاله یا دگرگون سازد. نقش فرهنگ و ارزشها در اقتدار ملی با در نظر گرفتن و با توجه به تحولاتی که در سال‌های اخیر در مفهوم و تعریف قدرت و اقتدار ملی به وجود آمده است، مملوس‌تر می‌شود، زیرا دیگر قدرت دولت منحصر در قدرت نظامی صرف سنجیده نمی‌شود و هر کشوری برای تضمین اقتدار خود در سطحی بین‌المللی و خارجی ناگزیر است، به حد معینی از ثبات سیاسی و اقتدار ملی دست یابد. مضاف بر آن هجمه‌های فرهنگی غرب، ضرورت تسریع در چنین اقدامی را الزامی بیشتر می‌بخشد. در این مقاله نگارنده کوشش دارد به بررسی فرهنگ، نقش و کارکرد آن، در اقتدار ملی را، همراه با دلایل‌ مدعای خود مشخص سازد.

فهرست مطالب و اسلایدها

هویت واقتدار ملی

ضرورت بحث

هويت ملي

ملت

تعريف هويت ملي

عناصر و مؤلفههاي هويت ملي

سرزمين مشترك

كارويژههاي هويت ملي

همبستگي ملي

جهت دهي به زندگي سياسي ـ اجتماعي

چالشها

نام مناقشه انگيز

راهكارها

نتيجه

دریافت فایــل

پاورپوینت مسئوليت پزشكان در نظام حقوقي ايران | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت مسئوليت پزشكان در نظام حقوقي ايران

دریافت فایــل

نوع فایل power point

قابل ویرایش 41 اسلاید

قسمتی از اسلایدها

بند ب ماده 295 قانون مجازات اسلامي

قصور پزشكي درحكم شبيه عمد آورده شده است.

جرم شبيه عمد وقتي است كه جائي قصد فعل را كه نوعاً سبب جنايت نميشود ،داشته باشد ولي قصد جنايت را نسبت به عليه نداشته باشد ، اما فعل او با تقصير حرفه اي همراه بوده و سوء نيت نيز نداشته باشد.

مجازات جرم شبيه عمد پرداخت ديه است

بي مبالاتي

ترك فعلي است كه از نظر علمي و فني انتظار انجام آن از پزشك ميرود ولي در اثر غفلت انجام نمييابد.

عدم انجام آزمايشات لازم و ضروري قبل از الكتروشوك تراپي

فهرست مطالب و اسلایدها

انواع مسئوليت

مسئوليت اخلاقي

مسئوليت حقوقي

مسئوليت مدني

مسئوليت كيفري

مسئوليت انضباطي

مسئوليت ناشي از عدم رعايت قوانين و مقررات و ضوابط حرفه اي و شغلي

قصورپزشكي

مصاديق قصور پزشكي درقانون مجازات اسلامي

بي احتياطي

بي مبالاتي

عدم مهارت

عدم مهارت عملي يا مادي

عدم مهارت علمي يا معنوي

عدم رعايت نظامات دولتي

عدم رعايت قوانين و مقررات و آئين نامه و بخشنامه هاي سازمان نظام پزشكي و وزارت بهداشت.

اقدام به تاسيس مركز درماني بدون مجوز

رضايت نامه و برائت نامه

فرايند کلی يک ارتباط

دریافت فایــل

پاورپوینت اتاق بازرگانی (I.C.C) | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت اتاق بازرگانی (I.C.C)

دریافت فایــل

نوع فایل: power point

قابل ویرایش 19 اسلاید

قسمتی از اسلایدها:

در16مهر ماه سال 1305شمسی اولین اتاق تجارت ایران در وزارت بازرگانی در تهران تشکیل شد ، ریاست این اتاق را حاج امین اصفهانی عهده دار بود.هیئت نمایندگان اتاق مذکور عبارت بودند از:

حاج میرزا ابوطالب اسلامیه ، میرزا عبدالحسین نیکپور ، فقیه التجار ، آقا میرزا علی محلوجی وآقا شیخ حسین حریری.

فهرست مطالب و اسلایدها:
اتاق بازرگانی چیست؟

موضوعات بین المللی

اولین قانون اتاق بازرگانی در ایران

اتاق بازرگانی صنایع ومعادن ایران

وظایف اتاق بازرگانی

جذب سرمایه های داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری های اقتصادی از طریق

ارکان اتاق ایران

کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی

بزرگترین و موفق ترین اتاق مشترک ایران

دریافت فایــل

پاورپوینت اجراي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي سازي بانك ها | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت اجراي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي سازي بانك ها

دریافت فایــل

نوع فایل: power point

قابل ویرایش 79 اسلاید

قسمتی از اسلایدها:

مفاد اصل 44 قانون اساسی

سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی

مواد 6 الی 9 قانون برنامه چهارم توسعه کشور

مواد 9 الی 24 قانون برنامه سوم توسعه کشور

بند (د) تبصره 8 قانون بودجه سال 1385 کل کشور

واگذاری سهام به محرومان (سهام عدالت )

فهرست مطالب و اسلایدها:

اهداف خصوصي سازي

چگونگی اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهار

مباني قانوني مرتبط با واگذاري

محورها و عناوین اصلی سیاست های اصل 44 قانون اساسی

الزامات واگذاري

پيش نيازهاي واگذاري

مراحل اجرايي واگذاري

فرآیند پيشنهاد، تصمیم گیري و اجراي برنامه واگذاري شرکت هاي دولتي

جداول مقايسه اي فرآيند خصوصي سازي در كشور هاي مورد مطالعه از نقطه نظر اهداف ، روش ها و اقدامات اجرايي

تجارب خصوصي سازي در داخل و خارج کشور

دریافت فایــل

پاورپوینت احکام مرتبط قانون بودجه سال1391 و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

پاورپوینت احکام مرتبط قانون بودجه سال1391 و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی

دریافت فایــل

نوع فایل power point

قابل ویرایش 24 اسلاید

قسمتی از اسلایدها

تسویه بدهی شركتهاي تابعه و وابسته وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت به اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي

بند 8-7:

به شركتهاي تابعه و وابسته وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، راه و شهرسازي و صنعت، معدن و تجارت اجازه داده مي‌شود بدهيهاي قانوني خود به اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي را تا سقف بيست‌هزار ميليارد (20.000.000.000.000) ريال با اعلام وزير مربوطه و تأييد وزارت امور اقتصادي و دارايي (سازمان حسابرسي) بدهي‌همان اشخاص بابت اقساط واگذاري و يا بدهي به سازمان مالياتي تسويه و يا تهاتر نمايد. تهاتر مربوط به ماليات منوط به تصويب دولت است.

فهرست مطالب و اسلایدها

تامین مالی اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی

واگذاری کلیه بنگاههای گروه یک و دو به بخش غیر دولتی

تسویه بدهی دولت و دستگاه هاي اجرايي از محل فروش سهام، سهم الشركه و… يا واگذاري موارد مذكور

پرداخت مطالبات پیمانکاران، مشاوران و …، ایثارگران و خانواده معظم شهدا از محل واگذاری سهام شرکتهای دولتی

تسویه بدهی دولت و دستگاه هاي اجرايي از محل فروش سهام، سهم الشركه و… يا واگذاري موارد مذكور

اولويت پرداخت، تسويه و تهاتر ديون و تعهدات قانوني

همکاری دستگاههای اجرایی با سازمان خصوصی سازی در تسهیل واگذاریها

همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بانک مرکزی با سازمان خصوصی سازی به منظور نظارت بر بنگاههای واگذارشده

موقوف الاجراء بودن ماده (29) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی

واگذاری شرکت های خارج از جداول واگذاری

ادامه عمليات اجرائي احكام مرتبط با واگذاري و يا فروش اموال مربوط به قانون بودجه سال 1390

ثبت سهام، سهم الشركه و اموال و داراييهايي كه در اجراي اجزاي ذي ربط بند 24 واگذار شده در حسابهاي دريافت و پرداخت خزانه داري كل كشور

وصول سود سهام عدالت تقسيم شده از شركتهاي سرمايه پذير و واريز به حساب درآمد عمومي نزد خزانه داري كل كشور

پرداخت به ایدرو و ایمیدرو برای جایگزینی مبالغ خرید سهام از محل واگذاری سهام یا منابع حاصل از فروش آنها

شرایط اداره بنگاههای در فهرست واگذاری

اعلام سهام مالکیتی نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت های تابعه در سهام سایر شرکتها به سازمان خصوصی سازی

تهیه آیین نامه تشویق اعضاء هیات مدیره شرکت های واگذار شده

تبعیت شرکتهای مشمول اصل (44) قانون اساسی از قوانین و مقررات مربوط به استخدام ایثارگران

دریافت فایــل

جزوه تایپ شده درس جرم شناسی | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

جزوه تایپ شده درس جرم شناسی

دریافت فایــل

جزوه تایپ شده درس جرم شناسی در قالب word در حجم 66 صفحه:  

عنوان جزوه : جرم شناسی 

نام استاد : سرکار خانم شیرین بیات 

فرمت : WORD 

تعداد صفحه : 66 صفحه 

کاری از : دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد واحد قزوین 

بخشی از متن: 
جرم شناسی: 
جرم شناسی معنا و مفهوم جرم را بررسی می کند و چه چیزهایی جرم است؟ چرا اساساً یک عمل باید جرم باشد؟ 

در جرم شناسی به چرایی وقوع جرم می پردازیم. 
تعریف جرم شناسی: 
جرم شناسی به عنوان یک دانش میان رشته ای، همان گونه که از نام آن بر می آید دانش مطالعۀ جرم است. در حقیقت جرم شناسی به دنبال آن است تا با مطالعه و تحلیل جرم محیط اجتماعی و موقعیت های پیش جنایی به شناسایی علت بزهکاری بپردازد و در واقع می خواهد معمای ارتکاب جرم را رازگشایی کند و پی به چرایی ارتکاب جرم و تکرار آن ببرد. (تمام اوضاع و احوالی که از وقوع جنایت حاکم بوده است.)

دانش میان رشته ای یعنی چه؟
یعنی مبانی جرم شناسی را یک علم صرف تشکیل نمی دهد، از خیلی رشته ها کمک می گیرد. مثل جامعه شناسی، روان شناسی، حقوق و …
به همین خاطر خیلی از جرم شناسان می گویند جرم شناسی مثل یک چهارراه می ماند که همۀ رشته ها در ان به هم برخورد می کنند.
جرم شناسی می خواهد علت وقوع جرم و علت تکرار جرم را بررسی کند.
یکی از انواع جرم شناسی، جرم شناسی نظری است.
جرم شناسی کاربردی:
زمانی که از آموخته های جرم شناسی نظری استفاده می شود جرم شناسی کاربردی است. در اصل علت وقوع جرم و علت تکرار جرم را بررسی می کند.   برای چه ؟  یکی از مهم ترین دلایل ===> پیشگیری
جرم شناسی ها محوریت علت یابی آن ها فرق می کند:
بزهکار
بزه دیده
واکنش اجتماعی
–           بعضی ها می گویند علت جرم را باید در بزهکار جست و جو کرد و …

فرق بزهکار و مجرم:
بزهکار بار منفی کمتری نسبت به مجرم دارد. بنابراین به افرادی با سن پایین تر بزهکار می گوییم. با سن بالاتر را مجرم می گوییم.

ضرورت وجود جرم شناسی:
حقوق کیفری کار خود را از زمانی آغاز می کند که یک جرمی اتفاق می افتد. جرم شناسی کار خود را قبل از وقوع جرم آغاز می کند. جرم شناسی قبل از جرم انگاری کار خود را آغاز میکند و تلاش می کند که با علت یابی نگذارد جرمی اتفاق بیفتد.

اگر رفتار کسی مبنا نداشته باشد، مشروعیت ندارد. به دلیل انسانی شدن روند قانون گذاری. پس برای رفتارهای خود باید مبنا بیاورد. چون اصل بر اباحه است و اصل بر عدم مداخله است. اباحه یعنی همه چیز مباح و حلال است. اگر می گویی چیزی حلال و مباح نیست باید برای توجیه اقدامات خود دلیل بیاورید.
هر ادمی می خواهد منافع خود را به حداکثر برساند که باعث عدم آرامش می شود.
مبانی جرم انگاری:

اخلاق گرایی: خیلی سلیقه ای می شود و از نظر مردم بعضی کارها خوب و بعضی ها بد است. ولی ممکن است از نظر دیگری کاملاً متفاوت باشد.
اصل ضرر (اصل آزار)
پدرسالاری حقوقی (قیم مآبی)
حقوق کیفری با اخلاق منطبق نیست. هر عمل غیر اخلاقی لزوماً جرم نیست و یکسری جرایم در همۀ حوزه های حقوقی هستند که اصلاً غیر اخلاقی نیستند. این مبنای ناقصی است.
اصل ضرورت:

اصل ضرورت توسط جان استورات میل مطرح شد. حقوق کیفری حق مداخله ندارند مگر اینکه من مستقیماً کاری کنم که به دیگری ضرر برسد. این مبنا مورد توجه لیبرال ها که به دنبال حداکثر کردن آزادی ها هستند مورد توجه قرار گرفت.

برای تکمیل اصل ضرر، اصل آزار هم مطرح کرد. ممکن است با یک کاری به دیگری ضرر نزنید اما آزار برسانید. (یعنی ناخوشایند.)

حقوق آزار حیوانات (اصل آزار)، در اصل آزار جرم انگاری می شود.

پدر سالاری حقوقی یا قیم مآبی:
گاهی اوقات قانون گذار باید از شهروندان حمایت کند و گاهی اوقات شهروندان صلاح و مصلحت خودشان را نمی توانند تشخیص بدهند.     مثلاً بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی – خرید و فروش بعضی داروها بدون نسخه ی پزشک.

دریافت فایــل

جزوه تایپ شده آیین دادرسی کیفری 2 | دریافت فایل جدید

دریافت فایل جدید:

جزوه تایپ شده آیین دادرسی کیفری 2

دریافت فایــل

عنوان جزوه : آیین دادرسی کیفری 2 

نام استاد: دکتر اسلام رجبعلی 

تعداد صفحات : 60 صفحه 

کاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین (باراجین) 

جلسه اول جزوه: 

جلسه 01 / 07 / 1398 

مرجع : کتاب علی خالقی – آیین دادرسی کیفری – چاپ جدید – جلد دوم 

بحث اصلی این درس صلاحیت است. چون انواع دادگاه کیفری داریم لذا بحث صلاحیت در آیین دادرسی کیفری مهم است.

پنج دادگاه کیفری داریم اما 1 دادگاه عمومی داریم. دادگاه خانواده زیر مجموعه دادگاه عمومی است.

صلاحیت:

از نظر لغوی یعنی توانایی و شایستگی است. از نظر اصطلاحی به توانایی و تکلیف یک مرجع رسیدگی کننده به پرونده گفته می شود. آن دادگاه می تواند رسیدگی کند می شود توانایی.

صلاحیت از قوانین آمره است و خلاف آن را نمی توان توافق کرد. صلاحیت را قانون تعیین می کند.

نتایج حاصله از امره بودن صلاحیت:

بر خلاف قانون افراد نمی توانند در مورد صلاحیت تعیین کنند. قابل تراضی نیست.
چون امره است مقام قضایی (دادیار، بازپرس و …) خودش تکلیف دارد قبل از هر چیزی به صلاحیتش رسیدگی کند. باید اول صلاحیت خودش را احراز کند.
اعتراض به صلاحیت از ناحیۀ هر یک از طرفین دعوا امکان پذیر است.
طرفین دعوای کیفری = دادستان و متهم. شاکی زیر مجموعه دادستان است.

در هر مرحله از دادرسی می شود این بحث اعتراض به صلاحیت را مطرح کرد. در دادگاه و دیوان عالی کشور و دادگاه تجدیدنظر و … هست.
اگر دادسرا متوجه صلاحیت نشود بر می گرداند. دادگاه بدوی متوجه نشود و دادگاه تجدید نظر متوجه شود نقض می کند و بر می گرداند.

حال فرض کنید دادگاه تجدید نظر رأی را صادر کرد و متوجه صلاحیت نشد که ایراد دارد و بعداً متوجه می شود از موارد اعاده دادرسی است. دیوان نقض می کند و ارسال می شود به دادگاه صالح.

حال اگر حکم اجرا شده باشد و پس از اجرا متوجه شویم دادگاه صالح نبوده است. در اینجا هم نقض می شود و اعاده دادرسی می شود و به دادگاه صالح ارسال می شود. اگر همان رأی داده نشود جبران خسارت می شود. از باب اعاده حیثیت هم باز باید نقض شود.
اگر رأی در دیوان تأئید شد و متوجه شدیم دادگاه صالح نبوده است باید خودش این کار را انجام دهد. یکی از ضعبات دیوان نقض می کند و به شعبه صالح می فرستد.

وقتی آمره است تمام اقدامات و تحقیقاتی که از دادگاه غیر صالح انجام شده است باطل است.
شخصی در دادگاه صالح بدون هیچ فشاری و با اراده ی آزاد اقرار کرده است. کارشناسی شده و تأئید شده. سپس متوجه می شویم آن دادگاه صالح نبوده پس اقرار فایده ای ندارد.

انواع صلاحیت در آیین دادرسی کیفری:

انواع صلاحیت هایی که در قانون آیین دادرسی کیفری وجود دارد به سه دسته کلی تقسیم می شود:

صلاحیت ذاتی
صلاحیت محلی : محل وقوع جرم استثناعات (صلاحیت اضافی)
1) تعداد اتهام 2) تعدد متهم 3) احاله پرونده کیفری

صلاحیت شخصی
صلاحیت ذاتی:

معیار تعیین کننده : نوع جرم – صنف دادگاه – درجه دادگاه

تعیین صلاحیت ذاتی بر حسب نوع جرم :

گاهی اوقات قانون تعیین می کند که این جرم برود دادگاه حقوقی رسیدگی شود یا دادگاه اختصاصی.

دادگاه عمومی دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به کلیۀ جرایم را دارد مگر اینکه قانون استثنا کرده باشد.
دادگاه اختصاصی دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به هیچ جرمی را ندارد مگر اینکه قانون تعیین کرده باشد.
هر جا شک داشتید پرونده به دادگاه عمومی می رود.

دادگاه کیفری 2 تنها دادگاه عمومی است که در قانون ما وجود دارد.

قانون می گوید دادگاه کیفری 2 صالح به تمام جرایمی است که اتفاق می افتد.

ماده 302 آیین دادرسی کیفری:

به جرائم زیر در دادگاه کیفری یک رسیدگی می شود:
الف- جرائم موجب مجازات سلب حیات
ب- جرائم موجب حبس ابد
پ ـ جرائم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن
ت ـ جرائم موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر
ث- جرائم سیاسی و مطبوعاتی

توضیح استاد: به جز موارد بالا بود به دادگاه کیفری 2 ارسال می شود.

ماده 303 آیین دادرسی کیفری:

به جرائم زیر در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود:
الف – جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام
ب – توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری
پ- تمام جرائم مربوط به مواد مخدر، روان گردان و پیش سازهای آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل
ت- سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه است.

توضیح استاد: اگر جز موارد بالا باشد به دادگاه کیفری 2 می رود جهت رسیدگی.

ماده 301 آیین دادرسی کیفری:

دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد، مگر آنچه به موجب قانون در صلاحیت مرجع دیگری باشد.

توضیح استاد: هر جا صراحت قانون نبود پرونده را به دادگاه کیفری 2 می فرستیم.

صلاحیت ذاتی به هیچ عنوان قابل تغییر نیست.
دادگاه کیفری 1 دادگاه اختصاصی نیست بلکه تخصصی است. دادگاه کیفری 1 شعبه ای از دادگاه عمومی است.
تعیین صلاحیت ذاتی بر حسب صنف :

یعنی اینکه فلان پرونده بر اساس صنف کجا باید برود؟ یعنی یک مرجع قضایی به این پرونده رسیدگی کند یا مرجع غیر قضایی؟

دادگاه باید برود؟ یا مرجع اداری باید برود؟ اگر دادگاه می رود دادگاه حقوقی باید برود یا دادگاه کیفری؟

اینها همه بر حسب صلاحیت ذاتی است. دیوان عدالت می گوید رسیدگی به شکایات مردم از سازمان های دولتی باید به دیوان عدالت برود. پس می شود ذاتی. یعنی دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به این شکایت ها را دارد.

قانون می گوید به اختلافات بین کارگر و کارفرما باید به هیأت حل اختلاف اداره کار برود. چون آن صلاحیت ذاتی دارد.

قانون می گوید دادگاه تجدید نظر به هیچ پرونده ای که در دادگاه بدوی نسبت به آن اظهار نظر نشده است نمی تواند رسیدگی کند. این یعنی ذاتی.

مثال: شما علیه شخصی جهت توهین و مزاحمت و تهدید شکایت کرده اید. دادگاه می آید به توهین و مزاحمت رسیدگی می کند و آخری را یادش می رود. شما اعتراض می کنید و پرونده به تجدید نظر می رود. دادگاه تجدید نظر می گوید من نسبت به تهدید هیچ کاری ندارم. چون به تهدید در دادگاه بدوی رأی داده نشده من نسبت به آن صلاحیت ذاتی ندارم.

تعیین صلاحیت ذاتی بر حسب درجه جرم:

بحث دادگاه بدوی و تجدید نظر است. دادگاه بدوی صلاحیت ذاتی نسبت به جرم ارتکابی دارد و دادگاه تجدیدنظر زمانی می تواند رسیدگی کند که در دادگاه بدوی حتماً نسبت به آن عمل احضار نظر شده باشد.

صلاحیت محلی:

بر اساس محل وقوع جرم تعیین می شود. محل وقوع جرم هر جایی باشد آن دادگاه صالح است.

در آیین دادرسی مدنی اصل بر صلاحیت دادگاه اقامتگاه خوانده است. در این جا اصل بر محل وقوع جرم است چون جرم قبل از هر چیزی احساسات عمومی و نظم عمومی آن محل وقوع جرم را جریحه دار می کند.

دریافت فایــل