فایل جدید تحقیق کامل در مورد زنجیره تامین

فایل جدید تحقیق کامل در مورد زنجیره تامین با مشخصات زنجیره تامین,تحقیق زنجیره تامین,مقاله زنجیره تامین,مدیریت زنجیره تامین,مقاله زنجیره تامین,SCM,تحقیق SCM,مقاله SCM,تعریف SCM,تعریف زنجیره تامین

توضیحات:

تحقیق کامل در مورد زنجیره تامین

تحقیق-کامل-در-مورد-زنجیره-تامین

 مقدمه:
مديريت زنجيره تامين رويكرد جديدي است كه در سالهاي اخير بر مديريت عمليات حاكم شده است . زنجيره تامين شبكه از مراكز توزيع است كه يكي از وظايف آن تبديل مواد خام به محصولات نهايي و توزيع آنها در ميان مشتريان است . مديريت زنجيره تامين فعاليتها را طوري هماهنگ مي‌كند كه مشتريان بتوانند محصولات را با كيفيت بالا و با حداقل هزينه به دست آورند . مديريت زنجيره تامين مي تواند براي شركت مزيت رقابتي فراهم سازد .
مديريت زنجيره تامين اشتياق شركت را براي همكاري و رقابت افزايش مي‌دهد . رويكرد جديدي كه در سالهاي اخير بر مديريت عمليات حاكم شده ، رويكرد مديريت زنجيره تامين(SCM)   است. زنجيره تامين شبكه‌اي از تسهيلات و مراكز توزيع است كه وظايف تهيه و تدارك مواد خام ،‌تبديل آن به محصولات نهايي و واسطه‌اي و توزيع اين محصولات نهايي يه مشتريان را انجام مي‌دهد . در طول دو دهه اخير ،‌مديران شاهد يك دوره تغييرات شگرف جهاني به واسطه پيشرفت در تكنولوژي ،‌جهاني شدن بازارها و شرايط جديد اقتصاد سياسي بوده‌اند . با افزايش تعداد رقبا در كلاس جهاني ، سازمانها مجبور شدند كه سريعاً فرآيندهاي درون سازماني را براي باقي ماندن در صحنه رقابت جهاني بهبود بخشند . در دهه ‌هاي 70-1960 سازمانها به توسعه جزئيات استراتژي‌هاي بازار همت گماردند كه بر برآورده كردن ›› رضايت ‹‹ مشتريان متمركز بود . آنها بدين درك نايل آمدند كه مهندسي و طراحي قوي و عمليات توليد منسجم و هماهنگ ،‌ پيش نياز دستيابي به نيازمنديهاي بازار و در نتيجه سهم بازار بيشتر است . بنابراين ، طراحان مجبور شدند كه ايده‌آل‌ها و نيازمنديهاي مورد نظر مشتريان را در طراحي محصولات خود بگنجاند و در حقيقت محصولي را با حداكثر سطح كيفي ممكن ، در حداقل هزينه ، توام با ايده آل‌هاي  مورد نظر مشتري روانه بازار سازند . در دهه 1980 با افزايش تنوع در الگوهاي مورد نظر مشتريان  ، سازمانهاي توليدي به طور فزاينده اي به افزايش انعطاف پذيري در خطوط توليد ، بهبود محصولات و فرآيندهاي موجود و توسعه محصولات جديد براي ارضاي مشتريان علاقه‌مند شدند كه اين موضوع – به نوبه خود – چالشهاي جديدي را براي آنها رقم زد . در دهه 1990 به موازات بهبود در توانمنديهاي توليد ،‌مديران صنايع درك كردند كه مواد و خدمات دريافتي از تامين كنندگان مختلف تاثير بسزايي در افزايش توانمنديهاي سازمان به منظور برخورد با نيازمنديهاي مشتريان دارد كه اين امر به نوبه خود ، تاثير مضاعفي در تمركز سازمان و پايگاههاي تامين و استراتژي‌هاي منبع ‌يابي بر جا نهاد . همچنين مديران دريافتند كه صرفاً توليد يك محصول كيفي ، كافي نسبت ، در واقع تامبن محصولات با معيارهاي مورد نظر مشتري ( چه موقع ،‌ كجا ، چگونه ) و با كيفيت و هزينه مورد نظر آنها ، چالشهاي جديدي را به وجود آورد . در چنين شرايطي به عنوان يك نتيجه‌گيري از تغييرات مذكور دريافتند كه اين تغيييرات در طولاني مدت براي مديريت سازمانشان كافي نيست . آنها بايد در مديريت شبكه همه كارخانجات و شركتهايي كه وروديهاي سازمان آنها را – به طور مستقيم و غير مستقيم – تامين مي‌كردند ، همچنين شبكه شركتهايي مرتبط با تحويل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتري درگير مي‌شدند . با چنين نگرشي رويكردهايي ›› زنجيره تامين ‹‹ و ›› مديريت زنجيره تامين ‹‹ پاي به عرصه وجود نهادند .

فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول
زنجيره ارزش ، عرضه و تقاضا
نياز به مديريت زنجيره تامين
رقابت جديد
از همكاري تا اشتراك مساعي
اجزاي سازنده
برنامه‌ريزي سلسله مراتبي توليد
فصل دوم
معيارهاي عملكرد
انعطاف پذيري توليد
اندازه‌گيري عملكرد معيارهاي عملكرد  
شاخص‌ها و سيستم‌هاي مربوط به شاخص‌ها
عملكرد تحويل
عملكرد تكميل سفارش
تكميل كامل سفارش
واكنش‌پذيري زنجيره تامين
انعطاف‌پذيري توليد
كل هزينه مديريت لجستيك
بهره‌‌وري افزوده كاركنان
هزينه ضمانت
زمان چرخه نقد ـ به ـ نقد
روزهاي تامين موجودي
گردش دارايي
تعريف شاخص‌ها
ديدگاه نسبت به شاخص‌ها
تسخير داده‌ها
واژگان استاندارد
 سطوح مدل SCOR
انواع فرآيند
انواع طبقات فرآيند
مقياس‌ها و بهترين اعمال
رويه‌اي براي كاربرد مدل SCOR
پياده سازي سيستم‌ها و فرآيند‌هاي زنجيره تأمين
افزايش قابليتهاي شبكه زنجيره عرضه
فصل سوم
مقدمه :
شركتهاي استراتژيك
رده‌بندي استراتژيك تأمين كنندگان
فصل چهارم
تأمين خارجي
تعريف تأمين خارجي
گسترش تمركز تجارت
تسريع سود مهندسي مجدد
ريسك تقسيم شده
هدايت مجدد منابع به فعاليتهاي استراتژيك تر
كاهش يا كنترل هزينه‌هاي عملياتي
در دسترس قراردادن سرمايه‌هاي كلان
ايجاد دريافت نقدي
منابع مطمئن بصورت داخلي در دسترس نيستند
بدست آوردن كنترل مشكلات مديريت يا فعاليتهاي خارج
از كنترل
منافع مالي تأمين خارجي
حركت بسوي مديريت زنجيره عرضه كامل
هدف مدير زنجيره عرضه
منابع فارسي و انگليسي

دانلود فایل