فایل جدید مقاله بررسي نقش مديريت كيفيت فراگير در آموزش سازمانهاي دانش آفرين

فایل جدید مقاله بررسي نقش مديريت كيفيت فراگير در آموزش سازمانهاي دانش آفرين با مشخصات TQM در آموزش,انطباق الگويTQM,استقرار TQM در مراكز آموزشي ,TQM,تعریف مدیریت کیفیت جامع,دستاوردهاي TQM در نظام آموزشي,مدیریت کیفیت جامع,دستاوردها ی TQM,TQM چیست,مدیریت کیفیت

توضیحات:

مقاله بررسي نقش مديريت كيفيت فراگير در آموزش سازمانهاي دانش آفرين

مقاله-بررسي-نقش-مديريت-كيفيت-فراگير-در-آموزش-سازمانهاي-دانش-آفرين

قسمتی از متن:
بدون شك در حركت به سمت جهاني شدن، كيفيت يك عامل تاثيرگذار است. در روند توسعه صنعت و بازرگاني، يكپارچگي اقتصاد جهاني و رشد و اشباع بازار، كيفيت نقش اصلي را ايفا كرده و يكي از مهمترين عامل هاي رقابت سازمان و موفقيت در بازارهاي ملي، منطقه اي و جهاني به شمار مي آيد. فرايند جهاني شدن، بازارها و لزوم داشتن توان رقابت باعث ايجاد الگوهاي جديد مديريت كيفيت شده است. مديريت كيفيت فراگير يك فلسفه، نظريه و روش شناسي نو در مديريت كيفيت و نظامهاي نشأت گرفته از آن است. در حقيقت، تحقق و به كارگيريTQM يكي از ثمرات و دستاوردهاي ناشي از گسترش و بين المللي سازي مديريت كيفيت طي سالهاي گذشته به حساب مي آيد. مقولهTQM به رغم عموميت داشتن در كليه زمينه ها، تاكنون فقط در كارخانه ها و برخي از مشاغل خدماتي رواج دارد. هرچند، اطلاعات زيادي در مورد اجـــرايTQM در بعضي از زمينه ها از قبيل آموزش، تحقيقات، مشاوره و… در دسترس نيست، ليكن باتوجه به جامعيت مفاهيم و اهداف نهايي TQM در لزوم دستيابي به كيفيت برتر مي توان با بهره گيري از الگوهاي كيفي به كار گرفته شده در ساير زمينه ها و تلفيق آن با شاخص هاي تاثيرگذار در بهبود فرايند آموزش به نتايج قابل قبولي در اين زمينه دست يافت.مديريت كيفيت فراگير روشي براي اداره يك سازمان است كه اساس آن بر كيفيت و مشاركت همه اعضاي سازمان استوار است و هدف آن نيل به موفقيت درازمدت از طريق جلب رضايت مشتري و تامين منافع همه افراد ذي نفع است. نظامهاي آموزشي به عنوان بارزترين نمود سرمايه گذاري نيروي انساني در زمينه شكوفايي در جامعه نقش اصلي را برعهده دارد. امروز، اين نظامها سهم قابل توجهي از بودجه هر كشور را به خود اختصاص داده و باتوجه به اهميت و نقش آن در ابعاد اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي جامعه ضروري است در جهت بهبود كيفيت نظامهاي آموزشي اقدامات اساسي صورت بگيرد و از هدررفتن سرمايه هاي انساني و مادي جلوگيري شود. مديريت در اين نظامها از اهميت ويژه اي برخوردار است. بنابه گفته فيليپ كومبز اگر قرار است تحولي در آموزش صورت گيرد بايستي از مديريت آن شروع شود.
آموزش در يك ساختار نظام مدار مي تواند نقش كليدي در انتقال دانش داشته باشد. آموزش زماني مي تواند براساس نياز ملي و در جهت گسترش فرهنگ و دانش مديريت نوين استوار باشد كه نظام مديريتي با رويكرد مشتري محور و كيفيت گرا ايجاد شده باشد. ساختار و نظام مديريت آموزشي از اين لحاظ مورد توجه نظام مديريت كيفيت واقع مي گردد. موسسات آموزشي به عنوان پلي ميان توليدكنندگان دانش و دانش پژوهان جهت پاسخگويي به تغييرات اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي خود نيازمند تحول جدي هستند. مديريت كيفيت فراگير روشي است كه مي تواند اين تحول را در آموزش ايجاد كند. همان طور كه ساليس نيز معتقد است، مديريت كيفيت فراگير« فلسفه اي از بهبود مستمر است كه قادر است مجموعه اي از ابزارهاي عملي و فنون براي برآوردن نيازها، خواستها و انتظارات فعلي و آينده هر موسسه آموزشي را فراهم سازد. باتوجه به اينكه سازمانها و واحدهاي آموزشي، عوامل اصلي و تعيين كننده آماده سازي و تامين نيروي انساني ديگر نهادهاي توليدي و خدماتي در جامعه هستند، ضرورت مطالعه و پياده كردن اصول »مديريت كيفيت فراگير در آموزش بيش از پيش احســـــاس مي شود. بنابراين، بايد به دنبال يك استاندارد ملي براي »مديريت كيفيت فراگير در آموزش .

فهرست مطالب:
اشاره
TQM در آموزش
پيش بيني كننده
تجويزي
انتقال نظريه از صنعت به آموزش
فرايند و روشهاي به كارگيري TQM در آموزش
مهمترين جنبه هاي متصور در استقرارTQM در مراكز آموزشي
 TQMو اثربخشي آموزش
سازوكارهاي نظام مديريت كيفيت فراگير در اثربخشي آموزش
الف :‌تعيين منابع شاخص سازي
ب : فرايند عملياتي كردن شاخص سازي
توسعه آموزش مبتني بر رويكردTQM
اصلاح و بهسازي زيرساخت سازماني و نقش آن در توسعه آموزش
انطباق الگويTQM در سازمانهاي آموزشي
ارتباط براساس تشريك مساعي:
اصلاح مداوم و ارزيابي خود
وجود يك فرايند مداوم نظام دار
رهبري
سازمان دانش آفرين و يادگيرنده
دستاوردهايTQM در نظام آموزشي
تحولات فناوري اطلاعات و تاثير آن براستقرار در محيط آموزشي
ويژگي هاي مديران سازمانهاي آموزشي نوين
مديريت كيفيت فراگير در آموزش عالي
خلاصه و نتيجه گيري
منابع  :

دانلود فایل