دانلود مستقیم پاورپوینت فصل چهارم کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (دسته بندی ارزش های آموزشی) با مشخصات کتاب اندازه گیری سنجش , ارزشیابی آموزشی,اندازه گیری,سنجش و ارزشیابی آموزشی,خلاصه کتاب اندازه گیری سنجش ,علی اکبر سیف,پاورپوینت کتاب اندازی گیری سنجش,دسته بندی ارزش های آموزشی,ارزشیابی آموزشی,رویکرد های ارزشیابی آموزشی,فصل چهارم 4
توضیحات بشتر در مورد این فایل:
پاورپوینت فصل چهارم کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (دسته بندی ارزش های آموزشی) نوشته علی اکبر سیف در قالب pptx و در حجم 32 اسلاید:
بخشی از متن:
دسته بندی ارزشیابی های آموزشی در قالب رویکردهای مختلف
اختلاف نظر میان صاحبنظران ارزشیابی آموزشی نسبت به اینکه ارزشیابی چیست به ایجاد رویکرد های ارزشیابی آموزشی مختلفی انجامیده است
ورتن و سندرز، تمامی رویکرد های ارزشیابی آموزشی را به ۶ دسته به شرح زیر تقسیم کردند:
رویکرد مبتنی بر هدف
در این رویکرد هدف های کلی و هدف های دقیق مورد تاکید قرار میگیرند و ارزشیابی آموزشی به دنبال این است که تعیین کند این هدف ها به چه میزانی تحقق یافته اند.
رویکرد مبتنی بر مدیریت
در رویکرد مبتنی بر مدیریت، هدف، تشخیص و تحقق بخشیدن به نیازهای اطلاعاتی مدیران تصمیمگیرنده است.
رویکرد مبتنی بر مصرف کننده
در این رویکرد تاکید عمده بر کسب اطلاعات مربوط به فراورده های کلی آموزشی است که توسط مصرف کنندگان آموزشی در انتخاب از میان برنامه های درسی مختلف فرآورده های آموزشی و نظایر این ها مورد استفاده قرار می گیرد.
رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان
در این رویکرد تاکید اصلی بر کاربرد مستقیم نظر متخصصان در قضاوت درباره کیفیت فعالیتهای آموزش و پرورش است.
رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان
در این رویکرد اختلاف نظرهای ارزشیابان مختلف (موافق ومخالف) مورد تاکید قرار می گیرد.
رویکرد طبیعت گرایانه و مبتنی بر مشارکت کنندگان
در این رویکرد بررسی طبیعت گرایانه و کوشش مشارکتکنندگان در تعیین ارزش ها ملاک ها نیازها و داده های ارزشیابی مورد تاکید قرار میگیرند.
هاوس انواع ارزشیابی های آموزشی را در دو دسته عین گرا در مقابل ذهن گرا یا فایده گرا در مقابل شهود گرا – کثرت گرا قرار داده است .
در واقع این تقسیم بندی دوگانه نوعی پیوستار میسازد که در یک کرانه آن عین گرایی یا فایده گرایی و در کرانه دیگران ذهن گرایی یا شهودگرایی کثرتگرایی قرار میگیرد اگر دستهبندی ششگانه رویکردهای ارزشیابی ورتن و سندرز را با دسته بندی دوگانه هاوس مقایسه کنیم خواهیم دید که رویکردهای مبتنی بر هدف و مدیریت با کرانه عین گرایی و فایده گرایی مطابقت و رویکرد طبیعت گرایانه و مبتنی بر مشارکت کنندگان بر کرانه ذهن گرایی و شهودگرایی کثرت گرایی انطباق دارد و بقیه طبقات در حد فاصل بین این دو طبقه واقع میشوند.